• 1
  • 2
2008-01-03, 19:58
Medlem
Viqqes avatar
Det hr mste redan nu vara en av rets mest hpnadsvckande artiklar. En debattartikel skrivna av sju moderater som jag (lngt ut p vnsterkanten) hller med om p varenda punkt.

http://www.expressen.se/debatt/1.988...r-en-rattighet

Att det faktiskt finns ngra liberaler kvar p hgersidan ger mig hopp. Synd bara att detta frmodligen inte kommer leda till ngonting alls. Men det r i alla fall sknt att se lite vettiga sikter komma fram istllet fr batongliberalernas och bodstrmarnas galna hetsjaktsargument. Kanske kommer fler folk att frst frdelarna med fildelning.
Citera
2008-01-03, 20:09
Medlem
Ignignokts avatar
r nog ett bra drag. Visst lite kontroversiellt p stt och vis men har svrt fr hur vnstern ska kunna driva lynchning p det. Jag blev lite frvnad nr jag lste det. Aja, vi fr se vart det leder.
Citera
2008-01-03, 20:17
Medlem
Bengt Brahes avatar
De har vl insett att det GR inte att med sakargument frbjuda fildelning utan att slla sig till diktaturernas skara och frbjuda internet.

Det var samma visa frr nr bandspelarna kom, video, paraboler osv p politikerkrken, de vill att vanligt folk skall ha begrnsad information.
Citera
2008-01-03, 20:39
Medlem
Det r Ren masshysteri!

Av alla DVD och CD skivor s tas det ut en liten evgift vet ej hur mycket som gr in i en kassa som skivbolagerna fr ta del av. kommer ej ihg om det gller elektronik som video och mp3 med de kan skert nn kolla upp hr

S pengar har dem!

Amerikanska film-lobbyn ligger nog bakom till en viss del
sen vill man ven begrnsa det fria tnkandet, s folk kommer skert bli internet portade utan anledning.

Det ska vara fri fildelning och yttrandefrihet! de vill bara sl 2 flugor i en smll
Citera
2008-01-03, 20:42
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Brahe
De har vl insett att det GR inte att med sakargument frbjuda fildelning utan att slla sig till diktaturernas skara och frbjuda internet.

Det var samma visa frr nr bandspelarna kom, video, paraboler osv p politikerkrken, de vill att vanligt folk skall ha begrnsad information.

Frbjuda saker i ondan r vl ett signum fr den svenska politiska traditionen. "Det handlar om att snda signaaaaler", brukar man f hra till leda av dessa diktaturfascister.
Men inta kan man kontrollera det hela. Fr bara till fljd att rtten statuerar exempel istllet fr att begrnsa ett beteende.

Och vad ska de gra? vervaka ntet och sdna bteslappar till varenda unge i hela Sverige? Man kan ju tnka sig att fildelandet verlts till vra yngre brder och systrar som inte r straffmyndiga.
Citera
2008-01-03, 21:00
Medlem
Apspektakels avatar
"pojkar... det gr lite dligt fr oss... folk brjar tappa frtroendet fr alliansen!!! Jag har tnkt att vi gr en Sahlin och tar en valfri modefrga som mnga hller med om och kr p den istllet fr att gra ngot vettigt!"
Citera
2008-01-03, 21:06
Medlem
aegonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
"pojkar... det gr lite dligt fr oss... folk brjar tappa frtroendet fr alliansen!!! Jag har tnkt att vi gr en Sahlin och tar en valfri modefrga som mnga hller med om och kr p den istllet fr att gra ngot vettigt!"
Helt klart det mest sansade frslaget, och det jag sjlv hade tnkt skriva. Populism.
Citera
2008-01-03, 21:09
Bannlyst
Om ngon kommer p nt bra stt musiker ska dra in pengar p frutom konserter s r jag fr fildelning, inte annars... Men som sagt som kommer det nd aldrig g att stoppa tyvrr.
Citera
2008-01-03, 21:31
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illerrre
Om ngon kommer p nt bra stt musiker ska dra in pengar p frutom konserter s r jag fr fildelning, inte annars... Men som sagt som kommer det nd aldrig g att stoppa tyvrr.

De har haft det fr bra frut. Det r inte rimligt att de som frr kan dra in miljoner p ngra slagdngor och sedan resten av livet snorta koks och leva p STIM-pengar och royalities.
Citera
2008-01-03, 21:40
Medlem
aegonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illerrre
Om ngon kommer p nt bra stt musiker ska dra in pengar p frutom konserter s r jag fr fildelning, inte annars...
Att slja den i ett icke-kopieringsskyddat filformat via internet kanske? Problemet r ju d att man fr frlita sig till folks vilja att gra rtt fr sig / stdja den som gr musiken.

Mnga vill gra rtt fr sig, men inte genom att betala huur mycket som helst. Dremot r det mjligt att det r ett utdende folk som vill det. Det krvs en bra struktur p det hela, d.v.s. en _enorm_ musikdatabas dr man kan betala p ett enkelt stt och som r snabb och lttanvnd och dr i princip all musik finns att kpa.

Hellre 1000 personer som betalar 50 re per lt n 20 som betalar 10 kronor?

Sen r givetvis en flatratetjnst en vldigt intressant lsning, d.v.s. att man betalar ... jaaa, kanske 200:-/mnad och fr obegrnsad tillgng till all musik man kan nska sig.

Kraftig prisdumpning eller flatrate-streaming tror jag kommer att bli lsningen p detta "problem". Det r skivbolagen som r den eviga bromsklossen. Hade de stora bolagen hoppat p tget nr det kom (Napster) skulle vrlden se annorlunda ut ven fr smttingarna.
Citera
2008-01-03, 21:48
Medlem
Apspektakel har helt rtt i att det r bara en PR-grej. Det lggs inga stora pengar p att f fast P2P-folk s de frlorar ingenting p att avkriminalisera.

Vad de tjnar, as, r att folk tnker att Nya Sossarna kanske inte s jttedliga nd, trots alla deras svek och sossebeteende...

PR-grej, inget annat. Desperata losers. Brandmn och polis blir attackerade stup i kvarten och det hr r det bsta de kan gra. Losers.
Citera
2008-01-03, 23:00
Medlem
Mackan52s avatar
Luktar rstfiske lng vg.
Eller s kanske de fattade att man inte tjnar p att kriminalisera 20% av Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in