• 1
  • 2
2000-08-17, 12:53
Medlem
Hej!
Med detta inlgg vill jag komplicera debatten om cannabis. Ingenting r enkelt och lika fr alla..

Cannabis r en mycket mngfassetterad drog i sina goda och onda effekter, kanske den mest komplicerade av alla droger. Det r en kemiskt sett komplicerad drog som har effekt p mnga kroppsliga system. Ocks i hjrnan fungerar cannabis annorlunda n mnga andra droger, den gr p hela hjrnsystemet p en gng, inte bara en viss signalsubstans. Jag tror att det r drfr som cannabis omges med s mnga myter, s helt ofrenliga sikter.

Cannabis r samtidigt svl dmpande, stimulerande som hallucinogen allt i ett s att sga. Generellt gller att de ngestfyllda knner sig lugnade *gunga milt och varmt* , de psykologiskt utanfrlggade personerna kan bli paranoida och f underliga frestllningar *magiskt tnkande*, de psykiskt stabila och lyckliga knner mest frstrkningseffekter *skuva upp volymknappen fr livets goda*.

Cannabis r ofta en soft och trevlig drog i lgre doser och vid sllanbruk. Det r en potent hallucinogen drog i hga doser och/eller om man rker ofta, kanske varje dag. Skadeverkningarna r huvudsakligen psykiska precis som med de flesta vanliga psykedelika.

Hur hallucinogen cannabis r beror p dosen, men det r ocks en typisk set/setting-drog, situationsknslig. Ibland kan man rka mycket utan att knna alltfr mycket, ibland slr tv bloss p starkt *kaboom*

Man kan i princip sga vad som helst om cannabis effekter, allt r riktigt.

Det r inte sant att cannabis inte r beroendeframkallande. Jag bedmer att drogen r i samma klass som alkohol. Det betyder att vissa (en mindre grupp, ofta yngre) fastnar snabbt och ltt medan andra mste rka/supa lnge innan beroendeutveckling kommer. Cannabis ger en ganska mild toleranskning, men den finns dr. Just drfr r det mnga som gr uppehll regelbundet. D sjunker toleransen och rusen knns bttre igen. S gr ocks mnniskor som super mycket.

Det r heller inte sant att cannabis r en snll-drog, inte leder till vld. De flesta blir snlla och glada, det r sant. Men inte alltid. De som rker ofta blir inte sllan labila, lttretliga, aggressiva i ord och ibland i handling. Exakt p samma stt som med alkohol. De som snear kan slss i rdsla och panik. Kring detta finns nstan bara erfarenhetskunskap, ingen statistik, vldigt lite forskning.

S jag tycker nr vi diskuterar cannabis att vi ska utg frn att cannabis inte r lika fr alla. D har vi en chans att n fram till en kta frstelse, inte bara frenklade Fr&mot-attityder.

r det ngon som knner igen sig i det jag skrivit?
Citera
2000-08-17, 14:27
Medlem
Jag vill komplicera...

Hej! Med detta inlgg vill jag komplicera debatten om cannabis. Ingenting r enkelt och lika fr alla..

>>
Jag tycker det r rtt enkelt... ;-)
>>

Cannabis r en mycket mngfassetterad drog i sina goda och onda effekter, kanske den mest komplicerade av alla droger. Det r en kemiskt sett komplicerad drog som har effekt p mnga kroppsliga system. Ocks i hjrnan fungerar cannabis annorlunda n mnga andra droger, den gr p hela hjrnsystemet p en gng, inte bara en viss signalsubstans. Jag tror att det r drfr som cannabis omges med s mnga myter, s helt ofrenliga sikter.

>>
Cannabinol-receptorerna d? Och varfr har mnniskan en sdan receptor?
>>

Cannabis r ofta en soft och trevlig drog i lgre doser och vid sllanbruk. Det r en potent hallucinogen drog i hga doser och/eller om man rker ofta, kanske varje dag.

