Citat:
Ursprungligen postat av Reuler
pellepolis, menar du att polisen inte har rätt till nödvärn om han blir angripen? Det köper jag inte. Nödvärn har ju alla rätt till, och alltså ej uppenbart oförsvarlig våldsanvändning. Även poliser.
Polisen har rätt till försvarligt våld när det inte handlar om nödvärn.
Givetvis har polisen rätt till det. Men en ordningsvakt "når gränsen" snabbare än en polis, då en ordningsvakt jämställs med en vanlig dödlig i den situationen. En polis förväntas agera mer besinnat och kontrollerat.
Exempel:
En full person slår mot en ordningsvakt, ordningsvakten backar, lyckas parera och slår ner personen med ett knytnävslag. - Helt rätt, nödvärn.
En full person slår mot en polis, polisen backar väntar tills han slår igen, tar tag i armen och tvingar ner personen på marken. - Helt rätt - Försvarligt våld.
Vad jag syftar på är att polisen är utbildad och utrustad för att klara av den här typen av händelser på ett bättre sätt än någon annan, därför ställs det också högre krav på dem.
De kan inte hänvisa till nödvärnsrätten på samma sätt som andra kan, inte lika tidigt som andra kan i alla fall.
Hade polisen knockat den här personen enligt mina exempel, hade han antagligen gått fri från skuld, men han hade säkert fått ögonen på sig.