Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-07, 17:28
  #1
Medlem
Hej, det är så att jag precis har börjat använda mig av Java Developmentkit 4 efter att ha haft en paus, och jag har ett problem. Jag kan inte använda mig av compilern i windows (Dvs, i min kommandoprompt så fungerar inte kommandot "javac", utan det står att det inte är ett korrekt kommando) Jag har dock gjort en version-check och allt verkar stämma, och jag kan använda mig av "java"-kommandot för att exekvera filer som jag redan hade kompilerade.

Vore väldigt tacksam om någon kunde skina lite ljus på detta, för jag har faktiskt ingen aning vad det är som kan strula. Har även testat att ominstallera java, no dice.

Mvh
Citera
2008-02-07, 17:31
  #2
Medlem
Cisco9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiBcHh
Hej, det är så att jag precis har börjat använda mig av Java Developmentkit 4 efter att ha haft en paus, och jag har ett problem. Jag kan inte använda mig av compilern i windows (Dvs, i min kommandoprompt så fungerar inte kommandot "javac", utan det står att det inte är ett korrekt kommando) Jag har dock gjort en version-check och allt verkar stämma, och jag kan använda mig av "java"-kommandot för att exekvera filer som jag redan hade kompilerade.

Vore väldigt tacksam om någon kunde skina lite ljus på detta, för jag har faktiskt ingen aning vad det är som kan strula. Har även testat att ominstallera java, no dice.

Mvh

Goddag, det innebär att javac inte ligger i din %PATH%. För att dubbelkolla detta kan du gå via Start -> Kör -> cmd -> echo %PATH% och sedan klistra in utskriften här.

För att lösa det, gå via Den här datorn -> Avancerat -> Miljövariabler -> Under systemvariabler -> Välj PATH -> Ändra, och lägg till katalogen som innehåller javac.exe.

Alternativt kan du ange den exakta sökvägen till javac.exe när du ska kompilera.

Hoppas du förstod, sitter inne på engelskt windows, så namnen kan variera.
Citera
2008-02-07, 17:31
  #3
Medlem
Y0dAs avatar
Lägg till bin-mappen i din java-installation till pathen. Står hur man ändrar den här http://java.sun.com/j2se/1.4.2/install-windows.html.
Citera
2008-02-07, 17:59
  #4
Medlem
Tack så mycket! Testade det första, och det funkade väldigt bra. Cheers!
Citera
2008-02-08, 18:39
  #5
Medlem
illums avatar
Kan väl tillägga att om du ska köra dina program från prompt och är på ovanstående nivå i java så kan det vara bra att veta att du vanligen behöver skriva in path till din klass när du ska köra den, med
"java -cp sökVägenTillKatalogenKlassenLiggerI klassnamn"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback