Citat:
Det jag hade velat göra i livet, sen liten, är att läsa fysik på högre nivå, jag har försökt ett par gånger, men varit långt ifrån att ens börja. Fysik, kemi, astronomi o sånt är mina "nörd-intressen".
Jag misslyckades i gymnasiet p.g.a. depressionen, men fick ändå jobb efteråt. Det var ett bra jobb, visserligen monotona arbetsuppgifter på en fabrik, men jag trivdes. Sista året blev det mer o mer deltid. Började mer o mer dra mig tillbaka, inbillade mig saker, paranoia.
...
Arbetstränade igen, men stressades sönder efter några månader bara. Så det är bl.a. dels att jag är extremt känslig för stress (o med det, så betyder det inte att man bara känner sig lite jäktad som vem som helst gör ibland), jag självskadar mig när jag blir stressad, men har inte själv insett att det är därför, sen därtill kommer paranoian som ligger på som ett mörker.
...
Så, jag ägnar min tid att läsa fysik, experimentera fick man ju inte göra... Har svårt att ta in det som står i folks doktorsavhandlingar då jag knappt kan det "akademiska språket" och matematiken är definitivt inte i topp. Men nöjer mig med att läsa artiklar o liknande.
Jag misslyckades i gymnasiet p.g.a. depressionen, men fick ändå jobb efteråt. Det var ett bra jobb, visserligen monotona arbetsuppgifter på en fabrik, men jag trivdes. Sista året blev det mer o mer deltid. Började mer o mer dra mig tillbaka, inbillade mig saker, paranoia.
...
Arbetstränade igen, men stressades sönder efter några månader bara. Så det är bl.a. dels att jag är extremt känslig för stress (o med det, så betyder det inte att man bara känner sig lite jäktad som vem som helst gör ibland), jag självskadar mig när jag blir stressad, men har inte själv insett att det är därför, sen därtill kommer paranoian som ligger på som ett mörker.
...
Så, jag ägnar min tid att läsa fysik, experimentera fick man ju inte göra... Har svårt att ta in det som står i folks doktorsavhandlingar då jag knappt kan det "akademiska språket" och matematiken är definitivt inte i topp. Men nöjer mig med att läsa artiklar o liknande.
Det låter ju intressant. Jag gör det jag vill och får även in lite forskning och utmaningar. Har jag ingen utmaning försöker jag påbörja något men livet för mig har varit en utmaning så nästa tillräckligt där men för att få energi måste jag arbeta med händerna och filosofera och hitta på nya idéer i mina projekt.
Min farsas bror har någon Schitsodiagnos. Jag är osäker. Det kan vara något annat men han är väldigt passiv och kör sin rutin varje dag och har tyvärr inte koll på grundläggande saker som att ta hand om sig och dusch och så vidare.
Jag har inget intresse för vidare studier inom lärosäten. Känns lite stressande. Det kan ju också vara en inbillning att jag tänker så. Däremot kan man ju studera det man vill själv på högre nivå. Det som behövs som minsta gemensamma nämnare för egna "självstudier" där man vill utveckla sig är att läsa en ämnesplan eller göra upp en egen eller följa en bok som också är mall för exempelvis en kurs. Det man missar då är sammankomster med andra studerande och lärarledda lektioner. Mycket av detta finns dock i olika slag och kvalité på media online och söker man lite så hittar man nog det man vill studera.