2007-11-20, 17:59
Medlem
Maninthemidles avatar
Tjena!
Tnkte komma igng med PhpBB, men installationen tycks misslyckas. Det sger att den inte kan ansluta till databasen.
Jag har via cPanel skapat en databas kallad users, s mycket mer n det har jag inte gjort. Fattar rent ut sagt inte ett skit hur jag ska gra fr att f den att installeras.
Tack p frhand!
Citera
2007-11-22, 21:53
Medlem
Cum*s avatar
Om det nu str att den inte kan ansluta r du sker p att du har skrivit rtt adress till databasen? Och rtt anvndarnamn & lsenord?

Du kanske borde kolla in PHPBBs forum? eller kanske kontakta suporten p ditt webhotell om du nu inte kr servern hemma.
Citera
2007-11-26, 21:06
Medlem
Maninthemidles avatar
Ledsen att jag postar s lngt efter...
Jag har rent utsagt ingen aning hur jag ska gra. Servern anvnder sig av cPanel, som jag nmnde tidigare. Dr kan man vlja ngot i stil med Databases -> New database dr man kan skriva in namn p databasen och annat skit. Jag vet inte alls vart databaserna lgger sig, s det r dr jag har problemet.
Nr jag anger ett namn p databasen s lggs den till i en lista, fast under strukturen anvndarnamn_databasnamn vilket frvirrar mig. Det vore lttast om ngon hr kunde cPanel, eller om det gr att skapa databasen p ngot annat stt n via cPanel. Via ett PHP skript mjligen?
Citera
2007-11-27, 01:57
Medlem
Cum*s avatar
Det dr med att det blir anvndarnamn_databasnamn r vll rtt vanligt fr att gra s att webbhotellet lttare kan se vilken databas som tillhra vem.

Problemet verkar ju vara att du inte vet var de ligger. Det r ju mycket mjligt att de ligger under en egen subdomn eller ngot liknande. (mysql01.webbhotell.se). Maila suporten och frga.

Annars lr ju PHPMyAdmin vara det mest populra verktygen fr att greja med MySQL-databaser.
www.phpmyadmin.net
Citera
2007-11-28, 18:28
Medlem
Jikdors avatar
Du skapar en ny databas som du har gjort, sen skapar du en anvndare. Sen lgger du till anvndare till den databasen med privileges p all. Allt det fins i MySQl databases i cPanel. Du behver inte veta vad databasen ligger, bara namnet p databasen, anvndarnamnet, lsenordet.
Citera
2007-11-30, 11:09
Medlem
Maninthemidles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jikdor
Du skapar en ny databas som du har gjort, sen skapar du en anvndare. Sen lgger du till anvndare till den databasen med privileges p all. Allt det fins i MySQl databases i cPanel. Du behver inte veta vad databasen ligger, bara namnet p databasen, anvndarnamnet, lsenordet.
S anvndarens (som jag lgger till) anvndarnamn och lsenord r de uppgifter som jag ska skriva in under phpBB-installationen? Och ska jag anvnda databasnamn eller anvndarnamn_databasnamn som databasnamnet i installationen?
Citera
2007-12-01, 03:58
Medlem
Jikdors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maninthemidle
S anvndarens (som jag lgger till) anvndarnamn och lsenord r de uppgifter som jag ska skriva in under phpBB-installationen? Och ska jag anvnda databasnamn eller anvndarnamn_databasnamn som databasnamnet i installationen?
Japp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in