2008-04-06, 20:44
  #121
Medlem
Shalashaskas avatar
Hur stllde/stller sig Hermetic Order Of The Golden Dawn till Freuds psykoanalys och psykoterapi?
Citera
2008-04-06, 21:12
  #122
Medlem
Oroboross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Hur stllde/stller sig Hermetic Order Of The Golden Dawn till Freuds psykoanalys och psykoterapi?

Efter vad jag har frsttt s ligger de allra flesta esoteriska ordnar nrmare det Jungianska tnkandet n det Freudianska.

Jung vidareutvecklade Freuds psykoanalytiska tes om de mnskliga instinkterna, drifterna och behoven, och adderade "den religisa instinkten" till dessa. Det var mycket Jungs religisa fokusering som gjorde att de bda tidigare vnnerna hamnade i groll med varandra. nnu idag s srskiljer man de olika psykologiska teserna genom att tala i termer om "Zrich-skolan" representerad av Jung, och "Wien-skolan" representerad av Freud.

Om man ska gra en koppling mellan psykoanalys och det esoteriska arbetet, s faller det sig mer naturligt att den kopplingen pekar mot Jung, n att den pekar mot Freud.
__________________
Senast redigerad av Oroboros 2008-04-06 kl. 21:18.
Citera
2008-04-06, 22:14
  #123
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Hur stllde/stller sig Hermetic Order Of The Golden Dawn till Freuds psykoanalys och psykoterapi?

Avseende det ursprungliga Hermetic Order of the Golden Dawn mellan ren 1888 och 1918 (den klassiska eran d MacGregor Mathers var Ordens Imperator) s hade man ingen officiell uppfattning eller syn p varken Freuds eller Jungs teorier. Den frste Golden Dawn Adept som skrev ngot om psykoanalys, Freud och Jung var Aleister Crowley i sin lilla text "Improvment on Psycho-Analysis". ven om han verkade fredra Jungs teorier s var han inte srledes imponerad av flertalet av hans slutsatser (men det kanske sa mer om den typiska instllning som Crowley hade till alla frfattare).

Dion Fortune var bland de frsta Golden Dawn Adepter som utbildade sig till psykoanalytiker. Israel Regardie blev pverkad av hennes tankar om Freud nr han bodde hos henne under 40-talet, utfryst som han var av det veriga G.D. samhllet efter sina publikationer av Golden Dawns studieplan. Israel Regardie var imponerad av bde Freuds och Jungs tankar och ansg att dessa och magins lror bekrftade varandra. Israel Regardie ansg dock att bde Freuds och Jungs praktiska tillmpning av sina teorier var fr bristflliga och sg lsningen i detta i Wilhelm Reichs vegeto-terapi, som anvnde sig mer av massage n samtalsterapi. Reich introducerade dessutom konceptet "orgon" som kan anses vara en utveckling av Freuds "libidoteori", ngot som Regardie kunde utlsa till identiskt med Ki-kraft, eller magisk strmning.

Regardie ansg att omedvetet material, komplexen i det omedvetna, agiterades och togs upp till ytan som ett led av invigning och arbete med magiska tekniker. Han ansg att man var tvungen att genomg psykoterapi parallellt med initiation fr att kunna bearbeta detta material s att man undvek att hamna vid vgkanten p grund av neuros eller nnu vrra psykiska kommor. Dessutom ansg han att en motsvarande "verfringsmekanism" eller psykisk projektion infann sig mot initiatorn (hierofanten) som den som infann sig frn klienten gentemot terapeuten.

Nr Golden Dawn blev teruppvckt mot slutet av 70-talet och brjan av 80-talet, dr Israel Regardie figurerade ssom en centralgestalt i U.S.A., rvde den nya generationen Regardies faschination fr och vilja till integration med psykoanalysen. Ett tydligt exempel p detta r Cris Monnastre, Regardies enda egentliga lrjunge och elev. Hon utbildade sig till slut till psykolog och psykoterapeut och har vidareutvecklat Regardies ider mot integration av psykoanalys och magi. Monnastres lrjunde David Griffin har anammat hennes ider och detta genomsyrar hans organisation, som nog frsker att integrera moderna psykologiska rn med magi mest av alla idag existerande organisationer.

Se denna artikel Israel Regardie, Initiation och Psykoterapi, frfattat av sagda Cris Monnastre och David Griffin som vl beskriver hur dagens Golden Dawn ser p detta sprsml:

http://www.golden-dawn.com/temple/in...?l=swe&p=invig

Detta tankestt har spritt sig vidare och idag r det i det svenska Golden Dawn samhllet, genom olika ordenssllskap, en regel snarare n undantag att utbilda sig till psykoterapeut eller samtalsterapeut av ngot slag. Idag mste man nog sga att Roberto Assagiolis "psykosyntes" r det som r p modet inom Golden Dawn.

Roberto Assagioli var, liksom Carl Gustav Jung och Wilhelm Reich, en lrjunge till Sigmund Freud, som gick steget lngre n Jung och utvecklade den egentliga frsta terapiformen inom den s.k. transpersonella skolan, en skola som lgger till det s.k. "vermedvetna" dr mnniskans andliga natur verkar inom psyket. Psykosyntesens anatomiska modell r snarlik den qabalistiska och det r intressant att notera att Golden Dawn Adepten Paul Foster Case genom sin organisation B.O.T.A. lrde ut en snarlik modell av det mnskliga psyket som inom psykosyntesen. Det som dock r gemensamt med alla dessa skolbildningar, r att de samtliga erknner det "omedvetna" (ven kallat "undermedvetna") och de dynamiska omedvetna processerna och de psykiska komplexen.

S som svar p din frga s stller Gyllene Gryningens Hermetiska Orden sig mycket positiv till psykoanalysen, och psykoterapi betraktas som ett vrdefullt komplement till rituell invigning. Det r dock viktigt att finna en terapeut som stller sig ppen till andlighet hos individen, som ngonting positivt och inte patologiskt.

S.R.
__________________
Senast redigerad av SincerusRenatus 2008-04-06 kl. 22:37.
Citera
2008-04-07, 14:18
  #124
Medlem
Rosenkors ordnar som erbjuder hjlp med exorcism

Jag fr passa p att frga SincerusRenatus hur Golden Dawn frhller sig till att erbjuda hjlp med exorcism?
Enligt Robert Bruce nmner just Golden Dawn som ett sllskap som har erbjudit kvalificerad hjlp till behvande.
Rosenkors-traditionen (nu fr Le Grand Matre rtta mig om jag har fel) r vl knda fr att i kristlig anda erbjuda hjlp till sjuka och andra hjlp-behvande?

Jag hrde frn ett GD forum att B.O.T.A. (i USA iaf) erbjuder ocks en form healing.
I Portugal finns just ett rosenkors sllskap The Hermetic Fraternity (om jag inte har fel p namnet just nu) som har specialiserat p att bist med hjlp av denna sort. En av deras prominenta medlemmmar Romero Lourenco de Cunha som r kompis mned Robert Bruce r en av dem. Jag skte sjlv hjlp dr och ngot intressant hnde en natt. Denna astrala upplevelse var en klarvaken drm (man kan ju tolka den hur man vill, men dessa tenderar att skilja sig frn vanliga drmmar):

Jag drmde att jag frdes genom en lysande roterande kraft-vibrerande rr som verkade avlsande (inte olikt skikt-rntgen). Sedan framtrdde skepnaden av en vitkldd mrk-skggig adept som gjorde ett hexagram tecken vid hjrt-chakrat varp dennes hjrtchakra brjade lysa i det astrala mrkret. Detta fljdes av att fler och fler adepter framtrdde p samma stt som i en cirkel som lystes upp.
Sedan fick jag en inbjudan/rekommendation att g med i denna orden, jag avbjde eftersom jag redan d var inne p Aurum Solis- och deras ogdoadiska tradition.
Ofta r det vl s att en magisk ordens egregor verkar som ett skyddande flt som exkluderar alla dessa negativa/kliffotiska energier frn dess grupp-aura?
Citera
2008-04-07, 18:32
  #125
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Jag fr passa p att frga SincerusRenatus hur Golden Dawn frhller sig till att erbjuda hjlp med exorcism?
Enligt Robert Bruce nmner just Golden Dawn som ett sllskap som har erbjudit kvalificerad hjlp till behvande.