>>
Det lter som om du menar att Cannabis skulle ge mer hallisar ju oftare man rkte? Sen, angende att det r en "potent hallucinogen drog", vad jmfr du med d? Syra? Svamp 2CB? DMT? Salvia? 2-CT-7? Bredvid dem knns det rtt larvigt att kalla Cannabis hallucinogent. Av alkohol fr man ibland typ suddigt dubbelseende. r det d ocks hallucinogent?
>>

Det r inte sant att cannabis inte r beroendeframkallande. Jag bedmer att drogen r i samma klass som alkohol. Det betyder att vissa (en mindre grupp, ofta yngre) fastnar snabbt och ltt medan andra mste rka/supa lnge innan beroendeutveckling kommer.

>>
Att folk gillar att rka grs och drfr brjar gra det varannan dag i 2 mnader r en sak. Att grs fr den sakens skull r beroendeframkallande r en annan. Men sg att en grupp super varje dag och en annan rker p, i ett rs tid. Nu ska alla sluta. Nu kommer det som drack att f *riktigt* otcka abstinensbesvr, garanterat. Fysiskt och psykist kommer de att m skit, minst sagt. Abstinens hos Cannabis frekommer tydligen, men nr det gr det r det mycket milt och gr snabbt ver. Hr ska tillggas, terigen, att det beror p individen. Sjlv tog jag ett uppehll p ett par veckor en gng efter att ha rkt i princip dagligen i 6-8 mnader. *Ingenting* hnde. Inget sug, inget kroppsligt, ingenting. S r det fr det flesta jag knner. Vissa vittnar om att det kan vara lite svrt att sova frsta natten, och om ltt kad svettning. Nr jag hade haft sexdebut, hade jag *mycket* sex halvret efter det. Brjar jag med ett nytt dataspel eller ngot s tenderar jag att lgga energi p det. Allt jag vill sga r att bara fr att man gr ngonting ofta, r inte det ett bevis p att man "r beroende". Det kan ju vara s att man gr det fr att man vill...
>>

Det r heller inte sant att cannabis r en snll-drog, inte leder till vld. De flesta blir snlla och glada, det r sant. Men inte alltid. De som rker ofta blir inte sllan labila, lttretliga, aggressiva i ord och ibland i handling. Exakt p samma stt som med alkohol. De som snear kan slss i rdsla och panik. Kring detta finns nstan bara erfarenhetskunskap, ingen statistik, vldigt lite forskning.

>>
"Exakt p samma stt som med alkohol." <<-- Fet bullshit.
Ponera fljande pstende: Chips leder till vld. En del som ter chips p fest blir vldsamma, men de flesta tycks kunna hantera det. Precis som med alkohol. Det r riktigt att Cannabisintag inte garanterar att en individ blir fredlig, men om det vore s skulle det fannemej vara obligatoriskt. Canabis kommer inte att ta upp vld p dagordningen om det inte redan fanns dr.
>>

S jag tycker nr vi diskuterar cannabis att vi ska utg frn att cannabis inte r lika fr alla. D har vi en chans att n fram till en kta frstelse, inte bara frenklade Fr&mot-attityder.

>>
Hur folk pverkas p kort och lng sikt r hgst individuellt.
Men FARMAKOLOGI r ingen slump-baserad vetenskap. Det r inte s att "vissa mnniskor" blir skadade och andra inte. Det handlar om hur man hanterar sin upplevelse. Att klttra i berg och hoppa bungyjump kan ocks ge folk ngest osv. Men de har inte "ftt skador".
>>

r det ngon som knner igen sig i det jag skrivit?

>>
Tja... orkar inte skriva mer nu. Om jag verkar dissig s ta det inte hrt.
Hller man inte med r det vl meningen att man sger det.
Min "pong" r p ngot stt att: Om man dricker si och s mycket alkohol under si och s lng tid, s KOMMER det att hnda saker. Levern och hjrnan pajar till slut och till sist dr man. Det gller alla. Med Cannabis kan man inte gra ngra sdana profetior om vad som kommer att ske. Det finns helt klar folk som inte har det bra av att rka (fr mycket) brass, men vafan, lt bli d? Och var tacksam fr att nr du ska sluta s slipper du iallafall abstinensbesvr.
>>

// Peace, CandyFlip

Citera
2000-08-17, 23:37
Medlem
Jag vill komplicera...

