Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Det är klart att det känns konstigt att använda ord som gnaiuiftlu eller mrtkldt. Testa däremot att använda ordet "sotta" t.ex. Jag tycker att det flyter bra.
Ja, ordet som sådant flyter rätt bra. Men testa att använda det som ett namn på valfritt föremål i ditt hem. Försök verkligen tänka aktivt att det är ett alternativt namn på exempelvis en kaffekopp. För mig blir det lite knas i hjärnan när jag gör det.
Citat:
Hm... jo om man inte är ansiktsblind ser man lätt skillnad i de allra flesta fall. Sen är det ju så att även om man inte skulle göra det spelar det ingen roll. T.ex. ta vår statsminister, hon kommer in i din butik, du säger "hur kan jag hjälpa herrn?" och hon får väl då antingen skita i det och bara säga vad hon vill, eller rätta dig. Svårare än så är det ju inte.
Ja, i de allra flesta fall så är det lätt. Jag pratar om de fallen då det inte är lätt.
Och visst, råkar man göra fel så är det så. Men det är ju onekligen praktiskt med ett ord som gör att man inte ens riskerar det.
Citat:
Nej visst, vissa är arbetslösa, så om de får höra meningen "din lön är pensionsgrundande" fattar de ju själva att det som menas är inte din lön just nu (den är ju noll kr) utan den lön som en tänkt person samlar ihop under sitt liv. "Din" måste ju inte nödvändigtvis handla om just en enda person som hör meningen och ingen annan, utan kan även handla om en tänkt person.
Du kanske menar att vi bör göra om ordet "din" till "dien" eller något, som är ett ord som betyder "du fast inte just du som hör/läser detta"? Nä, just det, det menar du inte. För det vore onödigt och konstigt.
Jag pratar om exempelvis när man sitter en grupp personer vid ett bord och ska dricka öl. Någon har tomt glas och jag säger till någon som sitter mellan mig och den som har tomt glas: "Ge ölkannan till honom". Där har vi ett helt onödigt påpekande av kön. Inte hela världen kanske, men likväl onödigt.