Dagens Golden Dawn orden fokuserar sig i huvudsak t det personliga arbetet att hja sina medlemmar till ett adeptskap. Allt annat r sekundrt. Med det menar jag inte att orden inte kan kan eller inte vill erbjuda sina tjnster fr behvande, men att detta tillhr det extraordinra. Rent historiskt har Adepter inom G.D. erbjudit sina personliga tjnster till olika hjlpbehvande. G.D. ssom orden eller organisation har dock inte specifikt inriktat sitt arbete t healing eller exorcism av utomstende.

Det finns sledes ingen generell policy i dessa fall. Vill man ha hjlp s kan man dock skicka ett mail med frfrgan s kommer man att bedma i det enskilda fallet och frga en lmplig Adept om denne kan tnka sig ta sig fallet.

Dock mste jag tillgga att ordens Adepter ser med frsiktig skepsis i fall av frment psykisk attack. Med tanke p moderna psykologiska rn kan man ofta se naturliga (ssom psykologiska) orsaker till det stora flertalet av psykisk attack. Man utgr generellt att det rr sig om omedvetna disassocierade element hos personen sjlv, och endast i sekundr betydelse en verklig attack av frmmande element eller entiteter.

Slunda mste man trffa "patienten" innan och klargra vad som r vad frst innan man pbrjar en exorcism. Detta kan jmfras med hur katolska kyrkan ser p fenomen av demonbesatthet; det mste vara utom tvivel om att det rr sig om verklig psykisk attack, annars kan en exorcism gra mer skada n nytta. Naturligtvis anvnder man sig av klrvoajans om Adepten i frga r krvoajant (alla r dock inte naturligt klrvoajanta ).

Citat:
Rosenkors-traditionen (nu fr Le Grand Matre rtta mig om jag har fel) r vl knda fr att i kristlig anda erbjuda hjlp till sjuka och andra hjlp-behvande?

Jo, det str klart och tydligt i Fama Fraternitatis. Det skall dessutom gras gratis.

Citat:
Jag hrde frn ett GD forum att B.O.T.A. (i USA iaf) erbjuder ocks en form healing.

Ja, i samband med sin "sound and colour meditations". Jag har sjlv medverkat vid ett par tillfllen. Man har en "vit bok" som man lter g runt i frsamlingen; var och en kan skriva i ett namn p en person som man anser behver kraft och styrka (healing). Sedan utfr man meditationen genom att intonera hebreiska namn (varje hebreisk bokstav har en specifik ton) och titta p tarotkort (och frger) projicerade mot en duk.

Citat:
I Portugal finns just ett rosenkors sllskap The Hermetic Fraternity (om jag inte har fel p namnet just nu) som har specialiserat p att bist med hjlp av denna sort.

Intressant. Man kan dock inte pst att G.D. har "specialiserat" sig p samma stt. Inom G.D. fokuserar man sig p invigning och undervisning.

Intressant upplevelse du hade. Det tyder p att de utfr ngon form av astral ceremoni, dvs. de utfr ritualer p distans t personer. Ofta har man d ngon form av en fysiska representation, en talisman som en symbol fr denna person, vilket man fokuserar sin energi p.

Citat:
Ofta r det vl s att en magisk ordens egregor verkar som ett skyddande flt som exkluderar alla dessa negativa/kliffotiska energier frn dess grupp-aura?

Det stmmer.

S.R.
__________________
Senast redigerad av SincerusRenatus 2008-04-07 kl. 19:12.
Citera
2008-04-18, 19:32
  #126
Medlem
xrizzs avatar
Min allra frsta kontakt med GD-traditionen var en bok p svenska som heter "Den Gyllene Gryningen", skriven av en R. G. Torrens. Jag har sett att det finns ytterligare ngra bcker av samme frfattare, men i vrigt verkar det ganska tunnstt med information. Nu undrar jag, vem var denna Torrens och vad var hans anknytning till GD?
Angende boken i sig kan jag bara sga att jag personligen tycker den r vldigt bra, om n ganska grundlggande (eller kanske just drfr?).

Den kom ut 1976 och br fortfarande finnas att f tag p via ngot antikvariat, om ngon blev nyfiken. ISBN: 91 7090 147-3, Lindqvist frlag.
Citera
2008-04-18, 20:46
  #127
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xrizz
Min allra frsta kontakt med GD-traditionen var en bok p svenska som heter "Den Gyllene Gryningen", skriven av en R. G. Torrens. Jag har sett att det finns ytterligare ngra bcker av samme frfattare, men i vrigt verkar det ganska tunnstt med information. Nu undrar jag, vem var denna Torrens och vad var hans anknytning till GD?
Angende boken i sig kan jag bara sga att jag personligen tycker den r vldigt bra, om n ganska grundlggande (eller kanske just drfr?).

Den kom ut 1976 och br fortfarande finnas att f tag p via ngot antikvariat, om ngon blev nyfiken. ISBN: 91 7090 147-3, Lindqvist frlag.

R.G. Torrens r ngot av ett mysterium. Det finns som du sger inga referenser till honom angende hans person. Jag har personligen inte lst ngra av hans bcker man har blddrat i tv av dem, den svenskversatta Den Gyllene Gryningen och Secret Rituals of the Golden Dawn.

Av dessa bda blev jag betydligt mer imponerad av den senare d den redovisar de ursprungliga G.D. ritualerna s som de skrevs ner av S.L. MacGregor Mathers (inte de senare som Regardie publicerade i The Golden Dawn). Dessutom finns diagrammen frn Gradritualerna med men om de r korrekta vet jag ej eftersom det var flera r sedan jag sg dem (s jag har inte kunnat jmfra dem med originaldokument). Det var dock lnge endast denna bok som redovisade dessa ursprungliga versioner av ritualerna innan Regardie publiserade The Complete Golden Dawn System of Magic, den sistnmnda som helt har utelmnat diagrammen. Dessutom publicerade Torrens i denna bok de ursprungliga versionerna av de s.k. "kunskapsfrelsningarna" (Knowledge Lectures), som inte finns att finna ngon annan bok (mig veterligen). Alla serisa G.D. studenter borde ha den. Nu har ju inte jag den frsts.

Jag har inte hans bcker av den enda anledningen att det r s frbaskat svrt att f tag p dem. Den Gyllene Gryningen r inte s himla kul egentligen, inte mer en n enkel introduktion till olika former av ockultism, med G.D. perspektiv. Men det r ju frsts kul att ngonting om detta verhuvudtaget finns versatt till svenska.

Angende R.G. Torrens s vet jag inte mycket alls. Eller ingenting om jag skall vara rlig. Jag utgr dock frn att han inte var initierad utan skrev ner bckerna utifrn historiebeskrivarens roll, som Francis X. King. Jag har ven fr mig att han var Engelsman. Men vilken G.D. frfattare var inte det innan 70-talet?

S i brist p bttre kunskap har jag fr din skull slngt ut lite krokar. Fick endast detta napp. Fr duga fr tillfllet (terkommer om jag fr tag p mer):

Citat:
He [Torrens] certainly was not a member of the
Order and his commentary is highly inaccurate. Only
his 'Secret Rituals of the Golden Dawn' has some value
for the original version of the rituals. The diagrams
are a little suspect.His later book on 'the Inner
Teachings' is a jumbled mess. According to R.A.
Gilbert he used 1899 MSS. for the former book.

Hoppas detta duger s lnge.

S.R.
Citera
2008-04-18, 21:53
  #128
Medlem
xrizzs avatar
Nja, om han var initierad i ngon order eller inte vet jag givetvis inget om, men att han bara skulle vara historieskrivare tycker jag lter suspekt. "Den Gyllene Gryningen" har ganska detaljerade vningar insprngda hr och var. Frvisso ganska grundlggande sdana, men det r ju faktiskt ngot som mnga verkar slarva med.
Man kanske skulle frska leta rtt p "Secret Rituals..." d? Jag kollade lite p amazon, men de flesta av Torrens bcker var "unavailable" och de som fanns var begagnade och oskligt dyra. Kanske finns ngon som lagt upp en pdf ngonstans p det vida, vilda www?
Citera
2008-04-22, 14:52
  #129
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xrizz
Nja, om han var initierad i ngon order eller inte vet jag givetvis inget om, men att han bara skulle vara historieskrivare tycker jag lter suspekt. "Den Gyllene Gryningen" har ganska detaljerade vningar insprngda hr och var. Frvisso ganska grundlggande sdana, men det r ju faktiskt ngot som mnga verkar slarva med.

I stand corrected.

Jag kom idag ver en kopia av Den Gyllene Gryningen, i nyskick

Har endast lst igenom de fyra frsta kapitlen och blddrat igenom resten. Slutsatsen r att det r en trevlig liten bok, ven om ngot fel hr och dr har krupit in. Det verkar vara en ganska bra nybrjarbok och helt p svenska. Varje svensk bok som avhandlar den hermetiska-qabalah r vrd sin vikt i guld.

Boken r vlskriven och lttlst. Dessutom r Torrens duktig p att dra lsaren frn frsta sidan in i mysteriernas vrld, med olika anekdoter fr att illustrera olika saker. Han blandar ven in sterlndskt tnkande, Buddism och Yoga, vilket man kanske kan ifrgastta eftersom det rr sig om vsterlndsk Golden Dawn Tradition, men han gr det nd p ett bra stt. Han fr lsaren att genast inse vad ockultism handlar om och vad som krvs av lsaren i frga om synstt och rtt tnkande.

Ngra vidare slutsatser jag drar av att lsa boken r att R.G. Torrens, vars fulla namn r Robert George Torrens, sjlv praktiserade den hermetiska-qablah. Om han lrde sig den genom ngont aktivt Tempel inom G.D. fr vi lta vara osagt. Jag tror ej att han var invigd i Dion Fortunes Fraternity of the Inner Light med tanke p det sterlndska inslaget i hans bok; Dion Fortune-traditionen skyr sterlndska tekniker som pesten. Kvar r ngot av de f oberoende Tempel, med hrkomst till S.L. MacGregor Mathers, som fortfarde arbetat i tystnad, ssom Order of the Pyramid and the Sphinx eller Serapis Templet i London. Han kan ven ha varit invigd i Stella Matutinas Horus Tempel i Bristol, eller det av Francis X. King nmnda Hermanubistemplet i samma stad och dess senare systetempel Isis-Urania i London. Det finns slunda flera alternativ. Det troliga r dock att han var solomagiker eftersom han ger s mnga hnvisningar till Regardie, Crowley och Fortune. Men ngonstans ifrn mste han ftt tag p sina dokument frn 1899 som han senare anvnde i Secret Rituals of the Golden Dawn.

Vad som r helt klart r i alla fall att Torrens var Frimurare. Kanske var han ven medlem i S.R.I.A. (Soceitas Rosicruciania in Anglia), som endast r ppen fr frimurare (av Mstergraden). Det r ju bekant en hel del frimurare som har ett ockult intresse. Han kan ha kommit ver dokumenten genom ngon frimurare eller medlem i S.R.I.A.

Lite mer intressant info jag har fngat upp genom mina krokar:

Citat:
Are you absolutely sure R.G. Torrens was not a member of the Golden
Dawn (or one of it's many offshoots)? My grandmother knew him
personally. He lived near Histon in Cambridgeshire. She also gave me
an original manuscript of his, which later became the material for Golden Dawn: The Inner Teachings. It was in the form of weeekly or monthly lessons which were mailed to the student.

Ganska intressant information. Han var allts engelsman. Dessutom skrev han en korrespondanskurs som sedermera blev The Golden Dawn: The Inner Teachings. Efter att ha lst brjan p den svenska versttningen s inser man att den r skriven i lektionsform (han kallar ven ett kapitel fr "lektion" p ett stlle). Efter att ha jmfrt annan information jag kom ver p internet r jag vertygad om att den svenska Den Gyllene Gryningen r en versttning av The Golden Dawn: The Inner Teachings.