"Av alkohol fr man ibland typ suddigt dubbelseende. r det d ocks hallucinogent"?

Jag mste sga att jag tycker cannabis r en vdligt psykedelisk drog faktiskt.. Lyssnar jag p musik och r skapligt hg s flummar jag ut totalt bland inre bilder och visioner. Eller jag kan f knslan att jag frdas 1000km i timmen p ett tg genom ett frgsprakande landskap eller nr jag gr omkring s knns det som jag gr omkring under vattnet. Bland de frsta gngerna jag rkte s stngde jag vid ett tillflle av musiken helt och bara satt ner p en stol, detta ledde till (utan att jag sjlv ptvingade rrelsen) att jag brjade svnga runt med verkroppen och det kndes som att jag blivit ett trd som blste i vinden, totalflummigt. Och det r vl just drfr det kallas fr en "psykedelisk drog"; det r flummigt som fan ;)

Men dock s verkar det som att vissa inte alls fr den effekt som jag har beskrivit ovan ifrn cannabis. Min polare blir te.x mest vldigt avslappnad och harmonsisk eller s brister han ut i ngot vansinnesskratt, han fattar inte ett skit om vad jag menar med inre bilder och s.

Citera
2000-08-21, 14:10
Medlem
Jag vill komplicera...

Tack CandyFlip & Brap...Som sagt. Vad man n sger r det sant. Det r inte lika fr alla...

Varfr har man cannabisreceptorer undrar du? Det har man inte. Mnniskans hjrna har receptorer fr vissa typer av "naturliga" kemiska mnen. Droger r helt enkelt substanser som hrmar denna inre kemi, tillstts "utifrn". Men hjrnan r egentligen bara konstruerad fr att ta emot "inifrn"...och i mycket lgre doser n vid berusning. Om vi mnniskor vore konstruerade fr att t ex ta emot mycket alkohol skulle vi vara konstruerade som en hst (grstare med hg frmga att bryta ned jsta vegetabilier). Men vi r bara konstruerade fr att bryta ned de mycket sm naturliga mngder jst alkohol som uppstr naturligt i kroppen. Drfr blir vi frgiftade nr vi r p fyllan.
Heroinet hrmar det naturliga fldet av endorfiner som du vet, lgger det p samma extremhga niv som nr vi rkat ut fr en bilolycka, brutit ena benet och krossat alla revben och nd knallar ivg med ett artigt leende p lpparna utan att knna ngon smrta. Vad som hnder i vra "cannabisreceptorer" r n s lnge i stort stt outforskat.

En tumregel tycks vara att ju bttre drogen hrmar det naturliga, "inre" fldet av hjrnkemi, desto mer beroendeframkallande r drogen. Opiater & kokain & nikotin r bra exempel.

Och Candy Flip...det r inte sant att alkohol skadar alla mnniskor lika vid ett visst antal centiliter under en visst antal r. Lngt, lngt drifrn...det r vldigt olika. Och det r inte sant att du mr pest i frfrliga abstinensbesvr om du avbryter drickande efter att ha druckit dagligen i ett r. Varenda fransman vet att det inte stmmer :-) Jag vet det sjlv efter en egen ymmigt drickande ungdom. Vad som hnde mig nr jag brt drickande var inte heller dramatiskt. Jag knde en tomhet, en depp, en viss livlshet.
Det beror helt enkelt p att jag inte hade ett fullt utvecklat beroendetillstnd. Sdant tar ofta mnga r att utveckla - bde fr alkohol och cannabis. Under tiden beroendet hller p att utvecklas har man chans p mnga vgar "ut". Nu eftert r jag glad att den friska sidan av mitt liv tog verhanden.

Men det finns ocks mnniskor (de genetiskt & psykosocialt utsatta) dr det gr fort. Drogen passar dem som en perfekt nyckel som ppnar upp fr gldje och njutning. Det knns fr dem som om de hittat hem. Nr de efter ett tag mrker att vgen hem hller p att leda dem bort...s r de redan fast. Beroendetllstnd knns inte likadant fr alla! Och ett utvecklat beroendetillstnd har ingen som helt likhet med att "tycka om" ngonting, vilja upprepa det ofta. Ett beroendetillstnd handlar i nnu hgre grad om att "hata" drogen, sitta fast som i ett skruvstd, inte veta vad man ska ta sig till. Hur man n vnder sig har man ndan bak-knslan.
Mnga av dessa mnniskor blir periodare. Det r inte bara alkoholister som r periodare. Det r lika ofta cannabisrkare och amfetaminister. De kan vara utan i mnader, t o m r. Sen brakar det lst och delgger livet ett tag. Det handlar allts inte alls om kroppsliga abstinensbesvr....Beroendet sitter i vra tankar, i vra minnen.
Citera
2000-08-23, 15:01
Medlem
Jag vill komplicera...

Mycket mngfasseterad, gr p hela hjrnan p en gng, lika beroendeframkallande som alkohol - man kan sga precis vad som helst om cannabis och tydligen s r allt helt riktigt... Exakt p samma stt som alkohol nr det gller aggression... *ibland kan man rka hur mycket som helst och andra gnger rcker tv bloss -->kaboom*

Detta mste vara ngra av de mest mngafassetterade pstenden jag har hrt om cannabis - men det r vl inte helt ovanligt att saker och ting ter sig mngfassetterat nr pstendena hrstammar ifrn FHI's frmsta Internetvktare - som onekligen tycks vara en mycket mngfassetterad mnniska, tminstone nr det gller dessa ting.

Tillskillnad frn vad du vill f det till att framst s agerar cannabis p specifika receptorer i hjrnan, och inte *hela hjrnan p en gng*. Drogen agerar inte p hjrnans lustcentra p samma stt som starkt beroendeframkallande droger som nikotin *blink* alkohol, kokain el heroin - och skapar heller inte ett lika svrartad beroende som dessa droger gr. Det r i sjlva verket en mycket mild drog i detta avseende.
Forskningen r klarlagd i detta avseende, men jag har inga frhoppningar att du skulle klara att ta till dig denna information under denna livstid.
Tydligen s tror vissa mnniskor att bara fr att de sger ngt, r i auktoritetsposition etc - s r det sant, ven om det r s pass befngda saker som "man blir dum i huvudet, tappar spermier etc" - vilket i praktiken r just vad FHI sger om cannabis. Jag har lst haschboken, s jag vet. Faktum r att det inte stmmer, & man kan sledes sga precis vad som helst ang cannabis och *tro* att det r riktigt - det betyder dock inte att det som s ofta sgs *r* riktigt, vilket ditt inlgg r ett lysande exempel p. Hur fel fr man egentligen ha innan ngon kommer fram och slr en i huvudet?
*kablam* VAKNA!!
Citera
2000-08-23, 20:33
Medlem
Jag vill komplicera...

*hmmmm* Kan du sga mig hur du har kommit fram till denna entydiga sanning om cannabis? Var finns denna entydigt bevisade kunskap?

Ja, jag vill komplicera den frenklade svart-vita debatten. Jag har ganska mycket under ftterna nr jag vill s. Dels personlig erfarenhet frn unga r, dels slkt och vnners problem med drogen, dels i behandlingsarbete, dels i "studier", dvs mngrig lsning.

Du behver allts vara mycket mer specifik fr att vertyga, det rcker inte med det du skrivit.

Ge mig av din sanning, s studerar jag den...
Citera
2000-08-28, 19:28
Medlem
Jag vill komplicera...

>>"Cannabinol-receptorerna d? Och varfr har mnniskan en sdan receptor?"

Anledningen till att vissa nervceller i hjrnan r frsedda med receptorer fr just THC beror p att hjrnan sjlv producerar ett mne, andamid (lyckomnet), som verkar exakt som THC. Forskarna (jvligt vagt, jag vet) vet nnu inte nr eller under vilka omstndigheter som andamid utsndras i hjrnan.

>>"Tillskillnad frn vad du vill f det till att framst s agerar cannabis p >>specifika receptorer i hjrnan, och inte *hela hjrnan p en gng*."

De omrden i hjrnan som framfrallt pverkas av THC r hjrnbarken (kontrollerar sinnesintryck och tankeverksamhet), basalganglierna (har speciellt med rrelser att gra) och hippocampus (kontrollerar framfrallt minnen och knslor).

>>"En tumregel tycks vara att ju bttre drogen hrmar det naturliga, "inre" fldet >>av hjrnkemi, desto mer beroendeframkallande r drogen."

Verkart skumt eftersom THC hrmar andamid rtt bra och som alla vet r cannabis inte fysiskt beroendeframkallande.
Interessant r ocks att cannabis inte str cellerna som alkohol utan istllet stimulerar dem...
Citera
2000-08-29, 13:57
Medlem
Jag vill komplicera...

Hej Nosferatus!
Jag tror att det du relaterar r riktigt. Kunskapen r n s lnge outforskad...jepp.

De dr omrdena i hjrnan du nmner...det r en stor del av hjrnan. Man ska heller inte glmma att allt hnger ihop i en stor symfoni i hjrnan. Det ena pverkar det andra och tvrtom samt det tredje. Det frefaller (OBS nnu rtt outforskat) som om det gller "hela hjrnan"...nstan i alla fall.

Cannabis r fysiskt beroendeframkallande, fastn i lg grad. Kokain t ex r inte ett dugg fysiskt beroendeframkallande. Egentligen r detta inte s mycket att orda om...Beroende sitter i minnen, tankar och knslor - ngot som cannabis i hg grad pverkar. Liksom andra droger.

Knner du igen ngot av komplexiteten i det jag skrev frst? Att cannabis r en motsgelsefull drog?
Citera
2000-08-29, 19:30
Medlem
Jag vill komplicera...

Jag sa att det var _framfrallt_ de omrdena i hjrnan som pverkades. Receptorer fr THC finns troligtvis verallt i hjrnan, det hller jag med om...

Varfr tror du att cannabis r fysiskt beroendeframkallande? Fr att ett mne ska vara fysiskt beroendeframkallande mste det stlla om kroppens mnesomsttning s att den inte fungerar normalt utan mnet. Att sluta ge kroppen mnet leder ocks till abstinens. Det gller vad jag vet _inte_ cannabis...

Att cannabis r en motsgelsefull drog hller jag inte med om. Dremot knner jag igen mig ngot i det du skriver. Men det du beskriver som motsgelsefullt tror jag snarare beror p att cannabis r en knslohjande drog. Hur ruset blir beror till stor del p hur man knner sig innan, "set and setting".
Citera
2000-08-30, 13:20
Medlem
Jag vill komplicera...

Hej igen...bara ngra korta ord om "fysiskt beroendeframkallande" ven om jag tycker att det inte r s viktigt.

Fysiskt betyder egentligen tv saker:
a) Toleransutveckling. Den finns p cannabis men r inte srskilt stark - jmfrt med t ex heroin eller nikotin.
b) Att man mr dligt om man inte fr den dos man r van vid. Cannabis ger inga dramatiska symptom som kramper t ex. Dremot suddiga symptom av ngest, smnproblem, svettning mm. Lite olika...Utsttningsbesvren r lngvariga - 1-6 mnader. Bara benzo har lika lng tid. Med andra droger lser det sig p ngon vecka.

Vad som finns kvar av beroendet (efter sjlva den korta avgiftningen)r d det viktiga - minnen, tankar, knslor. Man skulle vl kunna sga att minnen r "fysiskt" ocks...hjrnkemiskt allts.

"Psykiskt" drogsug knns ocks rent fysiskt...i magen, som hjrtklappning, som darr, som nervositet, som att inte kunna styra sitt tnkande, som intensiv lngtan. Detta skiljer sig inte mellan droger alls. Det r bara en frga om den enskilda individens minnen och knslor.

Tobak r intensivt fysiskt beroendeframkalland. nd r abstinensen inte s mycket att orda om. Man kan bryta direkt frn 40 om dagen till 0...och fortfarande jobba. Det r lngtan som r s intensiv...kroppsliga symptom r en skitsak. Frga MenTal, den eviga "har slutat rka nu"-damen som alltid brjar igen l *host, host*
Citera
2000-08-30, 14:09
Medlem
Jag vill komplicera...

Hej Mental.
Jag vill gratulera dig till att ha skrivit ett inlgg som BDE

1) Berrde det som diskuterades.
2) Inte ljg dig bl i ansiktet.

Jag menar det inte sarkastiskt. S mycket skit jag kastar p dig nr du flippar ut,
kan jag lika grna ge dig credits nr du r lite sansad. Nu vidare ->

>Fysiskt betyder egentligen tv saker:
a) Toleransutveckling. Den finns p cannabis men r inte srskilt stark - jmfrt med tex heroin eller nikotin.

Eller annorlunda uttryckt; Den r helt frsumbar jmfrt med vad som helst.

>b) Att man mr dligt om man inte fr den dos man r van vid. Cannabis ger inga dramatiska symptom som kramper t ex. Dremot suddiga symptom av ngest, smnproblem, svettning mm. Lite olika...Utsttningsbesvren r lngvariga - 1-6 mnader. Bara benzo har lika lng tid. Med andra droger lser det sig p ngon vecka.

Ytterst f upplever abstinensbesvr av Cannabis verhuvudtaget. Fr det ftal som gr det r besvren extremt milda, oavsett vad du jmfr med.

>Vad som finns kvar av beroendet (efter sjlva den korta avgiftningen)r d det viktiga - minnen, tankar, knslor. Man skulle vl kunna sga att minnen r "fysiskt" ocks...hjrnkemiskt allts.

Hller med. Det r exakt samma som beroende efter sex, krlek, uppskattning, motion, TV, internet, kladdkaka eller fallskrmshoppning. Dvs, det som vi gillar gr vi grna igen. P samma stt kan man bli "beroende" av Cannabis. Jag anser att den risken r strst om man provar det i en period i livet d man har det dligt. Ju smre man har det, desto fetare, relativt stt, blir ju drogupplevelsen. Detta resonemang menar jag gller dels alla andra droger, och ovannmnda aktiviteter.

Det som jag tycker gr Cannabis till en "snll" drog r att dels r det mycket f som blir beroende, (1% av regular users r daily users) och dels r det mycket ltt att bryta ett uppsttt beroende. Dessutom skadar inte Cannabis kroppen nmnvrt och kan inte orsaka overdos-ddsfall.

>Tobak r intensivt fysiskt beroendeframkalland. nd r abstinensen inte s mycket att orda om. Man kan bryta direkt frn 40 om dagen till 0...och fortfarande jobba. Det r lngtan som r s intensiv...kroppsliga symptom r en skitsak. Frga MenTal, den eviga "har slutat rka nu"-damen som alltid brjar igen l *host, host*

Jag frgar dig istllet varfr du ger ditt samtycke till att polisen trakasserar och burar in folk som vljer ett mindre giftigt rusmedel n det du gillar? Du skulle kunna brja med att erknna att det r hycklande och godtyckligt?

// CandyFlip
Citera
2000-08-30, 17:16
Medlem
Jag vill komplicera...

CandyFlip: Hller helt med dig, tnkte precis sga det samma...

MenTal: Varfr anser du att cannabis ska vara illegalt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in