• 1
  • 2
2007-12-27, 04:33
Bannlyst
Nu monteras Barsebäck ner, är det bra eller en skandal?

När C pressade på S en tid, gjorde man upp om att stänga Barsebäcksverket för att få igenom budgeten, liknande som hände med V och MP förut om flyktingar. Nu verkar det handla om global klimatdöd eller nervösa danskar.

Ett verk som verkligen behövs nu med energibrister och klimathot. Folket är för mer kärnkraft, Näringsminstern heter Maud Olofson (C). Ska det vara politiskt omöjligt att dom monterar ihop det igen?

Vad jag vet var Barsebäck vårt säkraste och mest påkostade verk, bla byggdes en filterkammare för 700 miljoner fast man inte måste, bara som extra säkerhet. Jag minns ingen incident därifrån. Folket i trakten ville ha det kvar och Danskarna hade godkänt placeringen från början, men ändrade sig när det var klart och försent, de fick Göran Persson på sin sida, sörmlänningen som bodde med fru nummer 2 i Malmö. Danskarna med sin kolkraft de säljer hit, som förstör både klimat och sydsvenska matjordar.

Att ha verk nära brukarna är praktiskt utom vid olyckor. Kraften från ett verk där behövs nu. Om det var felplacerat och rivs för danskarna, bör det då inte flyttas istället och betalas av dem?
Citera
2007-12-27, 06:11
Medlem
falafelmannens avatar
Bevara Barsebäck det är fan inget jävla Tjernobyl
Citera
2007-12-27, 10:21
Medlem
Erk Swedes avatar
Tja

Citat:
Ursprungligen postat av Vild oskild
Nu monteras Barsebäck ner, är det bra eller en skandal?

När C pressade på S en tid, gjorde man upp om att stänga Barsebäcksverket för att få igenom budgeten, liknande som hände med V och MP förut om flyktingar. Nu verkar det handla om global klimatdöd eller nervösa danskar.

Ett verk som verkligen behövs nu med energibrister och klimathot. Folket är för mer kärnkraft, Näringsminstern heter Maud Olofson (C). Ska det vara politiskt omöjligt att dom monterar ihop det igen?

Vad jag vet var Barsebäck vårt säkraste och mest påkostade verk, bla byggdes en filterkammare för 700 miljoner fast man inte måste, bara som extra säkerhet. Jag minns ingen incident därifrån. Folket i trakten ville ha det kvar och Danskarna hade godkänt placeringen från början, men ändrade sig när det var klart och försent, de fick Göran Persson på sin sida, sörmlänningen som bodde med fru nummer 2 i Malmö. Danskarna med sin kolkraft de säljer hit, som förstör både klimat och sydsvenska matjordar.

Att ha verk nära brukarna är praktiskt utom vid olyckor. Kraften från ett verk där behövs nu. Om det var felplacerat och rivs för danskarna, bör det då inte flyttas istället och betalas av dem?
Eftersom att KD och övriga borgeligheten kunde "kovända" om diesel och bensinskatten så borde det ju logiskt praktiskt även gå att ändra sig om kärnkraften.
Men nu gäller det ju inte att pungslå väljarna utan enbart en lögn så då är det nog svårare...
Citera
2007-12-27, 10:44
Medlem
Bronco68s avatar
En gang för många år sedan var jag pa studiebesök pa Barsebäck. Eftersom hela vår grupp på 20 personer var djupt imponerade över alla säkerhetsåtgärder som hade vidtagits för att driva ett av världens säkraste kärnkraftverk ställde jag vid sista föredraget frågan hur Per Gahrton och hans gelikar hade reagerat vid sina studiebesök. Svaret löd "De har inte varit här. Ingen av kärnkraftsmotstandarna har nånsin varit här trots upprepade inbjudningar. Vi har bjudit in samtliga riksdagsmedlemmar, men kärnkraftsmotståndarna vägrar komma". Ridå! Hur kan de överhuvudtaget vara emot kärnkraft när det inte vet vilka säkerhetsprogram det finns pa kärnkraftverken?
Citera
2007-12-27, 12:04
Bannlyst
Fel!

vad vi behöver i Sverige är nya flera kärnkraftverk. Eller tänkte Mona gå ut och bygga 100000000 vindsnurror?
Citera
2007-12-27, 12:39
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Barsebäck är vårat äldsta kärnkraftverk och jag tycker att vi ska bygga nya reaktorer istället för att starta gamla. Barsebäck 1 är heller inte så effektiv, bara ca 600MW. Moderna kommer upp i ca 1.5GW.
Citera
2007-12-27, 12:55
Medlem
Adonirams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Barsebäck är vårat äldsta kärnkraftverk och jag tycker att vi ska bygga nya reaktorer istället för att starta gamla. Barsebäck 1 är heller inte så effektiv, bara ca 600MW. Moderna kommer upp i ca 1.5GW.

