Nu har jag också testat StarCraft - The Boardgame! Det som slog mig var att det var fruktansvärt välbalanserat, precis som dataspelet... Till motsats till dataspelet så är brädspelet mycket mer episkt... Det handlar inte så mycket om taktik på ett slagfält, utan makrostrategi där hela galaxen är ens slagfält och där diplomati är lika viktigt som skicklig krigsföring... Egentligen kan säga att brädspelet är mer Master Of Orion än StarCraft... Det är dock bara positivt och fräscht, det finns ju redan så många brädspel á la Warhammer och Warhammer 40k... Nu skall jag berätta för er om mitt spel...
Vi var fyra spelare... Två terran och två protosser... Ingen zerg... Jag var Aucturus Mengsk och hade som victory condition att kontrollera varje område på två planeter samtidigt (en planet har 2-4 områden)... Himmelwagen var Tassador och hade som sin uppgift att helt enkelt kontrollera fler områden än någon annan... Robert var Jim Raynor, hade att kontrollera sex områden med gas eller mineraler som sin victory condition... Jena var Aldaris vars victory condition helt enkelt var att två The End Draws Near-kort drogs från Event Card-packen...
I brädspelet StarCraft kan man också vinna genom att samla tillräckligt många conquest points... Den spelare som kommer först till 15 conquest points vinner, eller har flest conquest points efter att två The End Draws Near-kort har dragits... Om Aldaris är med i spelet behöver dock alla andra spelare utom han själv 20 conquest points för att vinna, och då två The End Draws Near-kort har dragits så vinner han automatiskt, oberoende av hur många conquest points alla har... Dessa conquest points får man varje tur genom att stå speciella områden som finns på varje planet som antingen var 1 eller 2 conquest points per tur... Man kan också få conquest points med diverse event cards... Conquest points är permanenta, det går inte att ta dem ifrån en spelare när han eller hon en gång fått dem såvida man inte förgör alla spelarens baser och trupper, så om en spelare börjar närma sig sitt mål måste alla andra spelare snabbt alliera sig mot honom eller henne...
Alla dessa victory conditions, med Aldars' som undantag, går väldigt snabbt att nå, men det är först i Stage III av spelet som de börjar gälla, så man måste lyckas hålla dem tills dess också... På det sättet har Aldars en fördel mot de andra spelarna, han tickar hela tiden sakta men säkert mot sin seger och när han väl börjat närma sig sitt mål är det mycket svårare att hindra honom än någon annan... Han behöver ju mindre conquest points än någon annan, och dessa är ju som sagt permanenta, och packen med event cards går hela tiden obönhörligen framåt mot the The End Draws Near-korten... Event cards är annars det som avgör när Stage I går över till Stage II och Stage II går över till Stage III... Det dras Event Cards vid lite olika händelser hela tiden och även om spelarna kan påverka takten lite så närmar går det aldrig att tömma packen på nytt... Dessutom är det fördelaktigt för alla spelare att dra Event Cards, The End Draws Near är egentligen det enda kortet som kan ha någon direkt negativ konsekvens för spelaren som drar det... I Stage II är Event Cards bättre än i Stage I och i Stage III ger korten verkligen viktiga fördelar åt spelaren som drar dem, därför är det väldigt lätt hänt att man i sin iver gräver sig fram till Stage III och The End Draws Near i snabb takt...
Då spelet började märkte jag att min hemplanet och planeten brevid bara hade fem områden tillsammans... Planeterna hade desutom bara en attackväg in var, vilket gjorde det lätt för mig att bunkra in mig och försvara planeterna från anfall... Om jag bara kunde hålla dessa planeter till Stage III skulle jag vinna, eftersom jag som sagt var Aucturus och hade två planeters totala kontroll som victory condition... Men Jena, som spelade Aldaris, hade en planet som gav två conquest points... Hans andra planet gav ett conquest point liksom de flesta andra planeter, men med tre conquest points per tur skulle han komma upp till 15 poäng på bara fem turer! Medan både jag och Jena hade väldigt bra defensiva positioner var Himmelwagen (Tassador) och Robert (Jim Raynor) desto offensivare... De hade ju som mål att erövra fler områden...
