2000-08-28, 12:15
Medlem
I "Haschboken" som de flesta tonringars frldrar kan man lsa detta: "Att musiker tycker sig gra bttre musik nr de rkt cannabis beror p att man fr bttre sjlvknsla av cannabis och drfr upplever att de gr bttre musik"... Jag citerar ur huvudet nu, men budskapet stmmer iaf. Detta r bland det fnigaste jag har lst vad det gller myter kring cannabis. Jag tror inte personen som skrev det stycket ngonsin prvat att rka sjlv, eftersom alla med det minsta musikalisk lggning jag pratat med upplever musiken MYCKET starkare nr de varit pverkade av cannabis. De jag knner som producerar musik upplever ven att iderna flyter p bra... Kort och gott att de GR bttre musik nr de rkt.
Jag har ingen aning om varfr det fungerar shr... Sjlv mlar och tecknar jag mycket. Att rka ger mig bttre frstelse fr frger och former... Goda ider dyker ofta upp i mitt huvud. Ni fr inte misstolka mig hr nu. Jag rker bara ngon gng ibland, oftast med ver en mnads mellanrum.
Det finns ven ett stort antal knda musiker att ta som exempel. Vldigt mnga av den morderna musikens stora skapare brukar/brukade cannabis (i vissa fall ven andra hallucinogener). Bob Dyland, Led Zeppelin, Beatles... Orb... Alla har de varit mycket betydande och listan kan gras hur lng som hellst... Vad r det fr dragning kreativa mnniskor verkar ha till cannabis? Nu menar jag givetvis inte alla! I Sverige r det ju inte alls lika vanligt...
r det ngon som kan frklara detta fenomen??
Citera
2000-08-28, 17:16
äldre konto (old)
Ej medlem
Artister och droger...

Stimulerar antagligen hjrnan p ett positivt stt. Typ.
Citera
2000-08-28, 18:32
Medlem
Artister och droger...

Jo jag gr sjlv musik, skriver och gr bilder ibland, man kan f lite nya ideer och infallsvinklar nr man r hg. Inget konstigt i det alls..

Vill du lsa en "rolig" bok s ska du lsa "hasch - himmel och helvete" av Allan Rubin. En mer rubbad bok existerar inte, man tror nstan det r ett skmt.

Citera
2000-08-29, 09:52
Medlem
Artister och droger...

Ja, den skrevs vl p 70-talet nr det fanns mycket ka i sverige... Helsjuk!
Citera
2000-09-06, 21:49
Medlem
Artister och droger...

Min far r musiker och har frklarat hur droger och musik gr ihop.. mnga tror att musiker r notoriska pundare.. knappast.. fr en musiker r musiken livets strsta gldjemnen och droger kan vara en "genvg" till mlet, MEN den strsta skillnaden mellan en Musiker som brukar droger och de heroin missbrukare som tar sjlvmord p toaletter r att fr en Musiker lever man fr Musiken medans en Missbrukare lever fr drogerna, detta r ocks en bra tumregel man kan tillmpa p sig sjlv. Styr man sitt liv efter drogerna r man en missbrukare, styr man drogerna efter sitt liv r man en brukare och r inte i ngon strre farozon. Frutom att man riskerar fngelse m.m.
Br ocks tillggas att Artister ofta umgs/omgrdas av missbrukare m.m. som skall vara s inne och hippa runt alla nya artister..
Citera
2000-09-09, 17:14
Medlem
Artister och droger...

Det definitiva beviset fr att droger har en positiv inverkan p musikskapandet r Roky Erickson och Syd Barret.
Citera
2000-09-10, 10:09
Medlem
Artister och droger...

amfetamin r vanligt i jazzmusikerkretsar. Skrper koncentrationen och den positiva energin som finns i musiken; frhjer det kreativa fldet. (det r vl drfr amfetamin s ofta har anvnts av konstnrer och frfattare)
Cannabis och amfetamin r nog de vanligaste droger i jazzmusikerkretsar. (och technokretsar)

Hos hrdrockare dominerar nog l och sprit och snt.
Citera
2000-09-10, 11:52
Medlem
Artister och droger...

> Det definitiva beviset fr att droger har en positiv inverkan p musikskapandet
> r Roky Erickson och Syd Barret.

Men desto mer negativ inverkan p deras psyke, bda r schizofrena.

Amfetamin i jazzkretsar? Hade fr mig att det var kokain som gllde dr..

Hur kan det komma sig att amfetamin kan "frhja det kreativa fldet" om inte LSD och andra psykedeliska stimulanter kan gra det enligt dig?
Citera
2000-09-10, 16:21
Medlem
Artister och droger...

> Hur kan det komma sig att amfetamin kan "frhja det kreativa fldet" om inte LSD och andra psykedeliska stimulanter kan gra det enligt dig?

Har du frskt lira nr du r pverkad av LSD? Nej, trodde inte det. man blir som bekant vldigt desorganisrad och har ofta svrt att flja en tanke linjrt, men flummar ut, har svrt att koncentrra sig p en uppgift och att koordinera tankar med rrelser. Dessutom krvs det lyhrdhet infr sina medmusiker.

LSD och andra psykedeliska stimulanter kan ge inspiration till musikskapande men r svrt att kombinera med utvande.

Hller med Bubblo om att amfetamin verkligen skrper ens musikaliska sinnen men det r nog ocks s att man fr en frhjd sjlvknsla och blir mindre sjlvkritisk och drigenom slpper mer p tyglarna.

Cannabis fungerar som alltid och i alla sammanhang perfekt. Fr mig kan det nstan bli ngn slags telepatisk effekt nr man knner s starkt vad de andra i bandet hller p med och var musiken r p vg, man rr sig som ett sinne t samma hll, helt fantastiskt.
Svrt att frklara, och svrt att frst fr mnniskor som inte r musiker sjlva.

> Hos hrdrockare dominerar nog l och sprit och snt.

Sant men tjack, fludder och en och annan holk gr nog ner det ocks.
Citera
2000-09-10, 16:29
Medlem
Artister och droger...

>Hur kan det komma sig att amfetamin kan "frhja det kreativa >fldet" om inte LSD och andra psykedeliska stimulanter kan gra det >enligt dig?

Nej det har jag aldrig sagt. Visst kan amfetamin fundgera som en spirituell drog - men det kan ven cannabis. Och visst kan lsd inspirera till konstnrligt utvande. Men, som nn ppekar ovan: att UTVA konsten under LSD-pverkan tror jag inte r sdr jtteltt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in