Oskarshamn 1 startades tre år före Barsebäck 1, när striden om starten av Barsebäck 2 splittrade Fälldins regering fanns redan sammanlagt fem reaktorer i drift.

(Bortsett från Ågestaverket, och forskningsreaktorer i Studsvik, och den på KTH som funnits tidigare.)

Det intressanta med Barsebäcksavvecklingen är att politikerna som tog beslutet uppenbarligen inte tror på alarmismen om koldioxiden.
Citera
2007-12-27, 14:11
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Oskarshamn 1 startades tre år före Barsebäck 1, när striden om starten av Barsebäck 2 splittrade Fälldins regering fanns redan sammanlagt fem reaktorer i drift.

(Bortsett från Ågestaverket, och forskningsreaktorer i Studsvik, och den på KTH som funnits tidigare.)

Det intressanta med Barsebäcksavvecklingen är att politikerna som tog beslutet uppenbarligen inte tror på alarmismen om koldioxiden.

Sveriges reaktorpark börjar bli gammal och sverige behöver ett gäng nya reaktorer. Politikerna tjatar på svenskarna att vi behöver spara energi men vi ser inga tecken på minskad elkonsumtion. Elkonsumtionen har ökat linjärt hela tiden och har inga tecken på att avvikelser.

Det dumma är att sverige har förlorat massor av kunskap under tiden såssarna har förbjudit att ens tänka kärnkraftverk. Detta har speglat av sig i sämre säkerhetsprocedurer i våra kärnkraftverk.
Citera
2007-12-27, 23:21
Medlem
Bättre att bygga nytt såklart..

Verket i Barsebäck börjar bli rätt nedmonterat nu. Turbinerna (åtminstone på ett av blocken) är sålda.

Fast jag tror säkert Sydkraft skulle sätta igång dem om de fick.

En rolig utveckling skulle vara om man byggde om dem till kombinerad kraft/värmeproduktion. Då skulle man kunna hålla Malmö, Lund, Helsingborg och Landskrona med fjärrvärme och dessutom odla ett helsikes lass med tomater och paprikor i atomvärmda växthus.
Citera
2007-12-28, 00:06
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Att vi tog hänsyn till danskarnas jeremiader är skäl nog för en omprövning som leder till att etablera ett renoverat, alt. nytt kärnkraftverk i Barsebäck. Utöver vårt faktiska behov av ren el.

Nordens judar, danskarna, som gladeligen levererar el från smutsiga kolkraftverk, skall icke diktera vår energipolitik. Säkerhetsaspekterna falskdansken trumpetat ut genom årtionden, är dessutom i grunden felaktigt baserade. Sydvästvindar förhärskar närmast totalt inom det geografiska gränssnittet. En eventuell (riskerna är otroligt små, närmast försumbara) härdsmälta skulle drabba svenskar, i samma utsträckning som vindarnas riktning är statistiskt vederlagd.

Bygg ut kärnkraften!
Citera
2007-12-28, 00:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Vi torde...

...behöva i runda tal 4-6 nya kärnkraftverk i Sverige de närmaste 20 åren, med tre reaktorer i varje. Med ny teknik kan dessa bli utomordentligt säkra, göra oss självförsörjande på elektricitet och skapa förutsättningar för så gott som ofarligt avfall. Börja bygg 2011!
Citera
2007-12-28, 00:12
Medlem
Carl Serungs avatar
Tacka dansken för detta:"vad skal vaek.barsebäck"har ni glömt den? svensken blev rövknullad av nordens araber än en gång..men sen att danskarna har kolkraftverk som spyr sot å svavel mot sveroge är väl helt ok..eller?! jag såger som järegård DANSKJÄVLAR!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in