Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-22, 14:05
  #493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Är det typsikt Stockholmska att säga "detta/denna"? Hade en klasskompis från svenska landsbygden när jag studerade utomlands som ung. Han hängde upp sig på min Stockholmska o speciellt när jag sa saker som typ "Ska vi läsa denna boken"?

Det är väl mera göteborgska?
Citera
2022-10-22, 23:22
  #494
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jooorn
Det är väl mera göteborgska?
Ja, eller västsvenska överhuvudtaget. Det som i strikt skriftspråksstandard heter denna bok heter i talspråk den här boken i östra och norra Sverige och denna boken i Västsverige,
Citera
2023-02-18, 06:49
  #495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, eller västsvenska överhuvudtaget. Det som i strikt skriftspråksstandard heter denna bok heter i talspråk den här boken i östra och norra Sverige och denna boken i Västsverige,

Tveksam, mina mor och farföräldrar sa: menar du denna boken? Vi är sthlmare sen ”Hedenhös” (minst 5-6 generationer tillbaka)
Citera
2023-02-18, 09:48
  #496
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Tveksam, mina mor och farföräldrar sa: menar du denna boken? Vi är sthlmare sen ”Hedenhös” (minst 5-6 generationer tillbaka)

”Denna boken” är väl ett uttryck som språkvetare kallar dubbel bestämdhet. Det är tydligen dialektalt,men jag undrar om det är accepterat i rikssvenskan.
Citera
2024-01-01, 22:47
  #497
Medlem
DrLECTERs avatar
Det senaste Stokholmarna snott är i ljudet
Detta ligger i Göteborgs dialekten och fan inte i Stockholm.
Men det är det gamka vanliga med 08-orna. De tar inte ens reda på
sin egen dialekt men det låter rent ut sagt för djävligt att hör en
Stockholmare säga iiiiiii.
Sedan har De Bärvaldhallen men gubben hette Berwald, Frans i förnamn och inget annat
men det låter ju fiiiinare med Bärvaldhallen.

Nej det inte mycket annat än sågspån innanför pannbenen på många av dem.
Citera
2024-01-02, 19:04
  #498
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det var lustigt, annars så är ”e” väldigt mycket södra delen av Stockholms län, och kanske speciellt Södertälje.

Norra delen använder ganska markerade ”ä”.

Tore Wretman var född i Lidingö och han sa "smätän", "trävligt" etc. På Youtube finns massor av videor från 1960-talet där han lagar mat. Där hör man detta tydligt.
Citera
2024-04-18, 08:32
  #499
Medlem
fellowvessels avatar
"Är du en tia idag" & "Eru en tia idag" kan betyda 2 olika saker men liknande kanske gäller alla dialekter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback