• 1
  • 2
2008-01-19, 10:01
Medlem
LexSuperiors avatar
Har suttit och funderat över en sak ett tag nu - varför heter igentligen denna ideologi feminism när den förespråkar jäm(n?)ställdhet mellan könen? Skulle det inte lika gärna kunna heta maskulinism? , det verkar ju lite tiltat. '

Vore det inte mer passande med "Equealism" eller nåt liknande? - man får intrycket av att det är ett könskrig på gång med tina rosing och massa pink panzers
Citera
2008-01-19, 11:15
Medlem
Empresss avatar
Håller delvis med..
"Neurtralism" kan ju var något att använda.

Jag kallar mig för Equalist fast jag kör inte bar med "könsjämstäldhet" utan för mig handlar det om att ta all diskriminering..
Citera
2008-01-19, 14:37
Medlem
Brandbils avatar
Heh, sköna namn. Det är inte humanism ni tänker på?

Pga hur det har sett ut i samhället så har det mesta kämpandet gjorts utifrån kvinnors perspektiv. Det har kanske varit bra, kanske är det fortfarande osv. Men jag håller ändå med om att namnet är lite olyckligt i dagens Sverige.

Svaret är: För att organisationen startades under andra förhållanden än de som råder idag.

Antingen får man hata namnet, eller så får man acceptera det. Jag ligger väl nånstans mitt i mellan.
Citera
2008-01-20, 00:39
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Heh, sköna namn. Det är inte humanism ni tänker på?

Pga hur det har sett ut i samhället så har det mesta kämpandet gjorts utifrån kvinnors perspektiv. Det har kanske varit bra, kanske är det fortfarande osv. Men jag håller ändå med om att namnet är lite olyckligt i dagens Sverige.

Svaret är: För att organisationen startades under andra förhållanden än de som råder idag.

Antingen får man hata namnet, eller så får man acceptera det. Jag ligger väl nånstans mitt i mellan.

Tja, Högerpartiet bytte ju namn till Moderaterna en gång i tiden. Kanske kan även feminismen byta till ett bättre namn? Men å andra sidan...det skulle ju vara att ljuga. Ett namnbyten skulle ju inte innebära att -ismen verkligen stod för jämlikhet mellan könen.
Citera
2008-01-20, 00:49
Medlem
Det heter feminism eftersom det går ut på att kvinnor ska få allt bra som männen har.
Det gynnar dom feminina och det är dom feminina som tror på det. Feminism.
Citera
2008-01-20, 04:34
Medlem
Arkomanns avatar
Feminism < lat. femina, 'kvinna' + lat. -ismus, suffix med ung. bet. 'rörelse'. Feminismen är kvinnorörelsen, med andra ord.

Det är alltså inte bildat till adjektivet feminin, något som är fullt uppenbart med tanke på det blygsamma antalet tongivande feminina feminister.

Enligt SAOL står ordet för "rörelse för kvinnors jämställdhet med män", även om det är väldigt populärt bland feminister att hävda, att feminism betyder jämställdhet.

Edit:

För övrigt kan feminism skämtsamt definieras som "åsikten att män är svin och att kvinnor är lika bra som männen".
Citera
2008-01-20, 04:51
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Tja, Högerpartiet bytte ju namn till Moderaterna en gång i tiden. Kanske kan även feminismen byta till ett bättre namn? Men å andra sidan...det skulle ju vara att ljuga. Ett namnbyten skulle ju inte innebära att -ismen verkligen stod för jämlikhet mellan könen.
Ja, visst. Ett namnbyte vore inte omöjligt men jag tror inte heller att det är så aktuellt.
Citera
2008-01-20, 05:10
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
För övrigt kan feminism skämtsamt definieras som "åsikten att män är svin och att kvinnor är lika bra som männen".

