• 1
  • 2
2008-01-04, 04:35
Medlem
-jOE!s avatar
Något som har koll på hur det fungerar?

Låt oss säga att man har en "unik" programidé som skulle kunna bli en bra serie (realityformat), är det bara att presentera den för ett produktionsbolag? Givetvis med ett sekretessavtal innan.
Citera
2008-01-04, 04:47
Bannlyst
Det har även jag tänkt på, men känner ingen som jobbar med det.Så jag säger alltid att jag ska kontakta något tv bolag..men det blir alldrig av, man kanske ska ringa eller maila en sådan fråga.

Ska skicka ett mail till tv3, så får vi se vad de har att säga.
Citera
2008-01-04, 04:50
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simonee
Ska skicka ett mail till tv3, så får vi se vad de har att säga.

Nej, TV3 är en tv-kanal som köper in färdigproducerade program. Jag tänkte närmast på några av dessa:

http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-produktionsbolag
Citera
2008-01-04, 05:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Nej, TV3 är en tv-kanal som köper in färdigproducerade program. Jag tänkte närmast på några av dessa:

http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-produktionsbolag

Ok, då är det väl bara och fråga dom, vad hade du tänkt dig?Reality, komedi serie?
Citera
2008-01-04, 05:34
Medlem
909bds avatar
Hej!
Se upp för allt i världen.. vad du än gör här. jag har blivit blåst på 2 ideer.,det för att jag varit naiv och ung. Folk har inga skrupler alls.
Tänk på att uppe på alla produktionsbolag och liknande sitter det fullt av tjuvar som har som uppgift att realisera ideer utan att det kostar mer än det smakar, dvs om de kan undvika att betal så lommer dem att göra det
Citera
2008-01-04, 05:43
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 909bd
Hej!
Se upp för allt i världen.. vad du än gör här. jag har blivit blåst på 2 ideer.,det för att jag varit naiv och ung. Folk har inga skrupler alls.
Tänk på att uppe på alla produktionsbolag och liknande sitter det fullt av tjuvar som har som uppgift att realisera ideer utan att det kostar mer än det smakar, dvs om de kan undvika att betal så lommer dem att göra det

Berätta gärna lite mer! Hur gick du till väga, vad hade du skrivit ner på papper, hur såg det ut? Skrev du inget NDA innan?
Citera
2008-01-04, 10:07
Medlem
TommyGBGs avatar
Jag har ingen erfarenhet från den här branschen men tänker ändå dela med mig av mina funderingar.

Skulle man inte kunna göra en pilot (eller vad det kallas) på sin idé,
sälja in den till något TV-bolag... när dom visat intresse så går man
till produktionsbolaget och säljer allt ihopa. Då har du dels en idé som
visat sig säljbar plus att du i efterhand kan visa att du har upphovsrätten
ifall produktionsbolaget tjuvar hela konceptet.
Såhär tror jag man når en stark position om man vill förhandla med produktionsbolag.

Kommentarer och synpunkter är väldigt välkomna.
Citera
2008-01-04, 10:16
Bannlyst
Nu har jag skickat ett par mail till produktionsbolagen, få se vad de svarar
Citera
2008-01-04, 10:28
Medlem
TommyGBGs avatar
Citat:
Nu har jag skickat ett par mail till produktionsbolagen, få se vad de svarar

Vad frågade du? För du postade väl inte din idé direkt till dom?
Citera
2008-01-04, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TommyGBG
Vad frågade du? För du postade väl inte din idé direkt till dom?

Nej så klart, min ide är j värd flera miljoner

Frågade om man har en ide om en komediserie, typ hur/vem jag kan vända mig till. Om jag får ett svar, så frågar jag Sedan hur jag på bästa sätt kan presentera ideen.

Men som de ser ut verkar de vara vana att folk skickar en massa skit, ett produktionsbolag skriver detta när man klickar på "contact" :

Tell us about your great ideas! We would love to read it!
Citera
2008-01-04, 10:55
Medlem
TommyGBGs avatar
Citat:
Tell us about your great ideas! We would love to read it!

hehe, klockrent!
Det är ju det dom lever på... göra om idéer till produkter.
Citera
2008-01-04, 13:32
Medlem
albertas avatar
Om man har en idé till ett program är steg 1 att utveckla idén så myket man kan INNAN man tar kontakt med ett produktionsbolag så att idén når verkshöjd. Dvs; man måste få fram det orginella i idén. Det innebär utförlig text om handling, karaktärer och upplägg, storylines på ett antal avsnitt etc. dessutom bör man ha funderat på hur målgruppen ser ut.
Ett ganska vanligt sätt att slå fast i sin idé är att posta den till sig själv i ett rekommenderat brev och sedan inte öppna det.
Vid kontakt med produktionsbolag, kan det vara bra att kolla vad de gjort förut och kontakta ett produktionsbolag som jobbar inom samma genre som den idé man har. Kolla på deras sajter.
mvh Alberta (tv-producent)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in