Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-02-19, 20:16
Medlem
Skamligt uttalande av Jimmie Åkesson.

Citat:
Sedan företrädare för den albanska befolkningen i Kosovo utropat provinsen som självständig ifrån Serbien har statminister, Fredrik Reinfeldt, deklarerat att den svenska regeringen är beredd att erkänna Kosovo som en självständig stat.

Sverigedemokraternas ordförande Jimmie Åkesson är mycket kritisk till ett sådant förfarande och avråder starkt från ett erkännande av Kosovo:

- Kosovo är den serbiska nationens vagga och den serbiska befolkningsgruppen måste anses ha en starkare hemortsrätt i området än den albanska. Sverigedemokraterna avråder starkt ifrån ett erkännande av Kosovo som en självständig stat och befarar de konsekvenser som ett sådant beslut skulle få för andra nationer som successivt tagits över av andra folkgrupper som t ex Tibet och Västsahara. Vi förordar istället en kompromisslösning innebärande att provinsen Kosovo kvarblir inom den serbiska nationen, men med särskilda rättigheter och ges en liknande status som Åland har i förhållande till Finland.

- Jag har mycket svårt att se logiken och rättvisan i att världssamfundet bestraffar serbisk aggression mot albaner genom ett omfattande bombkrig mot serber, men belönar albansk aggression mot serber och andra minoriteter med en egen, etniskt rensad, stat. Skulle en kosovoalbansk stat trots allt bli verklighet, ser jag det som en självklarhet att de kosovoalbaner som fått uppehållstillstånd i Sverige genom att hänvisa till flyktingskäl, snarast möjligt återvänder till Kosovo och hjälper till med återuppbyggnaden av sitt land, säger Jimmie Åkesson.
2008-02-19, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Skamligt uttalande av Jimmie Åkesson.

Bara att hålla med, det måste vara bland de fegaste uttalanden Jimmie någonsin har gjort. Av någon anledning tror jag inte att vi ogillar uttalandet av samma skäl.
2008-02-19, 21:00
Medlem
Jag tycker det är ett bra uttalande och fler borde uppmärksamma varför i helvete muslimsk imperialism ska hyllas och stödjas medan alla andras (vitas) imperalism ska fördömas. Att som väst gjorde bomba ut alla serber från Kosovo och förklara Kosovo självständigt är samma sak* som att bomba ut alla negrer från Sydafrika och förklara Sydafrika som självständig vit stat. Eller bomba ut alla araber ur Palestina för den delen. Eller ännu värre, då Kosovo bara är en liten del av ett land. Har dock inget bättre exempel i huvudet nu. Detta jävla hyckleri bör iallafall uppmärksammas DAGLIGEN tills alla fattar vilka jävla lögnare och vidriga massmördare alla demokrater och bolsjeviker är.

(*alltså samma sak ur en pk-itisk världsbild alltså då de vanligtvis anser att negerna äger Sydafrika och att araberna äger Mellanöstern)

Kosovoalbaner har "albaner" som provinsiellt prefix eftersom de ÄR (ättlingar till) albaner. Deras land heter - TADA - Albanien och ligger alldeles i närheten. Det ÄR redan självständigt. Enda orsaken att de har hamnat i Kosovo-provinsen är för att de glömdes kvar där för länge sedan när någon representant för Fredens Religion försökte erövra halva Europa senast.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kosovo

Citat:
I samband med kriget mellan Osmanska riket och Habsburg och dess allierade 1683-1699 reste sig serberna i ett uppror. Då habsburgarna drog sig tillbaka norr om floden Donau vid fredsslutet följde osmanernas hämnd som slog hårt mot den serbiska befolkningen. Därav följde en stor utflyttning av serber; det finns uppgifter om att 37 000 serbiska familjer lämnade Kosovo[6] och angränsande områden till de katolska områden under Habsburg norr om Donau. Efter detta skedde en storskalig inflyttning av muslimska albaner från norra Albanien till Kosovo. Denna process pågick i cirka 200 år fram till sekelskiftet år 1900, under denna period bevittnades även en albanisering av delar av den serbiska befolkningen[6] som övergick till att tala albanska och konverterade till islam.

