Enligt
forskning av statsvetaren Helena Stensöta så visar det sig att handläggare hos Försäkringskassan som ser sig själva som vänster i högre grad godkänner sjukskrivningar och förtidspensioner än de som ser sig som höger.
Det kan ju inte tyckas så konstigt, men om man funderar lite till på det så tycker jag att man kanske kan dra även andra slutsatser av detta. Vi har ju t ex ett onormalt högt ohälsotal i Sverige, trots att vi samtidigt är väldigt friska.
Min fördom om dessa handläggare är att det antagligen är en förkrossande vänstermajoritet hos dessa. Jag har inget belägg för det, men det är som sagt min fördom. Om så är fallet så kan det ju förklara att det är alltför enkelt att ta ut förtidspension och sjukskrivning, därav det höga ohälsotalet som inte speglar verkligheten.
Att detta sker beror nog helt enkelt på att vänstermänniskor helt enkelt har betydligt lättare för att sätta sprätt på andras pengar. Att de själ betydligt mer vet vi ju redan, så detta kanske är ännu en konsekvens av att vänsterideologier helt enkelt är skadligt för det mesta.
Kan det vara så?