2007-12-24, 09:18
Bannlyst
Virgin och Esrange mfl. skall ordna rymdresor för turister, någon hänsyn till klimatet har jag inte hört, lika galet som att resa till Thailand etc?
Måste man lagstifta om all dårskap?

http://www.rymdforum.nu/?id=1481
Citera
2007-12-25, 00:52
Medlem
wellermans avatar
Ni får miljöbeskatta flygresor och industrier samt lobba för ekologisk materialframställning m.m, men ge fan i rymdindustrin! Tekniken måste ta sig över en tröskel för att bli ekonomiskt gångbar och jag vill inte se att man sätter fler käppar i hjulen av principskäl. Det är svårt nog som det är att ta sig upp.
När rymdresor blir rutin kan vi diskutera. Tills dess ska denna industri vara ett undantag.
Citera
2007-12-25, 00:54
Medlem
aklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Ni får miljöbeskatta flygresor och industrier samt lobba för ekologisk materialframställning m.m, men ge fan i rymdindustrin! Tekniken måste ta sig över en tröskel för att bli ekonomiskt gångbar och jag vill inte se att man sätter fler käppar i hjulen av principskäl. Det är svårt nog som det är att ta sig upp.
När rymdresor blir rutin kan vi diskutera. Tills dess ska denna industri vara ett undantag.
Japp. Vi behöver ju ha de framstegen fixade när vi har fuckat upp den här planeten.
Citera
2007-12-25, 01:00
Bannlyst
Citat:
Rymdforskning ska vara kvar men behovet av turistresor är försumbart. Virgin är inte precis ett bolag som vill rädda planeten.
Citera
2007-12-25, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aklon
Japp. Vi behöver ju ha de framstegen fixade när vi har fuckat upp den här planeten.

Men hinner inte
Citera
2007-12-25, 01:09
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattuppen
Rymdforskning ska vara kvar men behovet av turistresor är försumbart. Virgin är inte precis ett bolag som vill rädda planeten.

Icke desto mindre kan dom tekniska framstegen från deras verksamhet vara det som räddar världen i slutändan. I värsta fall är det tufft och bör främjas.
Rymdturisternas pengar är som honung i tekniknördarnas munnar.
Citera
2007-12-25, 01:16
Bannlyst
Citat:
Icke desto mindre kan dom tekniska framstegen från deras verksamhet vara det som räddar världen i slutändan. I värsta fall är det tufft och bör främjas.
Rymdturisternas pengar är som honung i tekniknördarnas munnar.
Den enkla tekniken med turistresor lär inte rädda mänskligheten. Virgin har som bekant ett flygbolag som förstör klimatet, att vinsterna för rymdturister skall gå ideellt till forskning har ingen påstått. Det är bara ett nytt sätt att tjäna pengar.
Citera
2007-12-25, 01:53
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Den enkla tekniken med turistresor lär inte rädda mänskligheten. Virgin har som bekant ett flygbolag som förstör klimatet, att vinsterna för rymdturister skall gå ideellt till forskning har ingen påstått. Det är bara ett nytt sätt att tjäna pengar.

Tekniken är inte enkel. Den existerade inte innan Burt Rutan startade det hela. Vinsterna från virgin galactic går enligt Richard Branson och enligt vanligt sunt företagande till forskning inom företaget för att utveckla konceptet. Utvecklas inte företaget så öppnar man för att bli omsprungen av konkurenterna.
Det är på detta sättet teknik utvecklas. Var ska den annars komma från?
Jag skiter fullständigt i vem som tar fram tekniken, bara den kommer.
Citera
2007-12-25, 02:30
Bannlyst
Citat:
Tekniken är inte enkel. Den existerade inte innan Burt Rutan startade det hela. Vinsterna från virgin galactic går enligt Richard Branson och enligt vanligt sunt företagande till forskning inom företaget för att utveckla konceptet. Utvecklas inte företaget så öppnar man för att bli omsprungen av konkurenterna.
Det är på detta sättet teknik utvecklas. Var ska den annars komma från?
Jag skiter fullständigt i vem som tar fram tekniken, bara den kommer.
Tekniken är långt före dessa som är inriktade på vinstgivande turism, men inte mig emot ifall det är miljövänligt och inte stjäl resurser från något annat, är det så?

Är det ryssarna som annars tar med sig betalande?
Citera
2007-12-25, 02:46
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Tekniken är långt före dessa som är inriktade på vinstgivande turism, men inte mig emot ifall det är miljövänligt och inte stjäl resurser från något annat, är det så?

Är det ryssarna som annars tar med sig betalande?

Inte för att jag förstår vad du menar riktigt, men Virgin Galactic sysslar inte med samma sak som ryssarna utan har istället nischat in sig på en speciell typ av rymdaccess som aldrig tidigare använts framgångsrikt. Det ser ut som att dom kommer att lyckas med att skapa en marknad för denna tekniken vilket betyder att tekniken kan utvecklas vidare på ett sätt som annars aldrig vore lönsamt. Det är på det här sättet tekniska genombrott sker och jag är villig att se mellan fingrarna ett tag för att det ska ta fart. Nya genombrott skapar nya marknader och tids nog kan man höjja kraven på aktörerna.

Att det är just turister som betalar notan spelar ingen roll. Huvudsaken är att det finns en marknad där tekniken får ligga och gro.
Citera
2007-12-25, 04:57
Bannlyst
Citat:
Inte för att jag förstår vad du menar riktigt, men Virgin Galactic sysslar inte med samma sak som ryssarna utan har istället nischat in sig på en speciell typ av rymdaccess som aldrig tidigare använts framgångsrikt. Det ser ut som att dom kommer att lyckas med att skapa en marknad för denna tekniken vilket betyder att tekniken kan utvecklas vidare på ett sätt som annars aldrig vore lönsamt. Det är på det här sättet tekniska genombrott sker och jag är villig att se mellan fingrarna ett tag för att det ska ta fart. Nya genombrott skapar nya marknader och tids nog kan man höjja kraven på aktörerna.

Att det är just turister som betalar notan spelar ingen roll. Huvudsaken är att det finns en marknad där tekniken får ligga och gro.

Citat:
Hur påverkas vår miljö av rymdresor och vad kan vi göra åt det?

Som jag skrivit på tidigare frågor så är det främst själva uppskjutningen som påverkar miljön. Detta gäller särskilt vid bemannade rymdresor eftersom det mesta som tas upp också tas ned till jorden igen. Själva uppskjutningen släpper ut stora mängder avgaser som är olika miljöfarliga beroende på vilka bränslen som används. Avgaserna ger också olika miljöpåverkan beroende på vilken höjd avgaserna släpps ut. Samma avgaser kan ha olika miljöpåverkan på marken och i olika delar av atmosfären.

Det var frågan.
Citera
2012-01-05, 07:02
Medlem
Citat:

Kommer dröja många år innan någon tjänar pengar på Virgin Galactics resor, dom har 10-15 års arbete framför sig innan man ens kan tänka sig att börja flyga ifrån Esrange.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in