2014-07-27, 11:21
Medlem
Fjärrkontrolls avatar
https://www.youtube.com/watch?v=vZYNero8aUQ

Grym bea!
Citera
2014-07-27, 11:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Om man läser lite mellan raderna så var det just variant på Bea som jag kallade detta. I och med att man tar bort kärnor och mellanväggar så blir det inte egentligen någon chilihetta att tala om, mest en antydan av hetta i eftersmaken. Det man får däremot är en rätt påtaglig rökig Chipotlekaraktär som jag gillar. Jag glömde skriva det tidigare, men man balanserar naturligtvis sälta och vinägersyra på slutet vid behov.
Jo, jag vet, jag hade inget att invända på att du kallar det bea.

Sen var det inte styrkan riktigt jag tänkte på att ta över, utan röksmaken.
Inte testat själv, men känns som det är möjligt.
Det med tanke på hur mina chipotle är, som är rätt kraftfulla i smaken.
Styrkan som med alla jalapeño, är osäkert.
Där man har en som är svagare än en grön paprika, och nästa för chocka dig(då för du tror den är svag också).
Citera
2014-10-25, 19:57
Medlem
svampdamps avatar
Hur gör landets pizzerior sin bearnaisesås? Har de någon såsbas som de användare i sådana fall går det att som konsument få tag på denna?

Jag behöver replikera den klassiska pizzeriabearnaisen. Jag har provat köpa ICA's, Lohmander och en jävla massa färdiga såser hos den lokala handlaren men ingen av dem smakar ju som den typiska pizzabean.
Senast redigerad av svampdamp 2014-10-25 kl. 20:01.
Citera
2014-10-25, 20:07
Medlem
Maggoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Hur gör landets pizzerior sin bearnaisesås? Har de någon såsbas som de användare i sådana fall går det att som konsument få tag på denna?

Jag behöver replikera den klassiska pizzeriabearnaisen. Jag har provat köpa ICA's, Lohmander och en jävla massa färdiga såser hos den lokala handlaren men ingen av dem smakar ju som den typiska pizzabean.

Ja de har såsbas. (Rapsolja me smörextrakt)

Men bara för att du har en såsbas, så är det kryddningen du måste göra själv.
Citera
2014-10-25, 20:18
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp

ICA Maxi har en bra "pizzeriabearnaise", lagom rinnig och mer smörig än de där Lohmanders-varianterna. Jag tror den tillverkas lokalt i butiken, så det kanske inte finns överallt i Sverige.
Citera
2014-11-01, 12:45
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
ICA Maxi har en bra "pizzeriabearnaise", lagom rinnig och mer smörig än de där Lohmanders-varianterna. Jag tror den tillverkas lokalt i butiken, så det kanske inte finns överallt i Sverige.

Heter den bara "pizzeriabearnaise" eller kan du kanske beskriva färgen på burken om du inte minns namnet?
Citera
2015-01-05, 14:44
Medlem
distraktions avatar
För de som vill ha en tjock bea använd fler äggulor, ca 4 skulle jag säga.
Citera
2015-01-05, 14:48
Medlem
Maggoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distraktion

Jag fick veta av en kille på Melba att det finns tio procentig och trettio procentig bea. Alltså 10 eller 30% äggulor. Så jag brukar göra med 30% äggulor och det blir mycket godare.
Citera
2015-01-05, 14:53
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distraktion

Ett annat sätt borde väl vara att öka andelen fett? Personligen föredrar jag smörsmak framför äggsmak.
Citera
2015-01-05, 18:52
Medlem
distraktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ett annat sätt borde väl vara att öka andelen fett? Personligen föredrar jag smörsmak framför äggsmak.

Helt rätt men för att ens få till konsistensen behövs ägg som binder. Det blir helt riktigt tjockare med mängden smält smör. De som misslyckas och får en tunn sås bör fundera på att ha mindre vätska och mer äggula.
Citera
Igår, 13:16
Medlem
Hur ska förhållandet mellan smör och äggula egentligen vara?

I det här receptet är det 3 äggulor till 150g smör.
https://www.arla.se/recept/enkel-bearnaisesas/

Medans i det här receptet är det 300g smör till 2 äggulor.
https://viivilla.se/kok/receptochdry...-bearnaisesas/

Det är ju inte ens i närheten. Är det inte risk att det spricker om man försöker ha i för mycket smör? Varje äggula kan väl bara binda en viss mängd smör?
När jag gör hollandaise brukar jag ha 50g smör per äggula.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in