Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-01, 15:05
  #1
Medlem
barbasköns avatar
Hoppas detta är rätt del på forumet att skriva min fråga på.

Jag har en lite smålustig frågeställning men högst seriös.

Jag undrar nämligen om det skulle kunna gå att ha en "kattspann", alltså motsvarigheten till hundspann - fast med ett gäng katter som skulle dra släden?

Det finns ett par frågor som genast dyker upp

1. Kan man dressera katter till detta, eller är de för egensinniga?
2. Är katter tillräckligt starka? Man kanske skulle behöva 60 katter? Detta borde dock inte vara ett problem med tanke på hur många herrelösa katter det finns.
3. Är det lagligt att göra en liten lådbil som ett gäng katter skulle kunna runt en på när man skall till systemet för att handla t.ex.?

Nå, vad säger ni? Är kattspann en omöjlighet?
Citera
2008-02-01, 15:09
  #2
Medlem
Slav3rs avatar
Jag tror inte katterna går med på det.
Sen så skulle du nog behöva x-antal mer än 60.

Men det skulle vara skoj att se
Citera
2008-02-01, 15:26
  #3
Medlem
wastes avatar
Om du gör spannet med tigrar och lejon räcker det nog med 2-3 stycken, men du lär få brottas med andra problem istället.

Vanliga katter kommer aldrig att acceptera något liknande. De har inte samma arbetsförmåga eller inställning som hundar har medfött.
Citera
2008-02-01, 15:57
  #4
Medlem
Char0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbaskön
3. Är det lagligt att göra en liten lådbil som ett gäng katter skulle kunna runt en på när man skall till systemet för att handla t.ex.?
Kanske skulle fungera med ett gäng hamstrar som springer runt i ett hjul?
Man skulle såklart behöva några hundra för att driva en enkel lådbil med en förare, troligen skulle det bli problem med plats för hamstrarna också, men borde fungera helt hypotetiskt?
Citera
2008-02-01, 23:50
  #5
Medlem
barbasköns avatar
Hur mycket orkar en vanlig bondkatt dra egentligen? Dom är ju rätt starka trots allt. Kan man hoppa 2 meter rakt upp i luften skall man kunna dra en släde tillsammans med 50 andra.

Borde heller inte vara ett stort problem att få katterna att springa. Längst bak i spannet har man en hungrig rotweiler som jagar katterna så att de springer för glatta livet.
Citera
2008-02-02, 15:13
  #6
Medlem
~Kokos avatar
Vilken syn det skulle vara! Dock är jag tveksam till operationen att få 60 sjövilda katter att springa åt samma håll. Det är ju inte direkt ett flockdjur vi pratar om Vissa tendenser till klädklättring lär ju finnas.

Hahaha.. jag älskar sådana här trådar!
Citera
2008-02-02, 15:16
  #7
Medlem
Alltså. Du behöver minst 100 katter rent kraftmässigt.

Av dessa kommer 15 jaga insekter, 20 äta, 10 bajsa, 35 sova och 20 försöka attackera dig.

Känns inte så möjligt.
Citera
2008-02-04, 11:20
  #8
Medlem
barbasköns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ~Koko
Vilken syn det skulle vara! Dock är jag tveksam till operationen att få 60 sjövilda katter att springa åt samma håll. Det är ju inte direkt ett flockdjur vi pratar om Vissa tendenser till klädklättring lär ju finnas.

Hahaha.. jag älskar sådana här trådar!

Jag släpper inte tanken

http://www.youtube.com/watch?v=Pk7yqlTMvp8

Här ser du vad man kan få katter att göra med lite viljekraft

Det är ingen här som tror att det hade gått. Lite trist...
Citera
2008-02-05, 01:40
  #9
Medlem
orvarens avatar
Wohaaa haha !! Har bekymmer att få i mina Siameser från balkongen!!!
Men trägen vinner!! Tror iofs. mer på hamster-hjuls-driften..
Där måste de röra sig åt samma håll(om de inte bara vill tumla runt! )
Lycka till!! Hirr Hirr
Citera
2008-02-05, 02:21
  #10
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Wohaaa haha !! Har bekymmer att få i mina Siameser från balkongen!!!
Men trägen vinner!! Tror iofs. mer på hamster-hjuls-driften..
Där måste de röra sig åt samma håll(om de inte bara vill tumla runt! )
Lycka till!! Hirr Hirr

Säger samma sak!
Lyckas få TVÅ katter att göra samma sak samtidigt kan vara besvärligt nog och aldrig i helvete att den saken skulle vara att dra dig!

För att enkelt förklara skillnaden mellan att få en hund och en katt att göra en sak: kasta en pinne åt en katt.
Katten kommer att titta på dig och tydligt visa det den tänker: "Om du vill ha pinnen, varför i helvete kastade du bort den för?!"

Det skulle möjligen gå med något sånt här, men katter vet att de får mat ändå, eftersom de annars inte skulle ha dig som personal, men det är värt ett försök:
http://www.youtube.com/watch?v=upxtHEeRcOM&NR
Citera
2008-02-05, 09:32
  #11
Medlem
Greyforms avatar
Denna tråden är dagens höjdpunkt!

Om man tränar en katt att dra en liten vagn eller kärra (då menar jag verkligen liten) från när den är en kattunge, så den vänjer sig vid det... Det lär ju fungera.
Ungefär som när man tränar en katt att gå i sele.

Sedan så tillkommer några problem... Även om man lyckas vänja en katt vid att dra en liten vagn, så måste den kunna jobba med andra katter.
Kanske går att träna in det också?

Kanske ett nästa flashback-projekt, att skapa ett kattspann?
Citera
2011-03-23, 11:09
  #12
Medlem
barbasköns avatar
Jag har fortfarande inte släppt tanken. Tre år senare så slår tanken mig fortfarande då och då.

Slädhundar uppfostras och tränas från födseln till att kunna dra slädar. Visst är katter egensinniga, men om man redan från födseln tränar dom i att i grupp dra en vagn så borde det kunna gå?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in