Igår, 10:43
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Det jag hade velat göra i livet, sen liten, är att läsa fysik på högre nivå, jag har försökt ett par gånger, men varit långt ifrån att ens börja. Fysik, kemi, astronomi o sånt är mina "nörd-intressen".

Jag misslyckades i gymnasiet p.g.a. depressionen, men fick ändå jobb efteråt. Det var ett bra jobb, visserligen monotona arbetsuppgifter på en fabrik, men jag trivdes. Sista året blev det mer o mer deltid. Började mer o mer dra mig tillbaka, inbillade mig saker, paranoia.
...

Arbetstränade igen, men stressades sönder efter några månader bara. Så det är bl.a. dels att jag är extremt känslig för stress (o med det, så betyder det inte att man bara känner sig lite jäktad som vem som helst gör ibland), jag självskadar mig när jag blir stressad, men har inte själv insett att det är därför, sen därtill kommer paranoian som ligger på som ett mörker.

...

Så, jag ägnar min tid att läsa fysik, experimentera fick man ju inte göra... Har svårt att ta in det som står i folks doktorsavhandlingar då jag knappt kan det "akademiska språket" och matematiken är definitivt inte i topp. Men nöjer mig med att läsa artiklar o liknande.

Det låter ju intressant. Jag gör det jag vill och får även in lite forskning och utmaningar. Har jag ingen utmaning försöker jag påbörja något men livet för mig har varit en utmaning så nästa tillräckligt där men för att få energi måste jag arbeta med händerna och filosofera och hitta på nya idéer i mina projekt.

Min farsas bror har någon Schitsodiagnos. Jag är osäker. Det kan vara något annat men han är väldigt passiv och kör sin rutin varje dag och har tyvärr inte koll på grundläggande saker som att ta hand om sig och dusch och så vidare.

Jag har inget intresse för vidare studier inom lärosäten. Känns lite stressande. Det kan ju också vara en inbillning att jag tänker så. Däremot kan man ju studera det man vill själv på högre nivå. Det som behövs som minsta gemensamma nämnare för egna "självstudier" där man vill utveckla sig är att läsa en ämnesplan eller göra upp en egen eller följa en bok som också är mall för exempelvis en kurs. Det man missar då är sammankomster med andra studerande och lärarledda lektioner. Mycket av detta finns dock i olika slag och kvalité på media online och söker man lite så hittar man nog det man vill studera.
Citera
Igår, 11:06
Medlem
Pecka-s avatar
Det är ett par personer som har föreslagit att jag ska börja studera men jag är drygt 40 nu och det känns som något jag borde ha gjort för 10-15 år sedan. Tycker jag har sämre minne nu och svårare att lära mig nya saker. Sen klarar jag inte stress och har inte så bra uthållighet.

Har även mött några andra autister som lyckats ta sig igenom högskolestudier och jobbar och det alla hade gemensamt är att de blivit utbrända och gått in i väggen flera gånger. Känns onödigt att utsätta sig för det.
Citera
Igår, 11:07
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Det är ett par personer som har föreslagit att jag ska börja studera men jag är drygt 40 nu och det känns som något jag borde ha gjort för 10-15 år sedan. Tycker jag har sämre minne nu och svårare att lära mig nya saker. Sen klarar jag inte stress och har inte så bra uthållighet.

Har även mött några andra autister som lyckats ta sig igenom högskolestudier och jobbar och det alla hade gemensamt är att de blivit utbrända och gått in i väggen flera gånger.

Jag känner helt igen mig här. Minnet är sämre, svårare att lära mig och hålla mig fokuserad, och jag blir fort utbränd. Därför har jag valt att inte studera.
Citera
Igår, 11:29
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag känner helt igen mig här. Minnet är sämre, svårare att lära mig och hålla mig fokuserad, och jag blir fort utbränd. Därför har jag valt att inte studera.

Kan bara tala för mig själv men känns som man med åldern inser sina begränsningar. Jag har svårt att hålla flera bollar i luften samtidigt med jobb, socialt liv, intressen osv.
Citera
Igår, 13:40
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Kommer aldrig gå dit igen. Tröttsamt att behova överdriva sina svårigheter så enormt för att få aktivitetsersättning.
Tänker inte söka om det något mer, det får bli sjukskrivning istället om det skiter sig framöver.

Det är väldigt mycket svårare än det var vid millenieskiftet. Jag fick nästan sjukpension som att halka på ett bananskal.

Det är jävligt omänskligt och futtigt att jävlas med autister istället för att helt enkelt bara bevilja ersättning/pension. Det är inte ens mycket pengar att spara in på att hålla på som de idioterna gör.
Citera
Igår, 14:17
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Kan bara tala för mig själv men känns som man med åldern inser sina begränsningar. Jag har svårt att hålla flera bollar i luften samtidigt med jobb, socialt liv, intressen osv.

Helt samma här. Jag tjänar väldigt bra. Men har ett krävande jobb. Samt partner och träning. Det är allt jag klarar.
Citera
Igår, 14:41
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Helt samma här. Jag tjänar väldigt bra. Men har ett krävande jobb. Samt partner och träning. Det är allt jag klarar.

Då kämpar du på bra, jag hade lönebidragsanställning men efter en psykos 2017 fick jag sjukpension.
Citera
Igår, 15:02
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Då kämpar du på bra, jag hade lönebidragsanställning men efter en psykos 2017 fick jag sjukpension.

Mitt psyke är starkt. Och kanske har jag haft tur också..?
Men jag är sjukskriven ut över min semester i ca. 3 veckor, tre till fyra gånger i året. Just för att få ett avbrott och bara slappa.
Citera
Igår, 17:21
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Det är väldigt mycket svårare än det var vid millenieskiftet. Jag fick nästan sjukpension som att halka på ett bananskal.

Det är jävligt omänskligt och futtigt att jävlas med autister istället för att helt enkelt bara bevilja ersättning/pension. Det är inte ens mycket pengar att spara in på att hålla på som de idioterna gör.

Utredaren jag hade via fk för ett år sedan ville strypa min ersättning så jag fick överdriva allt enormt.
Så nu är det ett väldigt vackert intyg man har bland sina journaler.
Soc styrelsen kan uppenbarligen inte skilja högfungerande autism gentemot utvecklingstörning.
En människa totalt utan utbildning hade ställt mer adekvata frågor en vad personalen på soc gjorde.
Citera
Igår, 18:03
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Utredaren jag hade via fk för ett år sedan ville strypa min ersättning så jag fick överdriva allt enormt.
Så nu är det ett väldigt vackert intyg man har bland sina journaler.
Soc styrelsen kan uppenbarligen inte skilja högfungerande autism gentemot utvecklingstörning.
En människa totalt utan utbildning hade ställt mer adekvata frågor en vad personalen på soc gjorde.

Det är konstigt nog "toleranta" Sverige som håller på så. I Tyskland t.ex. lyfter ingen på ögonbrynen när jag säger att jag har högfungerande autism.
Citera
Igår, 18:28
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Mitt psyke är starkt. Och kanske har jag haft tur också..?
Men jag är sjukskriven ut över min semester i ca. 3 veckor, tre till fyra gånger i året. Just för att få ett avbrott och bara slappa.

Det är förståeligt, man behöver mycket egentid för att ladda batterierna.

Jag har väl haft otur som har påläggsdiagnoser. Har legat på psyk för depression flera gånger och har även OCD som är en ständig distraktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in