2007-12-05, 17:05
Medlem
Jag har tv problem med "Pingpong" i VB 6.0. Det ena r att jag inte kan rra bda "racketterna" (Tv rektanglar) sammtidigt. Racketterna rr sig genom KeyPress funktionen och nr man frsker trycka p bda sammtidigt rr sig bara en utav dem. Jag har provat att ha en av rackettarna i KeyDown och den andra i KeyPress men det funkar ej.

Det andra problemet r att om man hller in knappen som styr ett rack drjer det ungefr en halv sekund innan racket brjar rra p sig. Jag skulle vilja gra s att de rr sig med den hastighet de ska s fort man hller ner knappen.
Citera
2007-12-08, 10:54
Medlem
Ingen som har lite koll p VB 6.0? Kom grna med frslag hur jag kan gra programmet utan att anvnda KeyPress eller KeyDown. Ngon mste vl ha gjort pingpong i VB 6.0?
Citera
2007-12-08, 12:31
Medlem
RiddareRalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qI0n
Ingen som har lite koll p VB 6.0? Kom grna med frslag hur jag kan gra programmet utan att anvnda KeyPress eller KeyDown. Ngon mste vl ha gjort pingpong i VB 6.0?
Anvnd dig utav GetAsyncKeyState istllet.
Frn Google:
Kod:
If GetAsyncKeyState(17Then
    msgbox 
"Control key pressed"
End If 

Lgg det sedan i en timer som kollar av ifall du trycker p knappen, det r ju ett alternativ.
Och hr har du en lista frn MSDN med alla keycodes: http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms645540.aspx .
Nu borde du klara din skoluppgift sjlv tycker man...
Citera
2007-12-08, 15:23
Medlem
gadzooxs avatar
Hmm... Personligen skulle jag separera det, dvs paddelfrflyttningen br vara separerad frn tangentbordsrutinen... P detta stt kan du implementera ngon form av fysik typ trghet i paddeln - den brjar accelerera nr man trycker ner tangenten, och saktar ner efter att man slppt.

- Lyssna p KeyDown och KeyUp, spara tangenternas states i en array pressedKeys() eller separata booleans fr respektive knapp. Samma funktion hanterar bgge spelarnas tangenter. Allt funktionen gr r att spara vilka tangenter som r nertryckta resp. uppe.

- En timer, frslagsvis ganska hgfrekvent, som skter frflyttningen av paddlarna. Funktionen kollar status fr den relevanta tangenten, och flyttar paddeln om det behvs.
Frmodligen har du redan ngon timer eller mainloop, med tanke p att bollen rr sig konstant. Lgg koden fr paddelfrflyttningen p samma stlle.

Nu har jag inte kodat VB p evigheter (tack och lov fr det ), s nedan kod r skert full av fel. Borde visa hur jag tnker iaf:
Citera
2007-12-09, 16:19
Medlem
Tack fr svaren. Nej det r ingen skoluppgift utan ngonting jag gr p fritiden fr att jag tycker det r kul. Jag frgade min lrare men han visste inte utan hnvisade mig till ett programmerings forum. Varfr svarar du ns p min frga om du tycker jag borde klara mig p egen hand?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in