Kanske skrevs materialet fr ett ordenssllskap som arbetade med Golden Dawn-traditionen, baserat p det publicerade materialet frn Regardie, Crowley och Fortune, eller s var han privatlrare.

Den Gyllene Gryningen r ganska ltt att komma ver genom bokantikvariat p ntet. Full information fljer:

Titel: Den Gyllene Gryningen
Frfattare: R.G. Torrens
versttare: Roland Adlerberth
Originaltitel: The Golden Dawn
Frlag: Lindqvist Frlag AB
Utgivningsr: 1976
Sidor: 284
Tryck: Vnersborgs Bokstryckeri AB
ISBN: 91 7090 147-3

S.R.
__________________
Senast redigerad av SincerusRenatus 2008-04-22 kl. 15:27.
Citera
2008-04-23, 08:09
  #130
Medlem
xrizzs avatar
Dr ser man. Mycket intressant. Jag mste sga att jag r ganska frtjust i boken ifrga. Kanske mycket fr att det var min introduktion till GD-traditionen, och den frsta bok jag lste som behandlade de hr sakerna p ett mer serist stt (Jmfrt med bcker som "Naturligt - vernaturligt").
Kan det finnas ngon koppling till den hr sidan?
http://www.torrens.org.uk/Biography/rgt.html
Nu verkar detta ha varit en irlndare, men det har ju hnt frr att folk flyttat...
Jag har ocks bestllt en av de engelska bckerna, tror det var "Inner teachings..". Hittade den av en slump p en begagnat-sida. Det ska bli mycket intressant att se vad det r, fast kanske lite trkigt om det bara r samma bok som den svenska...
Det finns gott om referenser till sterlndska tekniker i boken, och jag fr ocks intrycket att egyptisk religion r ngot som fascinerade herr Torrens. Han har ocks med mnga av Crowleys bcker i litteraturhnvisningarna (fast han varnar fr honom p flera stllen, och stller upp honom som ett dligt exempel). Kan Torrens ha ngon anknytning till kretsen kring Regardie? Jag inbillar mig att "renlriga" GD-adepter inte skulle rekommendera Crowley alls? Fast det kanske bara r ngot jag ftt fr mig...
Jag tror att jag ska stta mig nr jag fr tid och skriva ut alla litteraturhnvisningarna i slutet p varje kapitel. Frska f en verblick ver det hela, liksom.
Citera
2008-04-24, 09:18
  #131
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xrizz
Jag mste sga att jag r ganska frtjust i boken ifrga. Kanske mycket fr att det var min introduktion till GD-traditionen, och den frsta bok jag lste som behandlade de hr sakerna p ett mer serist stt (Jmfrt med bcker som "Naturligt - vernaturligt").

Ja, det r en charmig bok inom mnet G.D. som r klart rekommenderad fr den serise nybrjaren. Den spnner dock vidare n sjlva G.D., ver sterlndskt och egyptiskt, samt en hel del ver Crowleys olika definitioner av Kabbalah och Magi (vilket r helt o.k. med tanke p att Crowley var skolad i dessa mnen inom G.D.). Man mste slunda minnas att den inte r en renodlad presentation av G.D. Bl.a. har de egyptiska inslagen inget att gra med Golden Dawns ursprungliga syn p det hela; det utgr ej en del av dess "inre lra" (vilket man kan frledas att tro pga den engelska originaltiteln). Man fr slunda komma ihg att mycket som r skrivet i Den Gyllene Gryningen representerar Torrens egna slutsatser. Detta oaktat r det mycket intressanta slutsatser och till sin huvuddel fljer Torrens den gense ockulta traditionella synen.

Citat:
Kan det finnas ngon koppling till den hr sidan?
http://www.torrens.org.uk/Biography/rgt.html
Nu verkar detta ha varit en irlndare, men det har ju hnt frr att folk flyttat...

Det r mjligt, eller snarare troligt. Jag har ocks varit inne p sidan och rtalet fr hans levnad verkar stmma ganska vl. Namnet r ju identiskt.