Om albaner har "rätt" till Kosovo då har vita europeer definitivt rätt till allt de har erövrat och kolonialiserat genom åren. Men, samtidigt som dessa imperialister får sina erövringar till skänks, så förväntas australierna be om ursäkt till aboroginier? Varför? Samma sak har hänt där, exakt samma jävla sak. Varför har (muslimska) albaner rätt, och vita australiensare fel?

VARFÖR bombar inte Usrael aboriginerna?!?!
2008-02-19, 21:05
Bannlyst
Länkar till pressmeddelandet i trådstarten:

http://www.sdkuriren.se/blog/index.p...r_starkt_fran_ (”Denna post är stängd för kommentarer.” )
http://www.sverigedemokraterna.net/i...ullnews&id=954
http://www.newsdesk.se/...

Jimmie Åkessons hållning utvecklas på tre bloggar.

Johan Andersson: Idag Kosovo, i morgon Malmö? (2008-02-18 21.00)
http://sdblogg.se/2008/02/18/idag-kosovo-i-morgon-malmo

Tankar om Kosovo (2008-02-17 17.58)
http://erikhellsborn.blogspot.com/20...om-kosovo.html

Är Åkessons utspel mångkulturalistiskt? (2008-02-19 15.42)
http://www.tommy.funebo.se/?p=3631
2008-02-19, 21:10
Bannlyst
Dansk Folkeparti:

DF advarer mod dansk anerkendelse af Kosovo (2008-02-18)
http://www.danskfolkeparti.dk/DF_adv..._af_Kosovo.asp
2008-02-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Jag tycker det är ett bra uttalande och fler borde uppmärksamma varför i helvete muslimsk imperialism ska hyllas och stödjas medan alla andras (vitas) imperalism ska fördömas. Att som väst gjorde bomba ut alla serber från Kosovo och förklara Kosovo självständigt är samma sak* som att bomba ut alla negrer från Sydafrika och förklara Sydafrika som självständig vit stat. Eller bomba ut alla araber ur Palestina för den delen. Eller ännu värre, då Kosovo bara är en liten del av ett land. Har dock inget bättre exempel i huvudet nu. Detta jävla hyckleri bör iallafall uppmärksammas DAGLIGEN tills alla fattar vilka jävla lögnare och vidriga massmördare alla demokrater och bolsjeviker är.

(*alltså samma sak ur en pk-itisk världsbild alltså då de vanligtvis anser att negerna äger Sydafrika och att araberna äger Mellanöstern)

Kosovoalbaner har "albaner" som provinsiellt prefix eftersom de ÄR (ättlingar till) albaner. Deras land heter - TADA - Albanien och ligger alldeles i närheten. Det ÄR redan självständigt. Enda orsaken att de har hamnat i Kosovo-provinsen är för att de glömdes kvar där för länge sedan när någon representant för Fredens Religion försökte erövra halva Europa senast.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kosovo

Om albaner har "rätt" till Kosovo då har vita europeer definitivt rätt till allt de har erövrat och kolonialiserat genom åren. Men, samtidigt som dessa imperialister får sina erövringar till skänks, så förväntas australierna be om ursäkt till aboroginier? Varför? Samma sak har hänt där, exakt samma jävla sak. Varför har (muslimska) albaner rätt, och vita australiensare fel?

VARFÖR bombar inte Usrael aboriginerna?!?!

Varför pratar du om muslimska albaner ? Alban som alban det har ingenting med religion att göra. De flesta albaner i Kosova (90 %), muslimer som kristna vill ha självständighet. Ditt problem verkar inte vara kosovo, du är bara islam hatare.
2008-02-19, 21:23
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Jag förstår faktiskt inte din kritik. Vad är problemet?

Problemet, helt kort, är att SD har allvarligare problem på närmare håll att dryfta än detta. Om denna fråga påverkar så mycket som 10 etniska svenskar, SD:s huvudmålgrupp, att rösta annorlunda än de annars skulle ha gjort, ja, då ska jag ärligen säga att jag hade fel och att jag är är VÄLDIGT förvånad.

SD måste än så länge jaga marginalväljare i tusental, det är långt kvar till en maktposition från vilken SD kan rubba tiotusentals väljare i deras röstande (eller SIFO-svar mellan valen). Det innebär att det som gäller är PRIORITERING. Kosovofrågan är komplicerad, det finns ingenting att vinna på att ha en uppfattning och man måste heller inte ha en uppfattning i alla frågor.
2008-02-19, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Problemet, helt kort, är att SD har allvarligare problem på närmare håll att dryfta än detta. Om denna fråga påverkar så mycket som 10 etniska svenskar, SD:s huvudmålgrupp, att rösta annorlunda än de annars skulle ha gjort, ja, då ska jag ärligen säga att jag hade fel och att jag är är VÄLDIGT förvånad.

SD måste än så länge jaga marginalväljare i tusental, det är långt kvar till en maktposition från vilken SD kan rubba tiotusentals väljare i deras röstande (eller SIFO-svar mellan valen). Det innebär att det som gäller är PRIORITERING. Kosovofrågan är komplicerad, det finns ingenting att vinna på att ha en uppfattning och man måste heller inte ha en uppfattning i alla frågor.
Jo, detta är förvisso sant, men jag anser ändå att man måste markera mot islamisk imperialism.
Senast redigerad av whoopwhoop 2008-02-19 kl. 21:50. Anledning: stavfel
2008-02-19, 21:40
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Jo, detta är förvisso sant, men jag anser ändå att man måste markera mot islamisk imperalism.

OK, jag ska inte säga tvärt emot - men gränsdragningsproblematiken då? Ska man skriva brandartiklar mot våldsamma uigurer i Xinjiang? Mot små myskogrupper bland minoriteter i södra Thailand? Mot tjetjenska jihadister i Dagestan? Var drar man gränsen? Hur många svenska väljare fattar vad man menar, eller vad man vill, eller vad de själva tjänar på saken? Man har bara en begränsad bandbredd i kommunikationen med väljarna, och den bör man fylla från kant till kant med "stoppa kriminelle Achmed, skicka hem parasiten Achmed, lås in antisociale Achmed, stoppa Achmeds moskébygge...", och så vidare.
2008-02-19, 21:46
Medlem
the_dude82s avatar
Citat:
OK, jag ska inte säga tvärt emot - men gränsdragningsproblematiken då? Ska man skriva brandartiklar mot våldsamma uigurer i Xinjiang? Mot små myskogrupper bland minoriteter i södra Thailand? Mot tjetjenska jihadister i Dagestan? Var drar man gränsen? Hur många svenska väljare fattar vad man menar, eller vad man vill, eller vad de själva tjänar på saken? Man har bara en begränsad bandbredd i kommunikationen med väljarna, och den bör man fylla från kant till kant med "stoppa kriminelle Achmed, skicka hem parasiten Achmed, lås in antisociale Achmed, stoppa Achmeds moskébygge...", och så vidare.

Förstår din poäng. Men man kan göra både och. Tycker faktiskt det är bra att sd visar prov på lite äkta nationalistisk ideologi och inte bara försöker ta enkla poäng med diverse utspel. Längesedan sd visade prov på sådant kurage.

Hur ser FB:s serber på sd i.o.m. detta?
2008-02-19, 21:48
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_dude82
Förstår din poäng. Men man kan göra både och. Tycker faktiskt det är bra att sd visar prov på lite äkta nationalistisk ideologi och inte bara försöker ta enkla poäng med diverse utspel. Längesedan sd visade prov på sådant kurage.

Förstår vad du menar. Ska inte reta mig alltför mycket på detta trots allt, det blåser väl över...
2008-02-19, 21:51
Bannlyst
Citat:
Detta är ju en aktuell världsnyhet, som angår oss i allra högsta grad eftersom vi är ett europeiskt land och med i både EU och FN. Det geografiska avståndet till Serbien, Kosovo och Albanien är också relativt kort. Det du räknar upp är inte lika aktuellt.
Senast redigerad av whoopwhoop 2008-02-19 kl. 21:54.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in