Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-10, 19:28
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Jag antar att han kan sprket.

Nej.

Vad r det med dig och gissa, anta och p annat stt dra slutsatser utan att veta?
Citera
2008-04-10, 20:28
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Nej.

Vad r det med dig och gissa, anta och p annat stt dra slutsatser utan att veta?
S du menar att din kompis dragit till kina fr att jobba och leva dr. Men han kan inte sprket. Och allt gr strlande. Tillt mig tvivla.
Citera
2008-04-10, 21:33
Medlem
alvers avatar
Citat:
S du menar att din kompis dragit till kina fr att jobba och leva dr. Men han kan inte sprket. Och allt gr strlande. Tillt mig tvivla.

Har du ngon aning om hur mnga som ker till Kina fr att undervisa i engelska men inte kan ett ord kinesiska (mandarin eller whatever).
Citera
2008-04-10, 21:45
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Sjlvklart fr du tvivla. Men du har fel.

ven om det kanske inte r lika enkelt med papprerna som det r att flytta inom EU s har han inte yttrat ett ord om problem med dem, frutom poliserna som backar undan fr en handfull dollar och att han var tvungen att bra med sig passet vart han n skulle i brjan, innan han lrde knna folk.

Han pluggar och kr import/export och s vitt jag frstr s blir han tillfrgad om engelskalektioner titt som ttt.

Han kte allts inte dit fr att brja arbeta p golvet i en kinesisk fabrik eller st som kassr p motsvarande ICA.

Kan vi slppa det hr nu och g vidare? Du trodde ngonting som visade sig vara fel. Det r ingen som tycker mindre illa om dig fr det.

Det finns dessutom folk hr i Asien-delen av FB som bor och arbetar i olika delar av Kina, ta kontakt med dem om du vill tala mer om det hr. Jag har sagt mitt.
Citera
2008-04-10, 21:56
Medlem
Johor, Kina och Singapore

Om man r expat dagspendlar man inte till Johor Bharu.

Fr att gra detta behver man Malaysiskt visum och det behver man godtagbara skl fr att f. Pendling till Singapore r absolut inte godtagbart skl.
Men lyckas man hitta godtagbart skl, dvs flytta sin inkomst till Malaysia, s fr man betala 30% i skatt. Och d frsvinner ju en av de stora frdelarna med Singapore, lg skatt allts...
Alternativet r att vara ver 50 och kra Malaysia my second home programmet.

Dessutom skall man passera genom tv passkontroller enkel resa. Detta tar inte jttelng tid, men lgg till 20 minuter varje resvg, dvs 40 minuter extra p en dag. Och d funkar allt smrtfritt och det gr det inte varje dag...

Vidare utan Malaysiskt 2 rs PR, sdant som berttigar Malaysiskt ID kort s finns det ingen chans att f sk pendlar visa som tillter en att resa obegrnsat mellan lnderna.
Malaysia har laglig rtt att stoppa en att beska landet efter att man har ftt tre infrdsstmplar, om s grs kan man inte komma tillbaka p ett r.

Varfr dillar ni om Kina i en trd om Singapore?
Dessutom tycks ingen av er ens ha vart dr s det knns ju som en totalt meningsls pseudodiskussion.
Citera
2008-04-11, 19:47
Medlem
Angryrodents avatar
Mycket mjligt att reglerna r sdana..

Min svrfar r Malay, det r hans historier om hur bra dom levde med Spore ln i Malaysia, som jag byggde min ide p
Inte fan gr jag ngon research innan jag postar.
Citera
2010-01-31, 05:06
Medlem
morkfromorks avatar
Jag bor i Singapore sedan 2006, r en sk. PR (Permanent Resident) motsvarigheten till svenska PUT antar jag.

Eftersom malaysia nmns ovan s, har man inte malaysiskt pass eller arbetsvisum, s r man turist, fr stmpel i passet och fr fylla i blanketter varje gng. Man fr dagspendla och mnga gr det, av olika skl.
Citera
2010-02-01, 21:49
Medlem
Vem fan vill bo i JB och jobba i sing? Bara trafiken genom sing till checkpointen kan ju f en att trttna. Men det r klart jobbar man i woodlands r det nra men d r man troligen helt ute och cyklar.

Att sedan vara ett stndigt rnoffer i JB r ju ingen hjdare.

Att ka frn Sing p kvllarna som r en av anledningarna att vara dr r ju korkat.
Citera
2010-02-02, 00:43
Medlem
morkfromorks avatar
Jag vet en som r expat i Singapore, gift med en vietnames som inte fick uppehllstillstnd i Singapore, s de tvingades bda flytta till JB i Malaysia, och pendla varje dag.
Citera
2010-02-02, 03:45
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag vet en som r expat i Singapore, gift med en vietnames som inte fick uppehllstillstnd i Singapore, s de tvingades bda flytta till JB i Malaysia, och pendla varje dag.
Det knns ju inte riktigt som att allt r sagt hr, om hon r gift med honom och han tjnar ver 3000 SGD i mnaden med en P1 EP r det inga problem att f ett Dependants Pass, allt som behvs r ju ktenskapsbeviset.
Singapore bryr sig knappast om detta om det inte r s att tjejjen tidigare jobbat p OT och nu frsker ta sig in igen.

Att bo i JB r inte heller detta en kakbit, visst kan du hyra utan ett MyKad men det r fan i inte ltt att bo i Malaysia utan att ha de rtta visumen. Malaysia r notoriskt jvliga med utlnningar som vill bo i landet.
Citera
2010-02-02, 04:42
Medlem
morkfromorks avatar
Han tjnar nog 10ggr mer n 3000S$... men han sa till mig att immigration numera ofta jklas med en del nationaliteter, bl.a vietnameser, och utan att ange orsak nekar visa.

Har en bekants bekant, frn Nepal, hon r mngmiljonr men fick under mnga mnga r inte visa till Singapore, trots att hela vriga slkten redan bor hr.

Min anskan tog bara tre mnader, en rekordkort tid, trots att jag d inte hade arbete och en del dokument var p svenska (som jag antar ingen kan lsa dr, de kan iofs bett svenska ambassaden ta en titt).
Citera
2010-02-02, 05:14
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Han tjnar nog 10ggr mer n 3000S$... men han sa till mig att immigration numera ofta jklas med en del nationaliteter, bl.a vietnameser, och utan att ange orsak nekar visa.
Vietnameser, Burmeser och Thai har ibland problem men inte om de r gifta, srskilt inte om de r gifta med en vit expat med P1. De fall som ICA nekar inresa i Singapore r nr personen frn tidgare land varit i landet lite mnga gnger och r kvinna. Det r ett stt att "strypa" tillgngen p arbetande flickor i Geylang och OT.

r de gifta kan han utan problem anska om DP eller SP fr sin fru, det medges inom en vecka.

Citat:
Har en bekants bekant, frn Nepal, hon r mngmiljonr men fick under mnga mnga r inte visa till Singapore, trots att hela vriga slkten redan bor hr.
Inget jobb eller nra familj i Singapore, d kan det vara svrt, att ha nstkusinen i SGP hjlper inte.

Citat:
Min anskan tog bara tre mnader, en rekordkort tid, trots att jag d inte hade arbete och en del dokument var p svenska (som jag antar ingen kan lsa dr, de kan iofs bett svenska ambassaden ta en titt).
Om du anskte om en EPEC s kontaktade de nog ditt universitet, det r ganska lng tid dock, tre mnader...
Om universitetet existerar i MOM/ICA databasen och liknar dokument som de har bryr de sig inte s mycket, speciellt inte fr vita europeer. Singapore r knt fr att vara genersa med arbetstillstnd, det tog mig 12 timmar att f mitt EP.
Citera
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f633394

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in