Citat:
Jag har ocks bestllt en av de engelska bckerna, tror det var "Inner teachings..". Hittade den av en slump p en begagnat-sida. Det ska bli mycket intressant att se vad det r, fast kanske lite trkigt om det bara r samma bok som den svenska...

Jag r tmligen vertygad om att det r samma bok. Jag har dock inte haft bda utgvorna framfr mig s jag r inte 100% sker. Jag har dock sett referenser till den engelska boken i samband med vissa egyptologiska referenser p internet, vilket stmmer verens med den svenska versttningen till punkt och pricka. Dessutom har jag en originalutgva av Francis X. Kings Ritual Magic in England, som gavs ut av bokfrlaget Neville Spearman (som ven gav ut originalutgvan av Golden Dawn: The Inner Teachings 1969). P baksidan av omslaget finns det en annons om Inner Teachings som beskriver de olika mnena som tas upp, vilket till 100% stmmer verens med den svenska versttningen. Men jag r som sagt inte helt sker s du fr grna terkomma och bekrfta eller dementera nr du vl har ftt hem boken och har kunnat gra en direkt jmfrelse.

Citat:
Det finns gott om referenser till sterlndska tekniker i boken, och jag fr ocks intrycket att egyptisk religion r ngot som fascinerade herr Torrens.

Ja, som sagt s finns det mycket sterlndskt och egyptiskt. Men det sterlndska som han tar upp kompletterar det vsterlndska ganska vl och det r av en allmnbildande karaktr som borde behrskas av alla ockultister, ven dem som fljer den vsterlndska vgen. Hans spekulationer om den egyptiska magin r helt klart intressant, ven om det kan vara lite tillkrnglat en aning (som kanske beror p versttningen?)

Angende versttningen r den helt godknd, ven om jag personligen verstter en hel del engelska ockulta begrepp lite annorlunda. Bl.a. misstnker jag att han har versatt "Hermetic" med "hemlig". Sjlv skulle jag skriva "hermetisk". Det finns fler exempel, bl.a. det engelska ordet "Tarot" vilket han verstter till "Tarok". Jag gillar dock hans versttning av "initiation" som i svenskan lyder "invigelse" istllet fr "invigning". Det engelska ordet "vessel" verstter han ven vackert till "kril" istllet fr "krl". Jag misstnker att Roland Adlerberth r en ldre herre med anledning av hans svenska. Hans versttning av Smaragdtavlan r helt o.k., ven om jag personligen verstter den lite annorlunda. Jag r sammantaget glad ver att jag har lst boken s hr sent s att jag inte blev frgad av Aderberths sprk i mitt bruk av svenska termer.

Citat:
Han har ocks med mnga av Crowleys bcker i litteraturhnvisningarna (fast han varnar fr honom p flera stllen, och stller upp honom som ett dligt exempel).

Ja. De stndiga Crowleyreferenserna r lite underliga i sammanhanget d han lika grna hade kunnat referera till ursprunglig G.D.-dokumentation. Men Crowley rr sig ndock inom samma traditionssfr s det fungerar ganska vl nd. Torrens har ju undvikit de rena Thelemiska aspekterna av Crowley ganska vl. Det hela r vl ocks ganska typiskt fr den tidens G.D. studenter (60-talet) som lste en hel del Crowley i brist p annat. Torrens publicerade sina andra bok Secret Rituals of the Golden Dawn frst 1973, allts fyra r efter The Golden Dawn: The Inner Teachings. Han, liksom de flesta andra G.D.-studenter, var tvungna att frlita sig p Crowley och Regardie som huvudsakliga kllor fr sina G.D. studier.

Citat:
Kan Torrens ha ngon anknytning till kretsen kring Regardie?


Nej, det tror jag inte. Regardie var verksam i U.S.A. och under 50- och 60-talet levde han ett ganska s tillbakadraget liv och hade endast en begrnsad korrepondens med elever. Han blev mer offentlig igen mot slutet av 60-talet och under 70-talet nr Golden Dawn-traditionen och Crowleyania upplevde en ny renssans.

