• 1
  • 2
2008-01-06, 21:35
Medlem
HC47s avatar
Ja, som rubriken lyder. Här ska det handla om allmänt D&D-snack. Vad tycker ni om reglerna? Vad är bra eller dåligt? Vad är det roligaste/tråkigaste ni varit med om i D&D? Vilken är den roligaste karaktären ni spelat? Ja, allt som har med D&D att göra. Låt fantasin flöda, jag vet att ni kan!
Citera
2008-01-07, 00:05
Medlem
Lars Ulrichs avatar
Snart så kommer väl en uppdatering på 3.5 reglerna? Iaf vad jag har för mig. Någon som hört något annat?
Citera
2008-01-07, 00:13
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Ulrich
Snart så kommer väl en uppdatering på 3.5 reglerna? Iaf vad jag har för mig. Någon som hört något annat?
Ja, 4th edition släpps i maj (Players Handbook), juni (DM Guide) och juli (Monster Manual). Det skulle tydligen vara ganska stora skillnader från 3.5 till 4.0.

Jag hoppas det blir bra som fan. 3.5 har ju sina brister men är överlag riktigt grymt!
Citera
2008-01-07, 12:37
Medlem
Jag får väl stämma in i lovsången - diskuterade det faktiskt med min fru häromdagen och D&D 3.5 är, trots sina brister, fortfarande det mest underhållande systemet någon av oss spelat. Jag gillar egentligen inte den logiska dumheten "levels" och de stereotypa klasserna. Men det gör det å andra sidan lätt att som SL göra "lagom" svåra äventyr, och även lagom bra belöningar; och det är väl egentligen det som i sin tur gör det helt enkelt kul.

Det enda problemet är väl att D&D är kul på bekostnad av seriositet. För min del gör det ingenting, seriöst och verklighetstroget spelande får jag tillräckligt av på lajv.

Angående fyran så är det väl en ganska genomgående uppdatering, vad jag sett av det så är det verkligen en ny version inte bara en uppdatering (som 3.0 -> 3.5 var). Jag tvivlar inte på att det kommer att bli ett underhållande spel, det enda jag kan känna lite oro för är om det kommer att vara ännu ett steg "bort" från traditionella rollspel och ännu mer av ett sällskapsspel
Citera
2008-01-07, 14:28
Medlem
HC47s avatar
Det som är kul i det gänget jag spelar med är att vi har över 50 böcker.

Så vi har ju tillgång till ca 30 klasser och ja... Massor av prestigeklasser. Så man kan ju variera sig en hel del. Kommer nog att fortsätta köra 3.5 ett bra tag efter 4.0 har släppts.
Citera
2008-01-07, 18:01
Medlem
Varulvs avatar
D&D 3.5 stands tall mot 4.0 skulle jag tro. Streamlineat (Förenklat) jävla skit är vad vi kommer se i 4.0 som kräver att gruppen har:

Offensive
Defensive
Healer

Som grundkaraktärsdrag, resten av karaktärerna är lite add-ons och det börjar mer och mer likna WoW på ett brädspel.

Nej tacka vet jag 3.5, det kommer stå sig mot det nya och dåliga!
Citera
2008-01-11, 17:58
Medlem
räkmustarns sons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
D&D 3.5 stands tall mot 4.0 skulle jag tro. Streamlineat (Förenklat) jävla skit är vad vi kommer se i 4.0 som kräver att gruppen har:

Offensive
Defensive
Healer

Som grundkaraktärsdrag, resten av karaktärerna är lite add-ons och det börjar mer och mer likna WoW på ett brädspel.

Nej tacka vet jag 3.5, det kommer stå sig mot det nya och dåliga!

Så sant, så sant..
D&D 3.5 är nog mitt favoritrollspel (förutom Kult då) eftersom det är standard-fantasy och underhållande. Det faller inom allas referensramar och är därför perfekt nybörjar-spel också.
Citera
2008-03-14, 14:36
Medlem
TGGs avatar
Vet inte om/hur jag ska göra en tråd om det här, så postar i denna!

Min fråga: Finns det någon slags "light-version" av DnD 3.5 reglerna? Jag och några polare är intresserade av att börja spela, jag har införskaffat alla tre Core-Rulebooks, men det svåra regelsystemet är alltför omfattande och tungt för oss. Min tanke var då om det fanns någon "Guide" där de viktigaste reglerna listades och vi således bara behöver lära oss dom.

Tack på förhand

TGG
Citera
2008-03-14, 15:48
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TGG
Vet inte om/hur jag ska göra en tråd om det här, så postar i denna!

Min fråga: Finns det någon slags "light-version" av DnD 3.5 reglerna? Jag och några polare är intresserade av att börja spela, jag har införskaffat alla tre Core-Rulebooks, men det svåra regelsystemet är alltför omfattande och tungt för oss. Min tanke var då om det fanns någon "Guide" där de viktigaste reglerna listades och vi således bara behöver lära oss dom.

Tack på förhand

TGG

Mig veterligt finns det inte! Men ett perfekt sätt att lära sig regelsystemet samtidigt som man spelar är att använda sig av Wizard's of the Coasts färdiga äventyr. De är byggda för att man sakta men säkert ska lära sig det nya regelsystemet både som Spelledare och spelare.
Citera
2008-03-14, 21:49
Medlem
TGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Mig veterligt finns det inte! Men ett perfekt sätt att lära sig regelsystemet samtidigt som man spelar är att använda sig av Wizard's of the Coasts färdiga äventyr. De är byggda för att man sakta men säkert ska lära sig det nya regelsystemet både som Spelledare och spelare.

Jo, jag har försökt med det en gång, men det blir ändå en himla massa regler, spelarna blir uttråkade när man får sitta och lusläsa i böckerna. Men men, man kanske måste stå ut med det om man vill spela rollspel.

Har du tips på några bra (lätta) äventyr för nybörjare då?
Citera
2008-03-15, 00:00
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TGG
Jo, jag har försökt med det en gång, men det blir ändå en himla massa regler, spelarna blir uttråkade när man får sitta och lusläsa i böckerna. Men men, man kanske måste stå ut med det om man vill spela rollspel.

Har du tips på några bra (lätta) äventyr för nybörjare då?

Reglerna är inte svåra. Ta bara en sak i taget. Lär hur man gör karaktärerna ordentligt. Efter det lär ni er hur man använder sig av skills och hur man slåss. The basic facts, D20 är inte avancerat som man först tror.
Citera
2008-03-15, 09:40
Medlem
Har du lust att lägga ut mer pengar kan du ju alltid testa DnD Basic Game -- om jag har förstått det rätt ett brädspel typ HeroQuest fast med D20-regler, tänkt att vara just en förenklad introduktion till rollspelet.
Finns ett online-demo, http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/playdnd

Annars använder jag ofta www.d20srd.org, litet smidigare att slå upp saker där än att bläddra i böckerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in