Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-11, 02:18
  #1
Medlem
Maxzzzs avatar
Tja!

Gjort ett prog i Java (som slutprojekt i Programmering C på gymn) som börjar se rätt hyfsat ut. MEN, jag märkte för några timmar sedan ett stort fel.

Projektet är att jag skapat ett midiinstrument. Jag tog det idiotiska steget å hoppade rakt in i att skapa ett applet (ist för att konvertera sen). Och nu några dagar innan betygssättning inser jag att det var lagom smart. Mitt problem består av att jag inte kan spela upp mer än 30 noter innan ljudet helt lägger av. Först trodde jag felet låg i att någon if-sats krav eller liknande brytits. Men det har jag iaf inte hittat några problem med. Sen insåg jag att filen kanske aldrig slutade spelas (då jag aldrig använde .stop(); )... Och på så sett fylldes minnet eller något liknande... men jag testade att stoppa varje ljud (med en Thread sleep) efter en sekund eller så... Och det går fortf inte att spela mer än världens kortaste låt, på 30 noter! Någon som på direkten inser problemet?

Ljuden är midi-filer skapade i Guitar Pro, om det är till någon hjälp...

(kod finns att kika på det med)

tack på förhand!

edit: kan även passa på att fråga: Jag har totalt glömt bort hur man redigerar hur själva frame'en ser ut... Hittar ingen hjälp på java api så någon som vet hur man gör så att fönstret är utan x'et, minimera och maximera knapparna?

// Max
__________________
Senast redigerad av Maxzzz 2008-01-11 kl. 02:26.
Citera
2008-01-12, 16:43
  #2
Medlem
Papulis avatar
Posta koden också, så man enklare kan hitta vart problemet ligger.

/Papuli
Citera
2008-01-12, 19:19
  #3
Medlem
Maxzzzs avatar
Kod

Programmet är alldeles för stort för att posta (14188 tecken). Min lärare vill nämligen även ha det snyggt så det är uppdelat i delar och rader och kolumner etc... Men jag kan länka till filen!

http://213.65.68.126/secretupload/cl...y/VASYNTH.java

Programmet innehåller knappar med kopplad actionlistener, ifsatser till actionlistenern. En knapp som fungerar som "av och på"-knapp (den gör så att man inte kan trycka på någon tangent)... loop-knappen är inte klar än, så säg inget om hur onödig den är ;)...

// Max
Citera
2008-01-13, 00:22
  #4
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxzzz
Programmet är alldeles för stort för att posta (14188 tecken). Min lärare vill nämligen även ha det snyggt så det är uppdelat i delar och rader och kolumner etc... Men jag kan länka till filen!

Om din lärare förespråkar den typen av kodstruktur bör du nog råda honom att byta yrke.

Det om det. Nu ska vi kolla igenom koden och se vad som blir fel... Återkommer.
Citera
2008-01-13, 00:34
  #5
Medlem
McBs avatar
Du får gärna bifoga midi-filerna också, om du vill...
Citera
2008-01-13, 14:52
  #6
Medlem
Maxzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Om din lärare förespråkar den typen av kodstruktur bör du nog råda honom att byta yrke.

Det om det. Nu ska vi kolla igenom koden och se vad som blir fel... Återkommer.


Det är iofs logiskt att ha det lite snyggt, eftersom det då är lätt att hitta problem i koden iom t.ex. logiska fel...

Men det är jobbigt ;P


Det är endast 14 (dom vita) tangenter som har fått midi-filer (ljud helt enkelt). Men jag zippar dom å gör det...

Här är länken:

http://213.65.68.126/secretupload/cl...tory/noter.rar

=)
Citera
2008-01-13, 15:01
  #7
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxzzz
Det är iofs logiskt att ha det lite snyggt, eftersom det då är lätt att hitta problem i koden iom t.ex. logiska fel...

Absolut inget fel med en välstrukturerad kod, men i ditt exempel tycker jag faktiskt att läsbarheten är försämrad jämfört med "traditionell" kodstruktur.
Citera
2008-01-13, 15:02
  #8
Medlem
Maxzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Absolut inget fel med en välstrukturerad kod, men i ditt exempel tycker jag faktiskt att läsbarheten är försämrad jämfört med "traditionell" kodstruktur.


You hurt Max feelings... Max no happy anymore =(

och nu såg jag även att koden i den uploaden du sett är lite f-cked up... Så skall det icke se ut!

Men rent innehållsmässigt stämmer det iaf ;P...
Citera
2008-01-13, 15:28
  #9
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxzzz
You hurt Max feelings... Max no happy anymore =(

Inget illa ment. Men ta en titt på hur kod vanligtvis struktureras i dina läroböcker, så kommer du nog se vad jag menar.
Citera
2008-01-15, 10:16
  #10
Medlem
skogsolas avatar
Du kan inte lägga upp koden igen? Din ftp verkar inte funka så däringa jättebra. Skulle vara intressant att titta på koden
Citera
2008-01-15, 17:58
  #11
Medlem
Maxzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsola
Du kan inte lägga upp koden igen? Din ftp verkar inte funka så däringa jättebra. Skulle vara intressant att titta på koden


det verkar som min klasskompis sida är nere just nu... jag har ingen annanstans att ladda upp den =/... något tips på ett bra ställe?
Citera
2008-01-16, 19:18
  #12
Medlem
skogsolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxzzz
det verkar som min klasskompis sida är nere just nu... jag har ingen annanstans att ladda upp den =/... något tips på ett bra ställe?


du kan ju alltid dra upp det på www.megaupload.com eller någon annan sån gratistjänst. Det borde ju inte ta för lång tid så länge du inte har 4 gig kod
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback