• 1
  • 2
2008-02-27, 12:49
  #1
Medlem
Racerbyces avatar
Många brukar ju hänvisa till sci-fi böcker som George Orwells 1984 och liknande när de talar om hur hemsk de tror att framtiden blir, men jag hittade just en annan sci-fi bok som på något konstigt vis känns beskriva vänsterblockets Sverige, kanske eventuellt Sverige efter valet 2010.

Boken ifråga heter "Riders of the Purple Wage", och skrevs redan 1967 av Philip José Farmer. Men varför känns den då påminna om vänsterblockets Sverige? Flera saker som är nästan direkt tagna ur deras ideologier omnämns: medborgarlön, segregation, konstnärsstöd, HBT-frågor, tvångsinvandring av araber, unga personer som revolterar och utför "terrordåd" likt AFA, dåligt skött och utrustad polis, med mera.

Läs mer på länken eller läs gärna hela boken. Lite lustigt att en amerikansk författare för över 40 år skrev en sci-fi bok som skulle visa sig bli verklighet i Sverige...

http://en.wikipedia.org/wiki/Riders_of_the_Purple_Wage
Citera
2008-02-27, 12:58
  #2
Bannlyst
Vänsterblocket? Du menar Svensk politik? Högern är för mass invandring. För bidrag. För en statlig reglering av produkter som systembolaget. De är för homo äktenskap. Jag kan bara fortsätta.

Den största märkbara skillnaden mellan Vänsterpartiet och Moderaterna är väl färgerna?
Citera
2008-02-27, 13:12
  #3
Medlem
Mr.Puddys avatar
Den boken har du väldigt vagt dragit paralleler ifrån... den beskriver verkligen inte Sverige.
Citera
2008-02-27, 13:53
  #4
Medlem
Sweetiepies avatar
"Skymning över Tellus" då? Framtiden de också
Citera
2008-02-27, 15:46
  #5
Medlem
mr_zipoxs avatar
Tycker nog endå att George Orwells 1984 är extremt pricksäker. Specielt när Orwell beskriver statens synsett, att allt som staten gör är frihet.
Ett bra exempel i Sverige är den statliga televisionen som staten kallar "fri television" när alla som äger en tv i själva värket är tvingade att betala tv licens till staten.
"upp är ner och ner är upp"
Tror knappast "Riders of the Purple Wage" kan klå den insikten, men jag kan ha fel.
Citera
2008-02-28, 00:27
  #6
Medlem
lepops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_zipox
Tycker nog endå att George Orwells 1984 är extremt pricksäker. Specielt när Orwell beskriver statens synsett, att allt som staten gör är frihet.
Ett bra exempel i Sverige är den statliga televisionen som staten kallar "fri television" när alla som äger en tv i själva värket är tvingade att betala tv licens till staten.
"upp är ner och ner är upp"
Tror knappast "Riders of the Purple Wage" kan klå den insikten, men jag kan ha fel.

Jag tror inte TS syftar på vilken bok som är bäst, utan endast att han har hittat en bra bok som har många paralleller med framtidens Sverige ur nya perspektiv... Tack TS för boktipset!
Citera
2008-02-28, 00:39
  #7
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_zipox
Tycker nog endå att George Orwells 1984 är extremt pricksäker. Specielt när Orwell beskriver statens synsett, att allt som staten gör är frihet.
Ett bra exempel i Sverige är den statliga televisionen som staten kallar "fri television" när alla som äger en tv i själva värket är tvingade att betala tv licens till staten.
"upp är ner och ner är upp"
Tror knappast "Riders of the Purple Wage" kan klå den insikten, men jag kan ha fel.

visserligen OT men jag kan inte låta bli att svara.

Helt klart finns det väldigt många paraleller med dagens samhälle i 1984.
Men det du skriver är det mest korkade på länge.
Men att ordet fri kan betyda annat än gratis kanske inte din svensklärare lyckades få in i din ruttnande marknadsliberala hjärna.
Vilket gör att det du kallar för ett bra exempel på Orwells pricksäkra framtidssyn på sin höjd är en usel "putslustighet" av semantiskt slag.

Det kanske skulle behövas svenska motsvarigheter till engelskans "as in beer/as in freedom"
Citera
2008-02-28, 06:31
  #8
Bannlyst
Redan 1987 skriver en man vid namn Eduardo Farah en nästan kusligt skrämmande exakt förutsägelse om Europas framtid med islam. - Håller Europa på att begå självmord? Det ansåg Eduardo Farah redan 1987. Eduardo är av libanesisk härkomst, mexikansk medborgare och gift med en danska. Han ansåg att asylreglerna redan 1987 missbrukades grovt i Europa och att detta även drabbar de allvarligt lidande i Tredje världen, vilka berövas resurser genom det som nu sker. Han har gett ut en bok i ämnet, som 1987 översattes till danska: ”Økologisk ideologi. Opgang og nedgang for menneskelige samfund som en økologisk proces” (förlaget Stavnsager, 1987).

När du läser detta, tänk då hela tiden på att det skrevs 1987 innan mycket ens hade hänt.

Erövringsfasen
Erfarenhetsmässigt kan man indela en erövring, som den som nu sker i Västeuropa, i fyra stadier. Först kommer en stor grupp gästarbetare, flyktingar etc. På detta stadium hälsas de välkomna av medierna och de politiska partierna. Då lokalbefolkningen, där dessa invandrare slagit sig ner i stor mängd, börjar reagera, därför att den känner sig hotad, kommer allehanda vänsterorienterade, liberala och s k humanitärt inställda människor att slå vakt om den nya befolkningsgruppen. Via radio och press beskylles envar, som vågar ta avstånd från det som sker, för att vara ”rasist”, hårdhjärtad, omänsklig etc. På detta sätt kommer alla invändningar att avfärdas. Denna fas är passerad i Skandinavien, Österrike, Italien och Spanien. (1987)

I den andra fasen hämtar invandrarna sina familjer till sitt nya hemland, där de förökar sig ytterligare i de områden där de bor, och snart utgör en stor del av kommunens befolkning. Därför att de har samlat ihop sig - och blivit hopsamlade av bl a praktiska skäl - är det lätt för dem att upprätthålla sin egen kultur. De läser och talar sitt eget språk, dels där hemma, dels i affärer, kaféer och restauranger, därför att dessa drives av deras egna.

I dylika samhällen innehar invandrarna antingen okvalificerade arbeten eller är - i stort antal - understödstagare. De bosätter sig huvudsakligen i arbetarkvarter, där lokalbefolkningen kommer att uppfatta dem som fiender. Deras helt väsensskilda kultur verka utmanande och skrämmande, och då lokalbefolkningen ser sina kvinnor dras till de främmande, uppstår spontan vrede. Men än en gång slår de vänstervridna ”humanisterna” vakt om invandringen, med samma beskyllningar mot de landsmän som reagerar.
Dessa ”beskyddare” utmärkes ofta av att själva bo långt från invandrarna och tillhöra socialgrupp 1. Däruppifrån anklagas den infödda befolkningen för att vara ”rasistisk”, egoistisk etc. Beskyddarna stiftar antirasistlagar och gör allt de kan för att kväva varje protest, samtidigt som de kringgår de egentliga problemen. Detta stadium har passerats i Tyskland, Holland, Belgien och England. (1987)

Det tredje stadiet utspelas 10 - 30 år efter de första invandrarnas ankomst. De utgör nu en majoritet i ”sina” områden. Deras kultur, som avspeglas i deras moskéer, restauranger, affärer och konstutställningar, får dessa platser att fullständigt likna deras hemländer. Deras barn går i egna skolor, där deras egen religion utövas och deras egna språk talas. De har egen radio, TV och egna tidningar.
Deras avlägsna släktingar fortsätter att komma för att slå sig ned. Deras befolkningstal ökar hela tiden, och de utvidgar sina områden till grannskapet, som överges av européerna. Vid denna tidpunkt har de inhemska arbetarna övergivit vänsterflygeln i vrede och förtvivlan. I synnerhet de unga söker sig till högerpartier.

Likväl fortsätter de vänsterorienterade sin så kallade ”humanitära” uppgift. Hysteriskt angriper de nu inte längre sina landsmän men väl högerflygelns partier som växer och växer. Invandrarnas interna rörlighet har vidare säkrats genom diverse EG-regler, som tillåter envar att bo där han önskar. De två befolkningsgrupperna - den europeiskt kristna och den islamska - lever nu helt separerade och i ömsesidig misstro, fruktan och hat. Efterhand som invandrama trycker på för att nå politiskt inflytande genom vänsterflygeln, polariseras situationen som skett i Marseilles, Paris’ ytterområden, Lille, Bryssel, engelska städer i Midlands, i London och Amsterdam. Våldet ökar, kriminaliteten stiger. Protestaktioner av olika slag fulländar bilden.

Det fjärde stadiet är flerstädes redan i full färd med att utveckla sig. Det kan ske på många olika sätt. Men tendensen är klart den att efterhand som islam kommer att dominera några städer eller provinser, kommer muslimerna till slut att ta den politiska makten. Vid denna tidpunkt blir kanhända den lokala polisen, liksom försvarsmakten, uppdelad, först på soldat-, sedan även på officersnivå. Då muslimerna blivit så många som 25 - 30 procent av befolkningen, kommer de som en följd av att de i huvudsak är yngre människor mellan 15 och 30 års ålder att vara i majoritet i den åldersgrupp som rekryteras till polis och militär. Detta blir avgörande vid framtida konfrontationer.

Danmarks framtid
En trolig framtidsbild av Danmark ser ut sålunda: Danmark är en liten del av EG med endast 1,5 procent av EG’s totala befolkning. Islamiska och andra minoritetsgrupper kommer att växa snabbt, tills det plötsligt är danskarna som är i minoritet. Dessa kommer då att formligen explodera i sökandet efter sin egen identitet.

På detta stadium kommer det slags översittare, som i dag tanklöst kallar sina landsmän för ”rasister” och ”fascister”, att plötsligt bli supernationalister. De kommer att gå till ytterligheter i kampen för dansk identitet. Men deras ansträngningar kommer att vara förgäves.

Om 20 -.30 år kommer 30 procent eller mer av den europeiska befolkningen att vara över 55 år. Vid den åldern önskar man bara leva i lugn och ro och se fram emot pensionen. De kommer därför att rösta för kompromisslösningar eller helt enkelt underkasta sig den nya tidens ordning, och hoppas att majoriteten av muslimerna verkligen betalar sina skatter så att européerna kan få sina pensioner. De många europeiska kvinnor som gift sig med invandrare, kommer också att göra vad de kan för att utjämna motsättningar på samma sätt som haremsdamerna i Spanien och Turkiet fordom sökte beskydda sina svagare bröder och systrar. Men i Europa kommer olikheterna i genomsnittsålder att fälla utslaget.

Sannolikt kommer ett stort antal yngre européer, huvudsakligen bland de arbetsamma och kreativa, att emigrera till områden som fortfarande har en europeiskt präglad befolkning och kultur. Kvarstannande intellektuella, pragmatiskt vänsterorienterade s k ”humanister” kommer att anpassa sig som de alltid gör och försöka finna sitt levebröd under de nya förhållandena.

Detta ligger inte längre bort än att det kommer att bli verklighet för den uppväxande generationen. Ty nutidens européer vill inte ge avkall på sina årliga utlandsresor, en ny bil eller den helt nödvändiga lyxen, bara för att få ett barn till.

Invandrarna däremot har både livslusten och de starka familjeband som behövs. De nöjer sig inte med materiellt välstånd. Det nomadhorder och islamiska arméer inte förmådde under tre årtusenden av ständiga krig, har sålunda åstadkommits i vår tid inom loppet av 50 år i fred.
Icke för att muslimerna är klokare eller starkare än européerna, men därför att européerna är ett döende folk - moraliskt och kulturellt. Såvida inte de europeiska regeringarna snart börjar tänka på framtiden och handla därefter. Men kommer de att göra det?

Vänsterpartierna kommer nämligen att räkna med att fånga upp merparten av invandrarna, de kommer därmed att förhindra nödvändiga politiska kursändringar. Kommer regeringarna att våga ta den konflikt med de islamiska oljeproducenter som blir följden av en sådan kursändring? Kommer de att tåla åderlåtning av de enorma summor som islamiska investerare placerat i Västeuropa?

Kommer den västeuropeiska befolkningen att acceptera den minskning i levnadsstandard som oundvikligen blir följden av ett minskande antal innevånare i produktiv ålder? Kommer den enorma byråkrati och det organisationsväsen, som lever av invandringen, att finna sig i en kursändring? Om Europa skall klara sig, är det absolut nödvändigt att familjebanden stärks, att födelsetalet höjes och att de europeiska folken lägger demagogin och frasmakeriet på hyllan och börjar värdesätta sin egen kultur och sina traditioner. Samtidigt måste de göra en mera helhjärtad insats för samhället och frigöra sig från beroendet av den islamska världen.”
Citera
2008-02-28, 06:32
  #9
Bannlyst
Några lösa citat ur boken
”Kombinationen starka, antagonistiska kulturer som islam - kristendom, islam - hinduism eller islam - buddism har hitintills visat sig vara ”omöjliga äktenskap”, en utveckling som är kännetecknande för vad som håller på att hända i Europa. Påståendet att invandrarna kommer att glömma sin kulturella, sociala och religiösa bakgrund bygger på antingen ren okunnighet eller simpel arrogans.”

”Politikerna påstår att immigranterna blir integrerade, så att Europa blir ett slags nytt USA. Den liknelsen håller emellertid inte, ty i USA har 99,9 procent av befolkningen och de flesta av immigranterna kristen eller judisk bakgrund, vilket säkrar en fortsatt enhetlighet i kulturellt avseende.”

”Jag har undersökt befolkningsutvecklingen. Denna undersökning tycks visa att år 1900 föddes ett barn i Västeuropa för varje barn som föddes i de islamiska länderna. I dag (1987, översättarens anm.) föds för varje västeuropeiskt barn tio i våra islamiska grannländer. Om 25-30 år kommer förhållandet att vara 1:20. I början av nästa århundrade kommer befolkningstalet i Nordafrika och Mellersta Östern att överstiga Europas och det kommer, väl att märka, att vara en befolkning som är långt yngre än Europas. Europa kommer därför för befolkningen i dessa områden att ha dragkraften hos ett vacuum.”

”Under 1960-talet behövde Europa arbetskraft, varför man inbjöd eller accepterade omkring en miljon gästarbetare från islamiska länder. Det var huvudsakligen unga män, vilka plötsligt upplevde en dramatisk höjning av levnadsstandarden, även i förhållande till rika personer i deras egna hemländer. De informerade sina släktingar och vänner om de goda förhållandena för att få dessa att följa efter, vilket de gjorde i stor mängd.”

”I de västeuropeiska länderna finns en lagstiftning som tillåter familjeåterförening, invandring och mottagande av flyktingar. Dessa lagar ha utnyttjats, både legalt och illegalt, i sådan utsträckning att dessa invandrare i dag uppgår till mer än 12 miljoner, (1987) i huvudsak yngre män med familjer om 4 - 6 barn. Detta motsvarar ca 3,3 procent av den totala befolkningen, men en avsevärt större andel av barnen. Och eftersom ytterligare 700 000 - 800 000 invandrar varje år, svarar den årliga tillväxten av barn plus invandrare för ca 25 procent av den samlade, årliga befolkningstillväxten i Europa. Flertalet invandrare kommer från länder som Pakistan, Turkiet, Marocko och Algeriet, där sammanlagt 217 miljoner människor får 8,7 miljoner barn per år, mot Västeuropas 3,9 miljoner. ” (1987)
Citera
2008-02-28, 14:23
  #10
Medlem
the_dude82s avatar
Inget direkt nytt Kafir. Det där kunde vem som helst ha listat ut även 1987. Intressantare frågor är, åtminstone enligt mig, vilka inskränkningar i demokratin och yttrandefriheten som kommer att ske de närmsta decennierna, och var eller hur hela spektaklet kommer att sluta. Men där är det svårare att spekulera. Som jag brukar skriva, det här är en unik situation i mänsklighetens historia, aldrig tidigare har ett mer utvecklat folk frivilligt låtit sig koloniseras och utplånas kulturellt och etniskt av ett mindre utvecklat.
Citera
2008-02-28, 18:41
  #11
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
visserligen OT men jag kan inte låta bli att svara.

Helt klart finns det väldigt många paraleller med dagens samhälle i 1984.
Men det du skriver är det mest korkade på länge.
Men att ordet fri kan betyda annat än gratis kanske inte din svensklärare lyckades få in i din ruttnande marknadsliberala hjärna.
Vilket gör att det du kallar för ett bra exempel på Orwells pricksäkra framtidssyn på sin höjd är en usel "putslustighet" av semantiskt slag.

Det kanske skulle behövas svenska motsvarigheter till engelskans "as in beer/as in freedom"
Du gillar personliga påhopp märker jag.
Hur som hälst är det principen jag stör mig på. Det finns ingen tv kanal som kan sända helt gratis alla måste få in pengar på något sätt. Tv1000 och canal+ tar in pengarna igenom avgifter, andra använder reklamintäkter.
Om man nu tycker det är okay med tvångsfinansierad tv varför ska bara dom statliga kanalerna få del av kakan? Eller är det bara staten som kan sända bra, nyttiga och lärorika program?
jag tycker iförsig om att titta på svt, så jag skulle kunna betala för det iallafall. Men det är principen som gör mig förbannad.
Citera
2008-02-28, 19:02
  #12
Medlem
Aristotélēss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
visserligen OT men jag kan inte låta bli att svara.

Helt klart finns det väldigt många paraleller med dagens samhälle i 1984.
Men det du skriver är det mest korkade på länge.
Men att ordet fri kan betyda annat än gratis kanske inte din svensklärare lyckades få in i din ruttnande marknadsliberala hjärna.
Vilket gör att det du kallar för ett bra exempel på Orwells pricksäkra framtidssyn på sin höjd är en usel "putslustighet" av semantiskt slag.

Det kanske skulle behövas svenska motsvarigheter till engelskans "as in beer/as in freedom"
Du fattar väl att SVT menar "free as in freedom" när de säger "fri television" ?
Hela deras argmument är att de skulle vara oberoende bara för att statens
stiftelse via lagstiftning tvingar in pengarna till deras verksamhet.

Att de, till skillnad från tv3 osv, inte styrs av "maktintressen".

Tycker det är en perfekt paralell till den gode Orwell.
Det är ett sinnessjukt resonemang där staten genom total
kontroll är garanten för någon dimmig version av "frihet".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in