Nu skall man inte lägga onliners.. Dock så kan jag inte säga mer 'än detta..
att det var ett skönt garv man fick innan man skall gå lägga sig.
Citera
2008-01-23, 01:46
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexSuperior
Har suttit och funderat över en sak ett tag nu - varför heter igentligen denna ideologi feminism när den förespråkar jäm(n?)ställdhet mellan könen? Skulle det inte lika gärna kunna heta maskulinism? , det verkar ju lite tiltat. '

Vore det inte mer passande med "Equealism" eller nåt liknande? - man får intrycket av att det är ett könskrig på gång med tina rosing och massa pink panzers

En gång i tiden hette det kvinnosaken och kvinnosakskvinnor. En gång i tiden hade inte kvinnor rösträtt heller, så det var uppenbart att kvinnofrågan var för att kvinnorna skulle få samma rättigheter som männen.

Om du är för jämställdhet kan du ju säga just det utan att använda det farliga ordet "feminism".

För övrigt är "humanism" upptaget. Det betyder dels en åskådning som är emot alla religioner, dels en allmän ideologi. Och equalism är lite krångligt att stava.

Men män kan ju starta en rörelse kallad "maskulinism" för att män ska få samma rättigheter som kvinnor. T ex rätten att bli hemmaman. Finns ju redan formellt, men maskulinismen kan ju argumentera för att det inte är omanligt utan att ingen man ska skämmas för det.
Citera
2008-01-23, 03:35
Medlem
feminism tolkar jag inte som jämnställdhet utan tolkar det som att öka kvinnors rätt i samhället. Oavsätt vad alla rakade militanta fi-anhängare säger.
Citera
2008-01-25, 00:28
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch

Men män kan ju starta en rörelse kallad "maskulinism" för att män ska få samma rättigheter som kvinnor. T ex rätten att bli hemmaman. Finns ju redan formellt, men maskulinismen kan ju argumentera för att det inte är omanligt utan att ingen man ska skämmas för det.

Du uttrycker dig sexistiskt och sätter kvinnan som norm när du talar om rätten att bli "hemmafru". Ur ett genusperspektiv borde du tala om rätten att bli "hemarbetande" eller någon motsvarande neutral betecking. Du verkar du sitta fast i mansförtryckande könsmönster.

Att få samma rätt att bli hemarbetande hade jag inte alls haft något emot. Tänka sig att gå hemma och dröna med en kvinna som försörjde mig. Lyx!

Till TS fråga: Den här definitionen av "feminism" återfinns på susning.nu. Jag tycker den stämmer rätt väl:

Feminism är en rörelse kring kvinnans ställning i samhället. Syftet är att tillerkänna kvinnor de rättigheter män, men inte kvinnor, har.

Feminism handlar alltså om att ge kvinnor rättigheter, sålunda inte att män och kvinnor skall ha samm rättigheter oberoende av kön. Alltså handlar inte feminism om jämlikhet
Citera
2008-01-25, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LexSuperior

Jag gillar din frågeställning! Även om det finns historiska förklaringar till varför det är en "ism" som syftar till ett jämställt samhälle, så finns det massor med områden där kvinnor är i fokus på ett märkvärdigt ojämställt sätt.

Ta exempelvis när två föräldrar skall skaffa barn. Då finns det "mödravård" ingen vänder sig till de blivande fäderna. Det finns sällan någon information som riktar sig till den blivande pappan, vissa gamla "barnmorskor" agerar så att många blivande pappor känner sig i vägen när de blivande föräldrarrna går till "mödravårdscentralen".

Det finns massor att göra för att uppnå ett jämställt samhälle. Ett viktigt steg är att börja ifrågasätta gamla invanda mönster som vi alldeles för ofta tar för självklara fast de är försoffade.

Feminism är ett mycket dålig ord att använda när det gäller att kämpa för jämställdhet. Tack vare feminismen har vi kommit dit idag - nu behöver vi ett annat ord. Den dag vi har uppnått jämställdhet behövs inget ord, då kan vi bli värderade utifrån de individer vi är...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in