Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-30, 02:22
Medlem
Soeders avatar
Varför har inte människan päls?

Det var väl endå jävligt onödigt att den skulle försvinna?
Citera
2007-11-30, 02:54
Medlem
Bajsfacistens avatar
Finns flera olika teorier, skall ta dem väldigt kort här.

1, att våra förfäder började bli halvakvatiska och då blev hårlösa.

2, vi gick ut ur skogen och förlorade pälsen och utvecklade ett välutvecklat svettsystem där att kunna reglera våran temperatur bättre.

3, för att undvika parasiter.
Citera
2007-11-30, 12:16
Medlem
r0cc0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soeder

Jag tror att det är för att gud ville visa att vi är mer civilicerade än djuren.
Vi och grisarna...
Citera
2007-11-30, 14:20
Medlem
Lord Humunguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Finns flera olika teorier, skall ta dem väldigt kort här.

1, att våra förfäder började bli halvakvatiska och då blev hårlösa.

2, vi gick ut ur skogen och förlorade pälsen och utvecklade ett välutvecklat svettsystem där att kunna reglera våran temperatur bättre.

3, för att undvika parasiter.

Borde inte sexuella urvalet vara med också? Dvs att mindre hår ansågs mer attraktivt hos människans förfäder.
Citera
2007-12-01, 16:31
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Humungus
Borde inte sexuella urvalet vara med också? Dvs att mindre hår ansågs mer attraktivt hos människans förfäder.

Ja förvisso, men den teorin är väl ganska sammanbunden med parasitteorin?

Själv så går jag ganska ofta och önskar mig en varm, tjock och isolerande päls som djuren har. Så man kan gå naken på vintern utan att frysa.
Citera
2007-12-03, 03:51
Medlem
ahaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soeder

Jag det var synd... Tur att det härliga könshåret finns kvar hos de flesta raser i alla fall... Moder jord var smart nog att lämna det vackra och djuriska draget kvar hos människan. (Även kvinnor, även om de tyvärr numera tar bort det).
Citera
2007-12-03, 13:28
Medlem
zorc7251s avatar
Jag har läst att pälsen sakta fasades ut p.g.a av just ökad infektions/sjukdomsrisk orsakad av parasiter. Men då är det samtidigt lite märkligt att vi är relativt ensamma inom familjen hominoidea som har blivit påverkade av detta.

Att vi fortfarande har hår på vissa delar av kroppen beror väl på olika anledningar. Håret på huvudet, under armarna, runt könsorgan och rent allmänt på kroppen är nog för att skydda mot kyla. Så för att vara resonera konsekvent så borde pälsen försvunnit p.g.a. att vi inte lägre behövde den för att hålla oss varma.
Citera
2007-12-03, 14:27
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251

Att vi fortfarande har hår på vissa delar av kroppen beror väl på olika anledningar. Håret på huvudet, under armarna, runt könsorgan och rent allmänt på kroppen är nog för att skydda mot kyla. Så för att vara resonera konsekvent så borde pälsen försvunnit p.g.a. att vi inte lägre behövde den för att hålla oss varma.

Nej det stämmer inte att vi har kvar hår på huvudet skall enligt forskarna vara pga skydd mot solen, alternativt ett resultat av sexuell selektion. Könsorganen, och armhålorna är för att sprida sexuella dofter (feromonder) inte behålla värmen.
Citera
2007-12-03, 15:27
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Nej det stämmer inte att vi har kvar hår på huvudet skall enligt forskarna vara pga skydd mot solen, alternativt ett resultat av sexuell selektion. Könsorganen, och armhålorna är för att sprida sexuella dofter (feromonder) inte behålla värmen.
Jag vet att armhålor m.m. avger mycket värme, men jag visste inte att svettkörtlarna där även utsöndrade "sexuella dofter".

Vad anser förresten dina forskare om den vanliga behåringen på kroppen, och hur förklarar de fenomenet gåshud när man fryser?
Citera
2007-12-03, 16:47
Medlem
Krafses avatar
Jävligt konstigt, för vi fryser ju för minsta lilla! Det kan man ju inte säga annat om. Hur lyckades man att inte frysa ihjäl förr när man inte ens hade kläder?
Citera
2007-12-11, 03:17
Medlem
ahaks avatar
Citat:
Jag vet att armhålor m.m. avger mycket värme, men jag visste inte att svettkörtlarna där även utsöndrade "sexuella dofter"

Jo då, armhålor och skrev avger massor av doftämnen som i alla tider har fungerat som eggande och inbjudande.

Fast nu har vi ersatt det med konstgjorda parfymer. Allt naturligt ska bekämpas i det moderna samhället. Vi är livrädda för naturen och vill avskärma oss så mycket som möjligt.

(Fast inte jag. Jag älskar djuriska dofter från en kvinnas underliv och armhålor.)
Citera
2007-12-11, 15:36
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Jag vet att armhålor m.m. avger mycket värme, men jag visste inte att svettkörtlarna där även utsöndrade "sexuella dofter".

Vad anser förresten dina forskare om den vanliga behåringen på kroppen, och hur förklarar de fenomenet gåshud när man fryser?

Gåshuden är ett arv från den tiden då vi var pälsbärande varelser som inte har någon praktisk funktion idag. Då burrade håren upp sig när man frös och då skapades ett isolerande luftlagen närmast huden När man blev rädd så reste sig håren för att då ge illusionen av att man är större än man är för att avskräcka eventuellt hot - ungefär som katten när katten reser ragg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in