2008-01-16, 21:49
#1
HERMETIC ORDER OF THE GOLDEN DAWN (frkortat G.D.) manifesterades som ett initierande sllskap i London, England, 1888 av de tre framstende frimurarna Samuel Liddell MacGregor Mathers, Dr. William Wynn Westcott och Dr. William Robert Woodman. Under sin glansperiod p 1890-talet skulle den dra till sig individer frn Londons intelligentia och konstkretsar, bl.a. s framstende mnniskor som den irlndske poeten William Butler Yates, skdespelerskan Florence Farr, frihetskmpen Maud Gonne, Arthur Machen, Arthur Edward Waite och Aleister Crowley.
Golden Dawn-traditionen r en syntes av mnga aspekter av den Vsterlndska Mysterietraditionen och innehller s till synes skilda delar som
Ceremoniell Magi, Alkemi, Meditation, Astrologi, Numerologi, Henokiansk Magi, Divination, Tarot, Astralprojektion, m.m. Den r en naturlig utveckling av renssansens ockulta naturfilosofier av vilka de strsta inspirationskllorna var Henry Cornelius Agrippa och John Dee, men ocks av den lra som lades fram av den franske ockultisten Eliphas Levi vilket var en av frgrundsfigurerna i 1800-talets ockulta renssans. Liksom dessa frfattare har Golden Dawn-traditionen sin filosofiska grund till huvudsak i Hermetismen, Qabalah och i Frimureriet. Vidare hmtar den inspiration ocks ur Zoroasters lror, Eleusinska Mysterierna, Gnosticismen och ur Ny-platonikernas lror. Den baserar sig ocks p den Egyptiska mytologin och av naturliga skl i den Judiskt-Kristna religionen. Men framfr allt, och tack vare sin strvan efter eklekticism eller synkretism, utgr Golden Dawn en frnm representant fr den Rosenkorsiska Traditionen.
Ordens Adepter r specialister p invokationens (kallandets), evokationens (frammanadets) och divinationens (oraklets) konster, men varnas fr att inte profanera dessa konster till simpelt mirakelarbete utan lr sig att alltid hlla ett hgre ml med sin vetenskap och konst, nmligen den att frena sig med sin Gud. Som ett primrt stadium i denna andliga transformation syftar den magiska trningen som erhlls i Orden att kulminera i det som s poetiskt kallas fr Kunskap och Konversation med den Helige Skyddsngeln eller med andra ord medvetandegrandet av Det Hgre Jaget. Det r denna form av hgre magi med religisa ml, kallat Teurgi, som r det verkliga mnet med den ockulta trningen och det r detta tnkande som genomsyrar hela Golden Dawn-traditionen.
Som ockult organisation och som magisk strmning syftar Orden till att magiskt manifestera den nya tidseran, populrt kallad fr Vattumannens Tidslder, knnetecknat av tolerans, medmnsklighet, individualism, andlighet och skandet efter det mystiska i tillvaron. Det var av denna anledning som Orden 1888 tog namnet Gyllene Gryningen, inspirerat av en mening i det frsta av en serie Rosenkorsiska manifest, Fama Fraternitatis frn 1614:
Denna ockulta organisation har med tiden kommit att influera hela den Vsterlndska Mysterietraditionen s fundamentalt att den idag r den stora mttstocken eller utgr en standard fr den moderna ockulta vstvrlden.
Sincerus Renatus
Golden Dawn-traditionen r en syntes av mnga aspekter av den Vsterlndska Mysterietraditionen och innehller s till synes skilda delar som
Ceremoniell Magi, Alkemi, Meditation, Astrologi, Numerologi, Henokiansk Magi, Divination, Tarot, Astralprojektion, m.m. Den r en naturlig utveckling av renssansens ockulta naturfilosofier av vilka de strsta inspirationskllorna var Henry Cornelius Agrippa och John Dee, men ocks av den lra som lades fram av den franske ockultisten Eliphas Levi vilket var en av frgrundsfigurerna i 1800-talets ockulta renssans. Liksom dessa frfattare har Golden Dawn-traditionen sin filosofiska grund till huvudsak i Hermetismen, Qabalah och i Frimureriet. Vidare hmtar den inspiration ocks ur Zoroasters lror, Eleusinska Mysterierna, Gnosticismen och ur Ny-platonikernas lror. Den baserar sig ocks p den Egyptiska mytologin och av naturliga skl i den Judiskt-Kristna religionen. Men framfr allt, och tack vare sin strvan efter eklekticism eller synkretism, utgr Golden Dawn en frnm representant fr den Rosenkorsiska Traditionen.
Ordens Adepter r specialister p invokationens (kallandets), evokationens (frammanadets) och divinationens (oraklets) konster, men varnas fr att inte profanera dessa konster till simpelt mirakelarbete utan lr sig att alltid hlla ett hgre ml med sin vetenskap och konst, nmligen den att frena sig med sin Gud. Som ett primrt stadium i denna andliga transformation syftar den magiska trningen som erhlls i Orden att kulminera i det som s poetiskt kallas fr Kunskap och Konversation med den Helige Skyddsngeln eller med andra ord medvetandegrandet av Det Hgre Jaget. Det r denna form av hgre magi med religisa ml, kallat Teurgi, som r det verkliga mnet med den ockulta trningen och det r detta tnkande som genomsyrar hela Golden Dawn-traditionen.
Som ockult organisation och som magisk strmning syftar Orden till att magiskt manifestera den nya tidseran, populrt kallad fr Vattumannens Tidslder, knnetecknat av tolerans, medmnsklighet, individualism, andlighet och skandet efter det mystiska i tillvaron. Det var av denna anledning som Orden 1888 tog namnet Gyllene Gryningen, inspirerat av en mening i det frsta av en serie Rosenkorsiska manifest, Fama Fraternitatis frn 1614:
Citat:
Vi vet dock att det enligt vr stundan och andras frvntningar efter ngon tid kommer en allmn reformation av bde gudomliga och mnskliga ting. Ty innan solen gr upp, upplyses himlen av MORGONRODNADENS ljus. (Citatet hmtat frn en svensk utgva frn 1970 utgivet av Aletheia Frlag, versttning av . Rmier)
Denna ockulta organisation har med tiden kommit att influera hela den Vsterlndska Mysterietraditionen s fundamentalt att den idag r den stora mttstocken eller utgr en standard fr den moderna ockulta vstvrlden.
Sincerus Renatus
__________________
Senast redigerad av SincerusRenatus 2008-01-16 kl. 22:32.
Senast redigerad av SincerusRenatus 2008-01-16 kl. 22:32.