Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-01-03, 17:52
Medlem
mmas avatar
Jag vet att man går på vänster sida när man går efter en biltraffikerad väg, men när man går på cykelvägar osv då?

In my book har jag lärt mig att man alltid håller höger, alltid förrutom just när man går där bilar kör.

MEn jag får en jävla motströmstrafik på cykelvägar osv där folk envisas med att gå på vänster sida, har jag fel eller rätt?

Hoppas jag postat i rätt forum, men jag hittade inget mer passande iaf.
Citera
2008-01-03, 23:58
Medlem
Cpt_Kirks avatar
Vänster sida där fordon kör. Cykel = fordon.
Höger sida på gångvägar.
Citera
2008-01-04, 00:03
Medlem
miklons avatar
Man får gå på vilken sida man vill på cykelbanor, men det kan ju vara lämpligt att gå på vänster sida om man vill slippa ha cyklar komma bakifrån på den sida man går på.
Citera
2008-01-04, 00:04
Medlem
core_s avatar
Det finns ingen lag eller förordning som reglerar det.

Gående får gå precis vart dom vill, även om det väl är att föredra att gå på vänster sida av samma anledning som man ska gå på vänster sida av en väg, för att möta trafiken och slippa få den i ryggen.
Citera
2008-01-04, 09:59
Medlem
rebbans avatar
Hur folk går retar gallfeber på mig..
Man kan ju fan inte cykla på en cykelbana då man varannan människa går på höger sida och nästa på vänster sida.

Blir ju som nån jävla zick zack söm..
Citera
2008-01-04, 10:01
Medlem
AddeColciagos avatar
Går man på cykelbanor överhuvudtaget?
Citera
2008-01-04, 10:02
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AddeColciago
Går man på cykelbanor överhuvudtaget?

På många ställen är cykelbanor och gångbanor samma utan avdelning på, bla i min kommun.
Citera
2008-01-04, 10:02
Medlem
Jag stör mig på detta dagligen. Det är mer än 40 år sedan högertrafikomläggningen ägde rum i Sverige. Likväl har det inte gått in i folks huvuden ännu!

Tror folk att det är vänstertrafik som gäller för gående på en cykelväg, eller vad tänker de med?
Citera
2008-01-04, 10:09
Medlem
AddeColciagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
På många ställen är cykelbanor och gångbanor samma utan avdelning på, bla i min kommun.

Det vanliga är väl att cykelbanan är för sig, på vänster sida, och gångbanan för sig, på höger sida?

What do I know? Där jag bor har vi inte ens trottoarer att gå på.
Citera
2008-01-04, 10:11
Bannlyst
Vänster.. Höger..Vad ska man välja? Ja här kommer konkreta fakta från en som varit med en tid.. Jag fylls av sympati och empati för dem av er som aldrig behövt tjänstgöra som trafikpoliser i småskolan. I nära nog 20 år nu har jag motionerat - som vuxen - på cykelvägar runt hemstaden. Höger sida, alltid. Aldrig råkat illa ut. Still here. Håll alltså till höger när ni befinner er på cykelbanor. Enkelt att komma ihåg
Citera
2008-01-04, 10:16
Medlem
kultingens avatar
När cykelbanor är delade i cykel och gång är alltid cykeldelen den halva som är närmast bilvägen så när jag går på cykelbanor brukar jag gå så långt bort från bilarna som möjligt.
Citera
2008-01-04, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grinig
Vänster.. Höger..Vad ska man välja? Ja här kommer konkreta fakta från en som varit med en tid.. Jag fylls av sympati och empati för dem av er som aldrig behövt tjänstgöra som trafikpoliser i småskolan. I nära nog 20 år nu har jag motionerat - som vuxen - på cykelvägar runt hemstaden. Höger sida, alltid. Aldrig råkat illa ut. Still here. Håll alltså till höger när ni befinner er på cykelbanor. Enkelt att komma ihåg
Jag brukar ignorera gångljuset och bara gå på.

Förvisso är det dumt, riskabelt och olagligt. Men jag har alltid klarat mig oskadd.
Gör det därför ni också!

Fåne!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här