Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-04, 07:52
Medlem
Heidi och Urban försvann under en semester 1989.
Heidi hittades aldrig, Urban hittades några år senare.
En man sitter i fängelse och han påstås ha haft Urbans klocka och gett den till sin son, senare visade det sej att denna klocka inte alls var den som Urban hade.
Jag har letat fakta och hittar inte så mycket, någon som vet mera?
Citera
2008-02-07, 00:30
Medlem
Troians avatar
http://www.nzherald.co.nz/category/s...bjectid=162644

http://www.nzherald.co.nz/section/1/...ectid=10461169
Senast redigerad av Troian 2008-02-07 kl. 00:46.
Citera
2008-02-08, 06:06
Medlem
tack för länkar.
fösöker finna på var dom hittade Urban och var dom hittade bilen men det nämns aldrig något mera än coromandel
Citera
2008-02-08, 20:32
Medlem
lone stars avatar
Nya zeeland ja..

hamnade mitt ute i regnskogen på en barbequefest 92.En snubbe som hette Dave hadde säkert velat göra sig av med mig om jag varit kvar..riktiga rednecks..första gången jag mött nån med onda ögon.
Citera
2008-03-03, 19:53
Medlem
Herostratoss avatar
Har nyazeeländarna något vett i skallen så släpper de inte ut den där dåren.
Citera
2009-11-19, 17:57
Medlem
Heidi o Urban

Detta fall minns jag från tidningarna -89. Var i Nya zeland nyligen
och läste om detta i deras tidning, Den dömde gm David Tamihere har suttit
20år 2010 och blir antagligen frigiven då.

Heidis kropp har aldrig återfunnits, Urbans kvarlevor hittades nästan ett år efter
Tamihere blivit dömd.

DT dömdes mot sitt nekande, men de flesta anser att det är rätt kille man fick tag på
då hann hade parets bil o tillhörigheter i sin ägo.
Han hade också skrutit för sina cellkamrater hur han våldtagit både killen o tjejen.

http://www.expressen.se/nyheter/1.591000/1.591000

Det spekuleras i DT skulle haft en medhjälpare.

Det finns ju såmånga frågetecken om vad som hände med dettta unga par med hela livet framför sig,

Är det någon som vet något mer om detta mystiska fall?

Om det är rätt kille varför kan de inte klämma ur fanskapet var Heidi finns?
Citera
2009-11-19, 20:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte bara New Zealand.

Citat:
Ursprungligen postat av lone star
hamnade mitt ute i regnskogen på en barbequefest 92.En snubbe som hette Dave hadde säkert velat göra sig av med mig om jag varit kvar..riktiga rednecks..första gången jag mött nån med onda ögon.

"Rednecks" ja. Har träffat percis likadana typer i både Australien och i USA. Just med verkligen onda ögon.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-11-19 kl. 20:50.
Citera
2009-11-20, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segimer
Detta fall minns jag från tidningarna -89. Var i Nya zeland nyligen
och läste om detta i deras tidning, Den dömde gm David Tamihere har suttit
20år 2010 och blir antagligen frigiven då.

Heidis kropp har aldrig återfunnits, Urbans kvarlevor hittades nästan ett år efter
Tamihere blivit dömd.

DT dömdes mot sitt nekande, men de flesta anser att det är rätt kille man fick tag på
då hann hade parets bil o tillhörigheter i sin ägo.
Han hade också skrutit för sina cellkamrater hur han våldtagit både killen o tjejen.

http://www.expressen.se/nyheter/1.591000/1.591000

Det spekuleras i DT skulle haft en medhjälpare.

Det finns ju såmånga frågetecken om vad som hände med dettta unga par med hela livet framför sig,

Är det någon som vet något mer om detta mystiska fall?

Om det är rätt kille varför kan de inte klämma ur fanskapet var Heidi finns?

Jag bor där dom försvann. skulle vilja ha fram vad som hände. skulle gärna vilja prata med tamihere.vad jag hört så finns inget som binder honom mera än till stöld av bil.
Citera
2009-11-21, 03:21
Medlem
Sven-Gustafs avatar
En Bryan Bruce har i en bok ("Hard Cases") fr. 2008 spekulerat i om Tamihere kan ha haft en medhjälpare vid mordet på Urban Höglin.

Citat:
But his book Hard Cases says the forensic evidence from the remains of Urbahn Hoglin found in October 1991 indicates Hoglin may have been stabbed from the front while being held from behind.

Bruce says while there were cuts to the neck of Hoglin's sweater and T-shirt and the waistband of his shorts, there were no cuts to the bones of his hands, which meant he did not or could not defend himself.

"As Urbahn's skull showed no sign of a fracture, it's unlikely he was knocked out before he was stabbed and the sprawled position in which his skeleton was found suggests his hands were not tied behind his back."

He said if Tamihere held Hoglin while he was stabbed, it would explain why there were no cuts on Hoglin's hands and why Tamihere didn't get any blood on him.

"It's the killer, in front, who gets covered with Urbahn's blood a killer who does not leave blood in the Subaru because he leaves the scene in another car."

Bruce said Tamihere had admitted stealing several cars, one of which might have been driven by an accomplice.

"This left an unbloodied Tamihere to drive Heidi to Tararu Creek Rd where he subsequently raped and killed her," Bruce says, adding that Tamihere was on the run from a rape charge and had a previous conviction for manslaughter of a woman.

But although Bruce believes Tamihere was rightly convicted, he is adamant he deserved a retrial after the finding of Hoglin's body destroyed several key strands in the prosecution case.

Hoglin's watch, which the police said Tamihere had given his son, was still on the body, the skeleton was found 73km away where police alleged the murders had taken place and the post-mortem exam showed the evidence of all three secret witnesses inmates who claimed Tamihere had revealed details of the killings was nonsense.

Författaren har även träffat Tamihere. Lite mer finns att läsa här:

http://www.stuff.co.nz/the-press/562379
Citera
2009-11-21, 05:48
Medlem
tamihere

Tack Sven-Gusstav för den intressanta länken,

Jag har hört om denna bok, men att Urban inte hade några avvärjningsskador
kan väl styrka det han sagt till cellkamraterna att Urban varit bunden vid ett träd?

Och vav var det som fick polisen att peka ut den första mordplatsen 73 km
från likfyndet?

Den här föundersöknigen hade varit intressant att läsa.

De flesta verkar ju övertygade om Tamiheres skuld trots den svaga bevisningen,
han verkar ju moltigit under förhören å då är det ju svårt......

Nej den här stollapågen skulle man stoppa i en säck och köra till några
förhörs experter från CIA eller liknande organisation, och få höra sanningen
istället för tystnad o ljug.
Citera
2009-11-21, 16:47
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segimer
Jag har hört om denna bok, men att Urban inte hade några avvärjningsskador
kan väl styrka det han sagt till cellkamraterna att Urban varit bunden vid ett träd?

Kanske det, men enligt Bruce skulle alltså obduktionen ha ogiltiggjort de påstådda, anonyma vittnesmålen från cellkamrater. Likfyndet vederlade ju att Tamihere rånat Höglin på klockan, den satt fortfarande på handleden.

Citat:
Och vav var det som fick polisen att peka ut den första mordplatsen 73 km
från likfyndet?

Jag har faktiskt, och tyvärr, inte en aning. Någon annan som kan fylla i kanske?
Citera
2009-11-21, 18:56
Medlem
jag skulle vilja tr'ffa honom och ha ett snack med han. jag t'nker p[ heidi o urban s[ gott som varje vecka d[ jag k;r genomet h'r omr[det varje dag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in