Efter tre turer eller något sånt hade jag byggt en massa marinsoldater och kanske ett par Wraiths på mina hemplaneter... Jag hade också byggt en del byggnader (t.ex. Starport, Academy & Missile Turret) och forskat fram teknologier som försvarsbunkrar och scanner sweep... Jag hade redan ockuperat varje område på båda planeterna och hade ett bra försvar där... Men skulle jag ännu ha kvar allt detta på Stage III's första tur skulle jag nog bli attackerad av både Himmelwagen och Jena eftersom jag skulle vinna spelet om jag fortfarande hade kvar alla områden på mina planeter i slutet på turen... Men det största hotet just nu var Jena som hade nu 9 conquest points och det skulle bara ta två turer till innan han vann om han inte stoppades... Därför gick både Himmelwagen och Robert till attack mot honom medan jag fick sitta i lugn och ro och förstärka mitt försvar...
Innan Stage III han börja så hade båda Jenas baser förstörts, så nu fick han inga mer conquest points... Däremot fick Himmelwagen en hel del conquest points nu men så länge Aldaris/Jena var med i spelet så behövde han ju 20 conquest points... Iofs skulle han kunna göra slut på Aldaris för att få antalet conquest points som behövdes för att vinna att gå ner till 15 precis som det skulle ha varit i ett spel som från början varit utan Aldaris, men Robert skulle nog ha tagit Aldaris under sina vingar då för att inte ge Himmelwagen segern... Himmelwagen valde istället att försöka invadera min planet men det lyckades han inte göra och hans attack kostade honom lika mycket som mig, trots att attackeraren vanligtvis alltid har den övre handen i detta spel... Men Himmelwagen hade krigat mycket och slöst bort en hel del bra combat cards medan jag som inte stridit alls tidigare hade samlat på mig en massa bra sådana... I Starcraft - The Boardgame använder man nämnligen combat cards för varje enhet då man utkämpar en strid, dessa kort placerar man ut brevid enheterna och sen vänder man på dem samtidigt för att se om den ena enheten, båda eller ingen dör...
Såsmåningom gick event card-packen ner till Stage III... I början på Stage III byggde jag Battlecruisers för att försvara min planet... Jag hade satsat väldigt mycket på såna trupper som funkade mot både markmål och flygande enheter, och gärna såna som också kunde flyga själv... På så sätt kunde jag skjuta på alla möjliga fiender, men de skulle inte kunna skjuta på mig... Under första turen i Stage III så gjorde Himmelwagen ett sista försök att invadera mig... Han landsteg på ett område där jag hade två Battlecruisers, en Marine och en Ghost... Han hade en High Templar, två Dragoons och en Zealot... Min Marine och min Ghost dödade han lätt, även om marinsoldaten också dödade hans ena Dragoon... Mina Battlecruisers rådde han dock inte på, även om han lyckades döda den ena med splash damage... Jag dödade också hans zealot med splash damage... Då man anfaller med splash damage-kort och dödar någon dör ytterligare ännu en av fiendens trupper... På så vis kan man döda dyra, hårda enheter genom att bara döda de lätta enheterna nära dem!
Himmelwagen fick hur som helst inte min andra Battlecruiser och hans High Templar som var den enda överlevande gubben från hans sida fick dra sig tillbaka... Då hade jag alltså två planeter under fullständig kontroll i slutet av en tur i Stage III... Vann jag?? Näää! Himmelwagen hade nämnligen oclså uppnått sitt mål att kontrollera fler områden än någon annan och eftersom han hade fler conquest points än jag så blev det han som vann... Så kan det gå! Spelet tog förövrigt åtta timmar, men då tog vi ett par rökpauser och både jag och Jena spelade dessutom det för första gången så det var mycket regler att gå igenom och hålla koll på...
Alla spelare hade annars en god chans att vinna, StarCraft - The Board game är fruktansvärt välbalanserat... Jag och Himmelwagen hade ju redan våra victory conditions under första turen på Stage III, Jena var bara två turer ifrån att få tillräckligt med conquest points om han hade fått behålla sina baser och Robert hade fem områden med mineraler/gas (han behövde sex för att vinna)...
StarCraft - The Boardgame är ett väldigt intressant spel att spela spela alla-mot-alla eftersom det blir väldigt intressant diplomati... Vanligtvis då en spelare närmar sig sitt mål så allierar ju sig de andra spelarna mot honom, så en av de viktigaste egenskaperna i spelet är att övertyga de andra spelarna om att man själv inte är det västa hotet trots att man är det... Men även om alla spelare allierar sig mot den ledande spelaren blir spelet aldrig deadlocked eftersom alla hela tiden får conquest points och The End Draws Near-korten förr eller senare kommer att dras...
StarCraft - The Boardgame har samma känsla som dataspelet och liknar det väldigt mycket till layouten, men reglerna liknar inte spelet särskilt mycket... Kanske vissa konservativa StarCraft-spelare blir besvikna, men själv blev jag positivt överraskad!