Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-13, 21:54
  #1
Medlem
Blackwolfs avatar
Hej alla! Jag vill börja med att säga ursäkta för detta konstiga fel det är säkert en idiotisk fråga men jag har nu suttit med det i två dagar och jag börjar bli frustrerad.

Jag använder Eclipse SDK för att koda java och jag är en nybörjare på detta men format har jag använt i tidigare kurser men när jag skall sätta mig med det nu vill det inte fungera. Jag har prövat andras lösningar men det är precis som om Eclipse bara jäklas med mig.

Återigen ursäkta men jag vet inte hur jag skall förklara problemet bättre, kan tillägga att kompisen idag lade in koden på sin dator och hävdar att den fungerar, jag har dock inte sett det så jag kan inte säga nåt om det men ifall någon här orkar titta igenom skulle jag uppskatta det oerhört mycket.


Jag vet inte om det spelar nån roll för er men här anropar jag den iallafall.

Programmet som jag skriver skall helt enkelt läsa från en fil och dela upp dessa i arrayer, sedan skriva över sorterade i en annan fil och sist då formattera om dom... med format VILL verkligen inte med felmeddelandet:

Kod:
The method format(Locale, String, Object[]) in the type String is not applicable for the arguments (Locale, String, String, double, String, double, double, String) 

Detta var mycket konstigt kanske men jag ville ge så mycket information jag kunde... tack till den tappre som läst ända hit
Citera
2008-02-13, 22:13
  #2
Medlem
Kod:
...
varuNamn sc.nextLine();
varuNamn varuNamn.trim(); 
//felvänd måsvinge
public String skrivUt() {
return 
String.format(Locale.UK,"%s %.2f %s %.0f %.0f %s"eanKod
aPrisenhetlagerMgdbestPktvaruNamn);


Är ditt projekt i eclipse inställt på att använda Java 1.5?
Ett annat tips är att du överlagrar metoden skrivUT som "toString" istället.

Då kan du skriva exvis:
Kod:
fut.println(a[f]); 

Jag har inte tittat igenom ditt program, men Java 1.5 krävs nog för att ge String.format en vararg lista.


En avslutande kommentar: nybörjare bör inte använda IDE'er. När du lär dig ett programspråk är det bäst att sitta med en texteditor (med syntax-highligting) och javac/java.
Att använda IDE'er gör man för att öka produktivitet, knappast det som är målet då man ska lär sig att programmera.
http://weblogs.java.net/blog/editors...etter_get.html
__________________
Senast redigerad av juanez 2008-02-13 kl. 23:07.
Citera
2008-02-14, 08:24
  #3
Medlem
MrRedmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juanez
En avslutande kommentar: nybörjare bör inte använda IDE'er. När du lär dig ett programspråk är det bäst att sitta med en texteditor (med syntax-highligting) och javac/java.
Att använda IDE'er gör man för att öka produktivitet, knappast det som är målet då man ska lär sig att programmera.
http://weblogs.java.net/blog/editors/archives/2007/02/you_better_get.html


Det är väl en god ide att börja med texteditor, en IDE kan innehålla inställningar mm som kan vara svåra för en nybörjare att förstå. Bara att lägga till paket i classpath skiljer sig från IDE till IDE.
Men jag tycker att man ganska snabbt ska gå över till en IDE för det ökar produktiviteten massvis, förutsatt att man kan grunderna i språket. Ta bara den funktionen som gör att man kan lista möjliga metoder på ett objekt. Har glömt bort vad den heter men i Intellij får man fram det med CTRL+SPACE (tror det är en vedertagen standard). Hmm... code-completition???
Citera
2008-02-14, 17:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrRedman
Det är väl en god ide att börja med texteditor, en IDE kan innehålla inställningar mm som kan vara svåra för en nybörjare att förstå. Bara att lägga till paket i classpath skiljer sig från IDE till IDE.
Men jag tycker att man ganska snabbt ska gå över till en IDE för det ökar produktiviteten massvis, förutsatt att man kan grunderna i språket. Ta bara den funktionen som gör att man kan lista möjliga metoder på ett objekt. Har glömt bort vad den heter men i Intellij får man fram det med CTRL+SPACE (tror det är en vedertagen standard). Hmm... code-completition???

Intellisense / Code-Assist / Code-Completion. Kärt barn har många namn.

Men som jag skrev ovan, en IDE är ett produktivitetsverktyg, ämnat för att underlätta livet för programmerare. Inte aspirerande programmerare/nybörjare.
Citera
2008-02-14, 21:11
  #5
Medlem
rahanjams avatar
Jag sitter och skriver mitt i Notepad++ och använder jgrasp att kompilera med. Måste erkänna att jag aldrig tagit reda på hur man ska göra med det här med "path" för att kunna använda javac i kommandprompten . Någon som kan förklara?
Citera
2008-02-14, 21:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rahanjam
Jag sitter och skriver mitt i Notepad++ och använder jgrasp att kompilera med. Måste erkänna att jag aldrig tagit reda på hur man ska göra med det här med "path" för att kunna använda javac i kommandprompten . Någon som kan förklara?

En bra förklaring hittar du på http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/...classpath.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback