• 1
  • 2
2008-01-11, 02:18
Medlem
Maxzzzs avatar
Tja!

Gjort ett prog i Java (som slutprojekt i Programmering C p gymn) som brjar se rtt hyfsat ut. MEN, jag mrkte fr ngra timmar sedan ett stort fel.

Projektet r att jag skapat ett midiinstrument. Jag tog det idiotiska steget hoppade rakt in i att skapa ett applet (ist fr att konvertera sen). Och nu ngra dagar innan betygssttning inser jag att det var lagom smart. Mitt problem bestr av att jag inte kan spela upp mer n 30 noter innan ljudet helt lgger av. Frst trodde jag felet lg i att ngon if-sats krav eller liknande brytits. Men det har jag iaf inte hittat ngra problem med. Sen insg jag att filen kanske aldrig slutade spelas (d jag aldrig anvnde .stop(); )... Och p s sett fylldes minnet eller ngot liknande... men jag testade att stoppa varje ljud (med en Thread sleep) efter en sekund eller s... Och det gr fortf inte att spela mer n vrldens kortaste lt, p 30 noter! Ngon som p direkten inser problemet?

Ljuden r midi-filer skapade i Guitar Pro, om det r till ngon hjlp...

(kod finns att kika p det med)

tack p frhand!

edit: kan ven passa p att frga: Jag har totalt glmt bort hur man redigerar hur sjlva frame'en ser ut... Hittar ingen hjlp p java api s ngon som vet hur man gr s att fnstret r utan x'et, minimera och maximera knapparna?

// Max
Senast redigerad av Maxzzz 2008-01-11 kl. 02:26.
Citera
2008-01-12, 16:43
Medlem
Papulis avatar
Posta koden ocks, s man enklare kan hitta vart problemet ligger.

/Papuli
Citera
2008-01-12, 19:19
Medlem
Maxzzzs avatar
Kod

Programmet r alldeles fr stort fr att posta (14188 tecken). Min lrare vill nmligen ven ha det snyggt s det r uppdelat i delar och rader och kolumner etc... Men jag kan lnka till filen!

http://213.65.68.126/secretupload/cl...y/VASYNTH.java

Programmet innehller knappar med kopplad actionlistener, ifsatser till actionlistenern. En knapp som fungerar som "av och p"-knapp (den gr s att man inte kan trycka p ngon tangent)... loop-knappen r inte klar n, s sg inget om hur ondig den r ;)...

// Max
Citera
2008-01-13, 00:22
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxzzz
Programmet r alldeles fr stort fr att posta (14188 tecken). Min lrare vill nmligen ven ha det snyggt s det r uppdelat i delar och rader och kolumner etc... Men jag kan lnka till filen!

Om din lrare fresprkar den typen av kodstruktur br du nog rda honom att byta yrke.

Det om det. Nu ska vi kolla igenom koden och se vad som blir fel... terkommer.
Citera
2008-01-13, 00:34
Medlem
McBs avatar
Du fr grna bifoga midi-filerna ocks, om du vill...
Citera
2008-01-13, 14:52
Medlem
Maxzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Om din lrare fresprkar den typen av kodstruktur br du nog rda honom att byta yrke.

Det om det. Nu ska vi kolla igenom koden och se vad som blir fel... terkommer.

Det r iofs logiskt att ha det lite snyggt, eftersom det d r ltt att hitta problem i koden iom t.ex. logiska fel...

Men det r jobbigt ;P

Det r endast 14 (dom vita) tangenter som har ftt midi-filer (ljud helt enkelt). Men jag zippar dom gr det...

Hr r lnken:

http://213.65.68.126/secretupload/cl...tory/noter.rar

=)
Citera
2008-01-13, 15:01
Medlem
McBs avatar
Citat:
Det r iofs logiskt att ha det lite snyggt, eftersom det d r ltt att hitta problem i koden iom t.ex. logiska fel...

Absolut inget fel med en vlstrukturerad kod, men i ditt exempel tycker jag faktiskt att lsbarheten r frsmrad jmfrt med "traditionell" kodstruktur.
Citera
2008-01-13, 15:02
Medlem
Maxzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Absolut inget fel med en vlstrukturerad kod, men i ditt exempel tycker jag faktiskt att lsbarheten r frsmrad jmfrt med "traditionell" kodstruktur.

You hurt Max feelings... Max no happy anymore =(

och nu sg jag ven att koden i den uploaden du sett r lite f-cked up... S skall det icke se ut!

Men rent innehllsmssigt stmmer det iaf ;P...
Citera
2008-01-13, 15:28
Medlem
McBs avatar
Citat:
You hurt Max feelings... Max no happy anymore =(

Inget illa ment. Men ta en titt p hur kod vanligtvis struktureras i dina lrobcker, s kommer du nog se vad jag menar.
Citera
2008-01-15, 10:16
Medlem
skogsolas avatar
Du kan inte lgga upp koden igen? Din ftp verkar inte funka s dringa jttebra. Skulle vara intressant att titta p koden
Citera
2008-01-15, 17:58
Medlem
Maxzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsola
Du kan inte lgga upp koden igen? Din ftp verkar inte funka s dringa jttebra. Skulle vara intressant att titta p koden

det verkar som min klasskompis sida r nere just nu... jag har ingen annanstans att ladda upp den =/... ngot tips p ett bra stlle?
Citera
2008-01-16, 19:18
Medlem
skogsolas avatar
Citat:
det verkar som min klasskompis sida r nere just nu... jag har ingen annanstans att ladda upp den =/... ngot tips p ett bra stlle?

du kan ju alltid dra upp det p www.megaupload.com eller ngon annan sn gratistjnst. Det borde ju inte ta fr lng tid s lnge du inte har 4 gig kod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in