• 1
  • 2
2007-12-24, 17:23
Medlem
poojks avatar
satt fr nn dag sen och prata med en vn p krogen, han nmde att en av hans kompisar frn arbetet hade snackat om tumba ligan det var tydligen ett gng som var rtt s "galna" och hrjade runt om i stockholm. dom gillade ju drickat vad jag har fattat det som, s min frga r nu vilka var dessa pojkar/mn finns det ngra skna historier om dem. var det huliganer som fightades i Hammarbys namn. allt r intressant

jag har lite luddigt minne efter den kvllen men skulle vara kul att hra lite

fridens vnner
Citera
2007-12-25, 02:01
Medlem
bajengrabbar som i princip drog igng svenska huliganvgen p 80talet. myter, legender, dock kta.
Citera
2007-12-25, 02:41
Medlem
bajenvraks avatar
Brder, vnner o sthlms stolthet!
Hammarbys elit, o sveriges bsta firma genom tiderna.

/B
Citera
2007-12-26, 11:07
Bannlyst
Du kan g in p Stockholm Sodra och lsa p forumet. Kolla trden Hammarby historik. Ls den om de nu r de grabbarna du menar.

Eller rr jag i hop det?
Citera
2007-12-26, 11:24
Medlem
tattoosandbeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TT Boy
Du kan g in p Stockholm Sodra och lsa p forumet. Kolla trden Hammarby historik. Ls den om de nu r de grabbarna du menar.

Eller rr jag i hop det?

Du har till fullo rtt.
Citera
2007-12-26, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tattoosandbeer
Du har till fullo rtt.

Jag misstnkte vl det
Citera
2007-12-26, 19:47
Medlem
poojks avatar
hrd att dom var rtt glada ihgen nr dom gick ut fr att la och inte helt frmmande fr div droger kan det ligga nn sanning bakom det?
Citera
2007-12-27, 00:49
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
hrd att dom var rtt glada ihgen nr dom gick ut fr att la och inte helt frmmande fr div droger kan det ligga nn sanning bakom det?

lter uppdiktat...

aprop mytomstunna bajare Stra-ligan r ju ett omtalat gng...Dom var vl tom tidigare n Tumba? Tidigt 80-tal typ, nn som vet?
Citera
2007-12-27, 03:57
Medlem
Ngon mste ju vakta rttegnger med basebolltrn!
Citera
2007-12-27, 12:25
Medlem
poojks avatar
tycker att det verkar vara ett skojigt gng som man vill hra mer om deras bravader, den dr stra ligan lt ju skoj ox
Citera
2007-12-27, 12:53
Medlem
tattoosandbeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
tycker att det verkar vara ett skojigt gng som man vill hra mer om deras bravader, den dr stra ligan lt ju skoj ox

Saxade lite ifrn Sthlm Sdras forum dr Stra berttas om

Citat:
Landets frsta firma.
Som med allt annat inom lktarkulturen i Sverige var ju givetvis Bajen frst ven med en firma.
Stra var uppbyggt runt 4-5 genuint fotbollintresserade ungdomar med mnga rastlsa vnner. Pfallande mnga tyckte att vld, alkohol & snygga klder var frenligt med fotboll och d Hammarby IF. P den tiden ganska ovanligt eftersom det mesta vldet var vldigt spontant och blossade ofta upp nr man minst anade det. Stra vxte snabbt till en ngorlunda fast trupp p runt 25 pers. De allra flesta frn just Stra men det vrvades ganska friskt ur nrliggande frorters bas av unga arga mn. Bredng, Aspudden & Skrholmen frmst.
Vid hjden av sin kapacitet brukade ven ett 20 tal skinheads (varav tre st. mnga r senare skulla ka p en liten nattlig utflykt fr lite biljardspel...), de yngre argare elementen av "Farsta" samt en lng och en rund kille ansluta.
Aldrig ngonsin kan jag pst att denna samling mtte p ngot som ens stod kvar och slogs. Mer om de mest minnesvrda samlingarna senare i serien.
Strasammanslutningen fick dock allt strre problem med omgivningen vart vi n vistades. Fanns inga motstndare fick det bli Bajare som sg oss som en gkunge. Fanns det inga sugna Bajare fick det bli internt i gruppen.
Det hll i ngra r innan jag runt slutet p 1985 skulle vilja pst att Stra bara imploderade i alltfr mycket meningslst vld, tjafs, rttegngar, (fr tidigt??) frldraskap & allmn knsla av att det rcker nu...

Idag kan man fortfarande se runt 10 st. av dessa personer p Sderstadion p matchdag. Vissa i mer prominenta roller n andra...
Citera
2007-12-28, 06:22
Medlem
bajenvraks avatar
Tumba r inget som var utan i strsta allmnhet r. Prata p om gamla bravader men tnk p att allt inte r verstkat av lagens lnga arm. S vad grabbarna r frtjusta i o inte kanske br lmnas dr hdan.

Frmst var det kanske frst inte direkt en firma utan mest grabbar som var bra p att slss i fr bajen vilket de gjorde, minns mnga samtal med dfg&firman dr de frst alltid kollar, - r tumba med? Fr d vill de inte vara med o leka . Lt ven dfg tjta, gentemot tumba har de iaf alltid vetat deras plats i nringskedjan...

Samtal mellan tv stora ifrn varsit lger en krogkvll d vi sttte p varandra:
DFG: Men det r alltid...
Tumba: Apppappappppap, schh nu....
Samtalet avslutades o de gick....

/B
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto