Jag är beredd att hålla med Farbror Sallad, fast med ett par egna tillägg och synpunkter.
Bilden har helt klart fått en helt annan stämning, och en mer passande sådan.
I första bilden så var himmelen väldigt ljus för att inte nästan säga utbränd.
En ljus eller överexponerad himmel är sådant man kan se i vings reklamer med barn som skuttar omkring i vattnet i något fint turistresemål eller dylikt, det ger liksom en känsla av glädje eller frihet om rätt använt.
I ditt fall så är motivet ett höstträd eller ett dött träd om man så vill. Den bilden skall inte inge någon känsla av glädje eller motsvarande och således passar den nya himmelen bättre, en grådassig och "tradig" himmel så som alla känner igen typiska höst eller vinterdagar då träden ser ut just så.
Jag satt förut och funderade på hur bilden skulle gjort sig i svartvitt, men efter att ha sett dina senaste varianter så är jag helt klart för den som har lite blåaktig ton.
Bilden blir mycket "fylligare" och utan den blåaktiga tonen tror jag inte att motivet fyller ut bilden tillräckligt. Kanske hade det varit annorlunda med en annan komposition eller med fler saker i bilden, tex. någon människa?
Oavsett så tycker jag att den blåaktiga är helt klart bäst. Det skulle nog ha varit en mer dramatisk himmel för att den skulle gjort sig bra i svartvit eller en gråare ton, tex. som denna (ett exempel från mina egna bilder)
bild, förvisso HDR men ändå.
Aja, nu babblar jag mest runt bara men jag tror jag fick sagt det jag tyckte var viktigast.