Citat:
Jag inbillar mig att "renlriga" GD-adepter inte skulle rekommendera Crowley alls? Fast det kanske bara r ngot jag ftt fr mig...

Ja, det r ngot du bara har ftt fr dig. Hans Magick och Liber 777 utgr (eller borde utgra) en viktig del av Golden Dawn-studenters ockulta bibliotek. De "renlriga" Golden Dawn-studenterna gr dock vl i att vaska bort de Thelemiska referenserna (precis som Torrens har gjort) frn Crowleys material. Detta diskvalifierar naturligtvis en hel del bcker av Crowley, men detta hindrar studerna inte frn att lsa det mesta av hans litteratur och i processen "separera det fina frn det grova", om man fr sga s. Det r min vertygelse att man inte kan frena Thelema med Golden Dawn ty de tillhr olika strmningar, eller snarare, det finns en grns fr hur lngt man kan efterflja de bda traditionerna parallellt; till slut str man ofrnkomligt infr ett vgval vid trskeln till Adeptskapet.

S.R.
__________________
Senast redigerad av SincerusRenatus 2008-04-24 kl. 09:30.
Citera
2008-04-24, 23:15
  #132
Medlem
xrizzs avatar
Citat:
Jag r tmligen vertygad om att det r samma bok.
Jo, antagligen r det vl s. Nvl, kan vara kul att ha det engelska originalet. D har jag den (kommer att ha, allts) faktiskt p bde svenska, danska och engelska!
Citat:
Bl.a. har de egyptiska inslagen inget att gra med Golden Dawns ursprungliga syn p det hela; det utgr ej en del av dess "inre lra" (vilket man kan frledas att tro pga den engelska originaltiteln). Man fr slunda komma ihg att mycket som r skrivet i Den Gyllene Gryningen representerar Torrens egna slutsatser.
Aha, vi har hittat en underjordisk, egyptisk gren av GD! Ett stort framsteg fr forskningen!
Citat:
Ja, som sagt s finns det mycket sterlndskt och egyptiskt. Men det sterlndska som han tar upp kompletterar det vsterlndska ganska vl och det r av en allmnbildande karaktr som borde behrskas av alla ockultister, ven dem som fljer den vsterlndska vgen. Hans spekulationer om den egyptiska magin r helt klart intressant, ven om det kan vara lite tillkrnglat en aning (som kanske beror p versttningen?)
Jo, det r en av de saker jag alltid uppskattat med Crowley, att han fr den sterlndska biten att passa s bra ihop med mer vsterlndska traditioner.
Och det egyptiska, jag kommer ihg att jag hade problem med en del av det dr. Jag tror att det beror lika mycket p att det faktiskt R krngligt, som p versttningen. Ta bara allt det dr med ba och ka...
Citat:
Ja, det r ngot du bara har ftt fr dig. Hans Magick och Liber 777 utgr (eller borde utgra) en viktig del av Golden Dawn-studenters ockulta bibliotek. De "renlriga" Golden Dawn-studenterna gr dock vl i att vaska bort de Thelemiska referenserna (precis som Torrens har gjort) frn Crowleys material.
Vet inte varfr jag ftt fr mig det, nog mest fr att han startade en "utbrytar-sekt" och var inblandad i en massa tjafs. Det har ju faktiskt inget med hans frfattarskap att gra.
Jag hller med om att "Book 4", "777", "Book of Thoth mm borde tillhra grundkursen. Jag hller ocks med om att hans "Thelema" r ngot man klarar sig utan. Tycker faktiskt att kvalitten sjnk p hans skrifter ju mer han snade in p det dr. Fast det kanske mer var drogerna som tog ut sin rtt...
R.I.P Aleister Crowley.
Det r mnga som sger att "Magick without Tears" ska vara vldigt bra (fast den r "sen"). Den sgs spegla en mer "mogen" Crowley som hunnit lugna ner sig lite efter alla ungdomens excesser. Den finns p ntet hr http://www.hermetic.com/crowley/mwt_contents.html
Jag har lnge tnkt att jag ska frska ta mig igenom den, det r bara s jobbigt att lsa p dataskrmen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in