Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-09, 21:15
  #1
Bannlyst
Hej,

Vad prioriterar ni mest i ert spelande: bra grafik/animationer eller konceptet?

Själv älskar jag strategispel, t.ex. Command & Conquer Generals och Cossacks: European War. För mig spelar det egentligen inte så stor roll hur grafiken ser ut, bara upplägget är rätt och det är roligt att spela. Visst, det höjer ju spelet om grafiken är någorlunda, men jag ser det inte alls som särskilt viktigt att det är bra grafik.

Hur ser ni på det? Spelar ni spel med kass grafik som har ett bra koncept? Eller är det bara grafiken som är det viktiga?

Mvh
Citera
2008-02-09, 21:20
  #2
Medlem
Rakiis avatar
Känsla som spelen förmedlar är det mesta jag utgår ifrån, bortsett ifrån att spelet förmedlar ilska och frustration på ett negativt sätt, som Assassins Creed gjorde senast, maken till mer känsloframkallande spel på ett dåligt sätt har jag sällan skådat. För att dra fram dom positiva egenskaperna skall spel förmedla sådant som man mår bra av att uppleva, som humor och komik, eller tragedier och sorg. Lucas Arts på nittiotalet gjorde flertalet bra komiska spel som Full Throttle och Monkey Island-spelen medans Bioware och resterande rollspelsfabrikanter gjort väldigt eggande spel känslomässigt, Mass Effect är det senaste som fick mig att bli knäsvag av både handling, utförande och en del scener i spelet. Annars är spel som gör mig känslosam är Planscape Tourment, Baldurs Gate, Grim Fandango, Final Fantasy VII, Silent Hill 2 och Half-Life 2.
Citera
2008-02-09, 21:52
  #3
Medlem
"Vad gör ett spel bra", bra fråga.
Väl genomtänkt och genomarbetat antar jag. Det ska vara fängslande och utmanande.
Sen om det är Doom, Shack, Diablo, GTA, Yatzy etc. etc. så är dom bra allihopa.
Unreal Tournament, Tropico, Civilization m.m m.m.
Så svårt att svara på en enkel fråga.
Citera
2008-02-09, 21:54
  #4
Medlem
Schnauzers avatar
Jag tycker att musiken kan spela en stor roll. Inte avgörande då storyn oftast är viktigast. Grafiken är mest ett plus i kantet men är oftast viktigt vid första titten på spelet. Viktigast av allt är nog kontrollen trots allt, med en kass kontroll tröttnar man efter ett tag.
Citera
2008-02-10, 00:47
  #5
Medlem
Zimlys avatar
Storyn tycker jag är viktigast, men sen så spelar ju Grafiken, Musik, mm in mycket med... Ganska svårt att svara på faktiskt
Citera
2008-02-10, 01:01
  #6
Bannlyst
Ni har helt rätt i att musiken har en stor roll att spela. Väldigt lätt att spela spel med bra musik under längre perioder då man har lättare att sjunka in i spelet och bli lite entusiastisk.
Citera
2008-02-10, 01:13
  #7
Medlem
Det ska vara kul helt enkelt. Tetris är ett mästerverk imo, lätt att lära, svårt att bemästra.

Sedan är FPS spel en stor favorit, vem vill inte instagibba sin motståndare genom en portal
Citera
2008-02-10, 01:42
  #8
Medlem
Giorgis avatar
Smart AI=Mer realistiskt och roligt spel.
Citera
2008-02-10, 01:50
  #9
Medlem
Old Insights avatar
Jag prioriterar mestadels story, men även hur nyskapandet spelet är och spelglädjen.

Något som jag avskyr är när folk säger: "Spelet har asbra grafik och därför älskar jag det". Grafik är inte ALLT (!), själv så kan jag fortfarande spela DOS-spel för att det är kul, medans ett flertal av mina vänner aldrig skulle tänka tanken att spela ett 2D-spel ens.. Sorgligt.
Citera
2008-02-10, 01:55
  #10
Moderator
Falukropps avatar
Skulle också vilja säga storyn, men kan inte riktigt göra det. Finns massor av spel som är fullständigt befriade från story jag tyckt var hur bra som helst.

Tror en jäkligt viktig faktor för mig är hur spelet är i början. Tycker spel ska vara lätta att lära sig, men svåra att bemästra. Känns spelet segt och svårstyrt i början så blir det ofta att man ger upp. Sen vill det till att det utmaningen stegrar ju längre man kommer.

Jag tycker väldigt mycket om spel där man bygger upp sin karaktär också, där det krävs ett visst mått av planerande. Dock är jag inte fullt så förtjust i när det första som dyker upp när man startar spelet är nån slags character creation-screen. Det är ju lite jobbigt att veta hur man ska distribuera poängen innan man vet hur spelet fungerar. Det där väntar jag fortfarande på nån kreativ lösning på.

Grafiken är inte allt för mig. Ful grafik drar ner på helhetsintrycket, men snygg grafik är ingen garanti för att jag ska tycka bättre om det. Tycker saker som ett välfungerande interface är viktigare i såna fall.

Samma sak gäller väl ljudet. Bra men framförallt rätt musik för situationen i spelet höjer upp upplevelsen helt klart. Med ljudeffekterna är det väl snarare så att dåliga ljudeffekter irriterar, men bra ljudeffekter tänker man inte mycket på. Ett typexempel på en grej de aldrig får till är spel där man hör karaktärens fotsteg. Det är bättre att helt skippa dem ifall man inte kan få till det perfekt.

Känslan i spelkontrollen är väldigt viktig för mig. Det ska kännas naturligt att styra spelet så att säga. I det perfekta spelet behöver man inte lära sig hur styrningen funkar, utan det kommer intuitivt. Och då menar jag inte bara vilka knappar som gör vad, utan snarare att själva styrningen reagerar på ens input på det sätt man förväntat sig.
Citera
2008-02-10, 01:55
  #11
Medlem
Du skall känna att du vill spela mer.
Belöningar. Milstolpar. Story. Action. Inget repetativt och gärna innovativt.
Bra multiplayer. Lång och intensivt SP(gärna med Co-op)
Grafiken skall passa spelupplägget, Då det är FPS så skall det gärna vara fin grafik utan lagg, men i RPG, RTS os.v så skall den framkalla rätt känsla hos spelaren i fråga.
Ljud och musik måste också vara realistiska alternativt fängslande, känsloframkallande.


Tror jag fick in det mesta.

(creds till TS för en bra fråga.)
__________________
Senast redigerad av HeTZeR 2008-02-10 kl. 01:58.
Citera
2008-02-10, 02:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeTZeR
Du skall känna att du vill spela mer.
Belöningar. Milstolpar. Story. Action. Inget repetativt och gärna innovativt.
Bra multiplayer. Lång och intensivt SP(gärna med Co-op)
Grafiken skall passa spelupplägget, Då det är FPS så skall det gärna vara fin grafik utan lagg, men i RPG, RTS os.v så skall den framkalla rätt känsla hos spelaren i fråga.
Ljud och musik måste också vara realistiska alternativt fängslande, känsloframkallande.


Tror jag fick in det mesta.

(creds till TS för en bra fråga.)
Ruskigt höga kav imo

Men såklart, håller ett spel dessa kriterier kan ingen neka dess storhet, ingen konsolspelare själv men senaste spelet jag köpte till GC var RE4 och FY FAN vad bra det var, sög i mig storyn från början till slut, utan att spoila mycket nu kan jag säga att man kan spela som en ny karaktär när man klarat det en gång (Riktig RE anda) men GG på minneskort som resettar sig själv )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in