• 1
  • 2
2008-02-29, 22:53
Medlem
Tonkys avatar
Hej alla FBare det är så att jag har ett jävligt stort problem med familjens dator. När man startar datorn möts man av texten:
"Windows kunde inte startas, detta kanske beror på en ändring i program eller maskinvara.

Om detta beror på att datorn inte svarade, startade om oväntat eller stängdes av automatiskt för att skydda dina filer och mappar kan du välja Senast fungerande konfiguration för att återställa de inställningar som användes förra gången som datorn kunde startas.

Om ett tidigare startförsöka avbröts på grund av ett strömavbrott eller att strömknappen trycktes in eller om du är osäker på varför datorn inte kan startas kan du välja Starta Windows normalt."

Jag kan då välja mellan
Felsäkert läge
Felsäkert läge med nätverk
Felsäkert läge med kommandotolk

Senast fungerande konfiguration (de senaste inställningarna som fungerade)
Starta Windows normalt.

Det kvittar vilken av dessa jag väljer så hinner datorn ladda en stund, sedan ploppar ett varningsmeddelande upp (med blå bakgrund), man ser detta endast som en blinkning på skärmen.

Jag provade sedan att trycka F8 i starten för att kunna välja:
"Starta inte om datorn vid systemfel"
Så nu kan jag i alla fall se meddelandet som lyder:
"Ett fel uppstod och Windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

Om detta är första gången du ser detta meddelande, bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen, bör du utföra följande steg:

"Inaktivera eller avinstallera antivirusprogram, diskdefragmenteringsprogram och säkerhetskopieringsprogram. Kontrollera hårddiskarnas konfiguration och kontrollera om det finns några uppdaterade drivrutiner. Kör kommandot CHKDSK /F för att söka efter skador på hårddiskarna och starta därefter om datorn.

Teknisk information:
*** STOP: 0x00000024 (0x00190203, 0x82EBC848, 0xC0000102, 0x00000000)”

Med tanke på att jag aldrig ens kommer till Windows så blir det svårt att göra rekommendationerna som skrivs.

Allt detta verkar ha börjat efter att min käre fader har tryckt direkt på strömknappen för att stänga av datorn då hela underdelen av skrivbordet inte fungerade (aktivitetsfältet, startknappen osv).

Skulle bli otroligt glad om någon vis person kunde komma med en hjälpande hand.
Är tråden felplacerad ber jag om ursäkt.
Citera
2008-02-29, 23:02
Medlem
Tror inte någon komponent har gått sönder, men formatera? Och om det är nåt som gått sönder så är det nätaggregatet.
Citera
2008-02-29, 23:42
Medlem
Tonkys avatar
Tackar för svaret

Finns det något jag kan göra för att rädda bilder, filmer, musik osv på hårddisken ifall jag formatera om?
Citera
2008-02-29, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonky
Tackar för svaret

Finns det något jag kan göra för att rädda bilder, filmer, musik osv på hårddisken ifall jag formatera om?

det är väl om du kopplar in hårddisken i nån annan dator som slave. å är det nog bara kopiera över.
Citera
2008-03-01, 14:43
Medlem
Tonkys avatar
Inga andra som har några tips?
Citera
2008-03-01, 15:04
Medlem
666_s avatar
Anledningen är väl antagligen denna: http://support.microsoft.com/kb/228888
Citera
2008-03-01, 20:16
Medlem
Tonkys avatar
Problemet är att jag kan ju tex inte avaktivera antivirusprogram osv då jag inte ens kommer in i datorn.
Citera
2008-03-01, 22:17
Medlem
massamulls avatar
Om du har ett extren hårddiskkabinett så kan du koppla in hårddisken i denna och föra över allt via den.

Eller köra ett program som heter acronis true image göra en bootbarskiva
och sedan spara allt du vill ha på en väl vald plats
Citera
2008-03-01, 22:52
Medlem
Bossiemans avatar
Lättast är ändå att köra en valfri linux-live-distro och sedan kopiera över filerna till en ny partition som du skapar med live skivan.

1. Dra ner valfri Linux-distro som har stöd för NTFS och Live skiva
2. Starta upp, skapa en ny partition
3. Flytta viktiga grejs till partitionen
4. In med Windowsskivan och installera på partitionen som du inte har backupen på.
Citera
2008-03-01, 23:09
Medlem
massamulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Lättast är ändå att köra en valfri linux-live-distro och sedan kopiera över filerna till en ny partition som du skapar med live skivan.

1. Dra ner valfri Linux-distro som har stöd för NTFS och Live skiva
2. Starta upp, skapa en ny partition
3. Flytta viktiga grejs till partitionen
4. In med Windowsskivan och installera på partitionen som du inte har backupen på.

varför skulle de vara lättare än acronis true image? boota på skivab och välja vilka filer man vill spara på valfri plats?
Citera
2008-03-01, 23:26
Medlem
Tonkys avatar
Tackar för tipsen.
Problemet är att det är datorn med brännarn som inte startar, så hårddiskkabinett verkar som det bästa alternativet.

Var kan jag få tag på såna och hur vet jag vilken typ jag ska ha? (observera att jag inte kan någonting om dessa grejor )
Citera
2008-03-01, 23:38
Medlem
massamulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonky
Tackar för tipsen.
Problemet är att det är datorn med brännarn som inte startar, så hårddiskkabinett verkar som det bästa alternativet.

Var kan jag få tag på såna och hur vet jag vilken typ jag ska ha? (observera att jag inte kan någonting om dessa grejor )

Ta reda på om du har en sata eller pata hårddisk. Det mest handlingskraftiga sättet är att öppa datorn och kolla

Är det en liten sladd som liknar lite en usb så är det en Sata är det en bredare så är det en pata.

Hårddiskabinett kan du köpa på nästan alla ställen som säljer datorkomponenter. Förklara lite vad dun ska göra så hittar dom säkert rätt åt dig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in