Citat:
Ursprungligen postat av xrizz
Jag mste sga att jag r ganska frtjust i boken ifrga. Kanske mycket fr att det var min introduktion till GD-traditionen, och den frsta bok jag lste som behandlade de hr sakerna p ett mer serist stt (Jmfrt med bcker som "Naturligt - vernaturligt").
Ja, det r en charmig bok inom mnet G.D. som r klart rekommenderad fr den serise nybrjaren. Den spnner dock vidare n sjlva G.D., ver sterlndskt och egyptiskt, samt en hel del ver Crowleys olika definitioner av Kabbalah och Magi (vilket r helt o.k. med tanke p att Crowley var skolad i dessa mnen inom G.D.). Man mste slunda minnas att den inte r en renodlad presentation av G.D. Bl.a. har de egyptiska inslagen inget att gra med Golden Dawns ursprungliga syn p det hela; det utgr ej en del av dess "inre lra" (vilket man kan frledas att tro pga den engelska originaltiteln). Man fr slunda komma ihg att mycket som r skrivet i
Den Gyllene Gryningen representerar Torrens egna slutsatser. Detta oaktat r det mycket intressanta slutsatser och till sin huvuddel fljer Torrens den gense ockulta traditionella synen.
Citat:
Kan det finnas ngon koppling till den hr sidan?
http://www.torrens.org.uk/Biography/rgt.html
Nu verkar detta ha varit en irlndare, men det har ju hnt frr att folk flyttat...
Det r mjligt, eller snarare troligt. Jag har ocks varit inne p sidan och rtalet fr hans levnad verkar stmma ganska vl. Namnet r ju identiskt.
Citat:
Jag har ocks bestllt en av de engelska bckerna, tror det var "Inner teachings..". Hittade den av en slump p en begagnat-sida. Det ska bli mycket intressant att se vad det r, fast kanske lite trkigt om det bara r samma bok som den svenska...
Jag r tmligen vertygad om att det r samma bok. Jag har dock inte haft bda utgvorna framfr mig s jag r inte 100% sker. Jag har dock sett referenser till den engelska boken i samband med vissa egyptologiska referenser p internet, vilket stmmer verens med den svenska versttningen till punkt och pricka. Dessutom har jag en originalutgva av Francis X. Kings
Ritual Magic in England, som gavs ut av bokfrlaget Neville Spearman (som ven gav ut originalutgvan av
Golden Dawn: The Inner Teachings 1969). P baksidan av omslaget finns det en annons om
Inner Teachings som beskriver de olika mnena som tas upp, vilket till 100% stmmer verens med den svenska versttningen. Men jag r som sagt inte helt sker s du fr grna terkomma och bekrfta eller dementera nr du vl har ftt hem boken och har kunnat gra en direkt jmfrelse.
Citat:
Det finns gott om referenser till sterlndska tekniker i boken, och jag fr ocks intrycket att egyptisk religion r ngot som fascinerade herr Torrens.
Ja, som sagt s finns det mycket sterlndskt och egyptiskt. Men det sterlndska som han tar upp kompletterar det vsterlndska ganska vl och det r av en allmnbildande karaktr som borde behrskas av alla ockultister, ven dem som fljer den vsterlndska vgen. Hans spekulationer om den egyptiska magin r helt klart intressant, ven om det kan vara lite tillkrnglat en aning (som kanske beror p versttningen?)
Angende versttningen r den helt godknd, ven om jag personligen verstter en hel del engelska ockulta begrepp lite annorlunda. Bl.a. misstnker jag att han har versatt "Hermetic" med "hemlig". Sjlv skulle jag skriva "hermetisk". Det finns fler exempel, bl.a. det engelska ordet "Tarot" vilket han verstter till "Tarok". Jag gillar dock hans versttning av "initiation" som i svenskan lyder "invigelse" istllet fr "invigning". Det engelska ordet "vessel" verstter han ven vackert till "kril" istllet fr "krl". Jag misstnker att Roland Adlerberth r en ldre herre med anledning av hans svenska. Hans versttning av Smaragdtavlan r helt o.k., ven om jag personligen verstter den lite annorlunda. Jag r sammantaget glad ver att jag har lst boken s hr sent s att jag inte blev frgad av Aderberths sprk i mitt bruk av svenska termer.
Citat:
Han har ocks med mnga av Crowleys bcker i litteraturhnvisningarna (fast han varnar fr honom p flera stllen, och stller upp honom som ett dligt exempel).
Ja. De stndiga Crowleyreferenserna r lite underliga i sammanhanget d han lika grna hade kunnat referera till ursprunglig G.D.-dokumentation. Men Crowley rr sig ndock inom samma traditionssfr s det fungerar ganska vl nd. Torrens har ju undvikit de rena Thelemiska aspekterna av Crowley ganska vl. Det hela r vl ocks ganska typiskt fr den tidens G.D. studenter (60-talet) som lste en hel del Crowley i brist p annat. Torrens publicerade sina andra bok
Secret Rituals of the Golden Dawn frst 1973, allts fyra r efter
The Golden Dawn: The Inner Teachings. Han, liksom de flesta andra G.D.-studenter, var tvungna att frlita sig p Crowley och Regardie som huvudsakliga kllor fr sina G.D. studier.
Citat:
Kan Torrens ha ngon anknytning till kretsen kring Regardie?
Nej, det tror jag inte. Regardie var verksam i U.S.A. och under 50- och 60-talet levde han ett ganska s tillbakadraget liv och hade endast en begrnsad korrepondens med elever. Han blev mer offentlig igen mot slutet av 60-talet och under 70-talet nr Golden Dawn-traditionen och Crowleyania upplevde en ny renssans.
Citat:
Jag inbillar mig att "renlriga" GD-adepter inte skulle rekommendera Crowley alls? Fast det kanske bara r ngot jag ftt fr mig...
Ja, det r ngot du bara har ftt fr dig. Hans
Magick och
Liber 777 utgr (eller borde utgra) en viktig del av Golden Dawn-studenters ockulta bibliotek. De "renlriga" Golden Dawn-studenterna gr dock vl i att vaska bort de Thelemiska referenserna (precis som Torrens har gjort) frn Crowleys material. Detta diskvalifierar naturligtvis en hel del bcker av Crowley, men detta hindrar studerna inte frn att lsa det mesta av hans litteratur och i processen "separera det fina frn det grova", om man fr sga s. Det r min vertygelse att man inte kan frena Thelema med Golden Dawn ty de tillhr olika strmningar, eller snarare, det finns en grns fr hur lngt man kan efterflja de bda traditionerna parallellt; till slut str man ofrnkomligt infr ett vgval vid trskeln till Adeptskapet.
S.R.