Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-12-02, 20:02
Bannlyst
Undrar hur mycket människan har ändrats utseendemässigt, på ca 2000-4000 år?
Kollar man på gamla tavlor så ser det ju inte ut att vara så stora skillnader, gissar på att människan inte ändrats så mycket dem senaste tusen åren?

Känner en indian från USA och han berättade att Indianerna i Nordamerika är så stora pga att Mongolerna gick över när man kunde det vid Alaska, även att Vikingarna skulle ha vart där har en orsak också. Vet att Syd amerikanska indianer oftast är korta och små men det kanske har med att dem bor i djungeln att göra?
Citera
2007-12-02, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partizan
Undrar hur mycket människan har ändrats utseendemässigt, på ca 2000-4000 år?
Kollar man på gamla tavlor så ser det ju inte ut att vara så stora skillnader, gissar på att människan inte ändrats så mycket dem senaste tusen åren?

Känner en indian från USA och han berättade att Indianerna i Nordamerika är så stora pga att Mongolerna gick över när man kunde det vid Alaska, även att Vikingarna skulle ha vart där har en orsak också. Vet att Syd amerikanska indianer oftast är korta och små men det kanske har med att dem bor i djungeln att göra?

Problemet med att diskutera utseendeförändringar ur ett genetiskt perspektiv är att det inte enbart är generna som avgör vårt utseende, utan även miljön.

Är asiater i genomsnitt kortare än Europeer pga deras gener eller deras kost?

Medellängd är en av de få utseendemässiga egenskaperna vi faktiskt relativt tillförligligt kan jämföra under historien och är något som har varierat en del, främst pga miljön (även om det finns genetiska skillnader mellan vissa folkslag).
Citera
2007-12-04, 14:30
Medlem
wellermans avatar
Senaste 2000 - 4000 år har nog inget dramatiskt hänt. Det är inte många generationer. Dom stora förändringarna under den perioden beror mest på blandning på grund av att folk rört på sig mer.
Citera
2007-12-04, 15:48
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Senaste 2000 - 4000 år har nog inget dramatiskt hänt. Det är inte många generationer. Dom stora förändringarna under den perioden beror mest på blandning på grund av att folk rört på sig mer.

Jag har för mig att människan faktiskt har blivit även muskulärt svagare ur genetisk synpunkt på ett så kort tidspann som några tusen år. Kan ha fel på denna punkten då det var längesedan jag läste det.

Citat:
Ursprungligen postat av Ond Genetiker

Ja, de är kortare genetiskt, fast de har ökat ganska dramatiskt i medellängd med bättre kost, men de är ändock kortare än vi genetiskt.
Citera
2007-12-04, 22:19
Bannlyst
Citat:
Problemet med att diskutera utseendeförändringar ur ett genetiskt perspektiv är att det inte enbart är generna som avgör vårt utseende, utan även miljön.

Det förstår jag, därför jag också drog parallellen mellan nordamerikanska och sydamerikanska indianer.

Citat:

Hade nog gissat på deras gener, eftersom deras kost är väl ganska energirik och full med näring?

Citat:
Medellängd är en av de få utseendemässiga egenskaperna vi faktiskt relativt tillförligligt kan jämföra under historien och är något som har varierat en del, främst pga miljön (även om det finns genetiska skillnader mellan vissa folkslag).

Ok, miljön har väl inte ändrats så mycket dem senaste tusen åren. Snarare kosten och boendet.
Citera
2007-12-05, 18:59
Medlem
Centauris avatar
Nordamerikanska indianerna var väl en av världens längsta folkslag för 200-300 år sedan.

Nu finns det inte många kvar...
Citera
2007-12-05, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Nordamerikanska indianerna var väl en av världens längsta folkslag för 200-300 år sedan.

Nu finns det inte många kvar...

Dem är väldigt långa och stora, pratade med min vän som är indian och han berättade att dem var så långa, för att dem hade fått mongol och vikingar blod i sig. Vet inte om det stämmer men en teori iaf.
Citera
2007-12-05, 19:04
Medlem
Centauris avatar
Låter väldigt långsökt...

Mongoler är korta.

Vikingar kom dit för 1000 år sedan, antingen dödades de eller flydde.

Om det fanns några kvar så isolerades dem.

Att några få vikingar skulle sprida sina gener till hela den nordamerikanska indianstammen på några hundra år är väldigt långsökt.
Citera
2007-12-05, 19:36
Medlem
Citat:
Hade nog gissat på deras gener, eftersom deras kost är väl ganska energirik och full med näring?

Den kosten som de flesta asiater äter av idag är inte optimal om man ska bli lång, främsta anledningen till att asiater är kortare än Europeer i genomsnitt är pga milljön (kosten).

Citat:
Ok, miljön har väl inte ändrats så mycket dem senaste tusen åren. Snarare kosten och boendet.

När man pratar om miljö i sån här sammanhang syftar man på allt som kan påverka som inte är genetiskt, dvs inte bara den klassiska definitionen av miljö, utan även kost och boende t ex.
Citera
2007-12-05, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Låter väldigt långsökt...

Mongoler är korta.

Vikingar kom dit för 1000 år sedan, antingen dödades de eller flydde.

Om det fanns några kvar så isolerades dem.

Att några få vikingar skulle sprida sina gener till hela den nordamerikanska indianstammen på några hundra år är väldigt långsökt.

Håller med, ganska absurd teori av väldigt många anledningar.

Däremot så tror jag att Mongoler och Nordamerikaner är "relativt" nära besläktade med varandra rent genetiskt eftersom folket som bosatte sig i Nordamerika ursprungligen passerade Berings sund från nordöstra Asien.

Vad jag vet är inte Nordamerikanska indianer särskilt kända för att vara storväxta. Möjligtvis jämfört med förkrympta Europeer på 1700- och 1800-talet, men jag har aldrig hört någon nämna Nordamerikanska indianer när man diskuerar vilka folkgrupper som är längst idag.
Citera
2007-12-07, 19:11
Medlem
...

I södra sydamerika bodde det fram till 1600-talet en indiansk folkgrupp som var 230 cm långa.
Citera
2007-12-08, 00:37
Medlem
Centauris avatar
Källa?...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto