Flashback bygger pepparkakshus!
2008-03-10, 20:28
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAKF
Förklara hur du tänker när du säger inavel? För genspridningen blir ju grymt mycket större om man har tio barn med tio olika kvinnor än tio barn med samma kvinna. Ur evolutionssynvinkel är variation alltid bättre än klon.

Teorin går ut på att det bara är få män som ska ha sex med alla kvinnor. Det blir många halvsyskon. Om alla män får barn med en kvinna var så blir det mindre inavel.
Citera
2008-03-10, 20:44
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Man behöver inte "undantrycka" sina naturliga instinkter bara för att man ingår i en relation

Jo ? Vi kvinnor också. Enligt evolutionsteorin ska vi vilja bli befruktade av alfahannen för att sen dras till den snälla killen som får ta hand om barnet som inte är hans . Så några dagar varje månad när vi har ägglossning känner vi instinkten att lämna våra män för en stund med alfahannen. Vi är inte gjorda för monogami. Det är samhället som förtrycker oss och våra naturliga instinkter och tvingar oss att leva med en person . Lämnade min kille efter flera år för en stund med alfahannen, och honom träffar jag några dagar varje månad fortfarande. Tar inte ansvar för mina handlingar, skyller på evoutionsteorin.
Citera
2008-03-10, 20:57
Medlem
DAKFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takiida
Teorin går ut på att det bara är få män som ska ha sex med alla kvinnor. Det blir många halvsyskon. Om alla män får barn med en kvinna var så blir det mindre inavel.

Men teorin om att få män har sex med många kvinnor är väl ganska bevisad. Jag tror dock inte det leder till mer inavel.

Citat:
Ursprungligen postat av The Economist
LOTHARIOS everywhere will be pleased to hear that monogamy does not appear to be a natural human state. That, at least, is the conclusion of a study conducted by Michael Hammer at the University of Arizona in Tucson, and just published in Nature Genetics. By examining the DNA of living people, Dr Hammer and his colleagues have found that far fewer men than women pass their genes on to subsequent generations. In short, a small number of men have been putting it about a lot, thus outcompeting their lesser rivals.

The researchers draw their conclusion from differences between the variability of mitochondrial DNA (a type of DNA which follows the female line) and Y-chromosome DNA (which follows the male line). They examined the mitochondrial and Y-chromosome DNA of three widely separated populations—the Khoisan of southern Africa, the Khalks of Mongolia and the highlanders of Papua New Guinea—to see how those DNA sequences differed between the groups. What they found was that there is a lot of variability in the mitochondrial DNA, and much less in the Y-chromosome DNA.
Citera
2008-03-10, 20:59
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Men teorin om att få män har sex med många kvinnor är väl ganska bevisad. Jag tror dock inte det leder till mer inavel.

Inte nu när det finns preventivmedel, men annars hade det gjort det.

Det stämmer inte att få män har sex med alla kvinnor. Folk tar dom på sin nivå. I stort sett alla killar och tjejer får knulla.
Hur är det i verkligheten? Jo, i stort sett alla män och kvinnor får föra sina gener vidare. Det kanske är liiite fler kvinnor, men det spelar mindre roll.
Senast redigerad av Takiida 2008-03-10 kl. 21:11.
Citera
2008-03-10, 21:12
Medlem
DAKFs avatar
Citat:
Inte nu när det finns preventivmedel, men annars hade det gjort det.

Det stämmer inte att få män har sex med alla kvinnor. Folk tar dom på sin nivå. I stort sett alla killar och tjejer får knulla.
Hur är det i verkligheten? Jo, i stort sett alla män och kvinnor får föra sina gener vidare.

Ja idag ja. Men det jag försöker säga är att det en gång i tiden och under mycket lång tid inte var så samt att våra instinkter fortfarande följer det mönstret till en viss del.

Väldigt offtopic nu, men men
Senast redigerad av DAKF 2008-03-10 kl. 21:18.
Citera
2008-03-10, 21:40
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ja idag ja. Men det jag försöker säga är att det en gång i tiden och under mycket lång tid inte var så samt att våra instinkter fortfarande följer det mönstret till en viss del.

Väldigt offtopic nu, men men

Nja, men jag tvekar på att det var så förut.. men vi tror olika, inget fel med det. Om det var så, så var anledningen inte att det var gynnsamt för arten, för det är inte inavel. Isåfall har människan ändrats nu till det bättre för att gynna arten mer.

Ja, vi kan ta det i en evolutionstråd.
Citera
2008-03-10, 23:12
Medlem
MacGyver88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
text

Okej, visst allt du säger stämmer. Problemet är att du inte förstår vad jag menar. Vi människor är resultatet av årtusenden av evolution. Dem instinkter och levnadssätt jag talar om härstammar från den tid då vi var flockdjur i grupper på 50-150 personer. MYCKET längre tillbaka i tiden än 400 år före kristus som du nämde, vi var avsevärt mycket mer utvecklade och civiliserade på den tiden än vi var i början. Människan är en sofistikerad maskin men vi är en väldigt föråldrad maskin. Jag har väldigt svår att tro att våra första förfäder hade tillräckligt med intelligens för att fatta att dem kunde rycka ut kuken precis innan dem kommer för att förhindra att dem gör kvinnan gravid. Intelligensen och känslorna är något som har utvecklats med tiden tror jag. Gick man bara på "primär-mode" som jag tror vi gjorde så hade man sex för att man gick efter sina begär. Det skulle resultera i en jäkla stor andel av kvinnorna i flocken som vore gravida ständigt och många av dessa skulle dö av födseln. Om inte av den första födseln så av dem kommande.. Så för att förhindra att kvinnorna inte lockades till att ha för mycket sex för deras eget bästa så tror jag att det var därför som klitoris inte hamnade inuti vaginan.
Allt är relevant i dagens samhälle, Instinkterna finns fortfarande kvar djupt inne i vår hjärna. Skillnaden är att vi har anpassat oss och utvecklat en så hög intelligens att dessa instinkter och dem tidigare lösningarna för våra problem skapade av naturen inte längre än användbara till samma grad. Jag läser dina uppmaningar om att jag borde skaffa lite vett och hur jag måste tro att vi lever efter samma regler i dagens samhälle. Vart du får det ifrån förstår jag inte och det är inte något som jag någonsin har yttrat mig om. Meningslösa anklagelser och försök till att sätta mig i ett fack är tyvärr inget som jag går på, men hey det är väl bra att du försöker iallafall. Du kan ju tydligen inte föra en disskusion på ett annat sätt och jag antar att det brukar funka..
Citera
2008-03-10, 23:20
Medlem
MacGyver88s avatar
Citat:

Nej, teorin går ut på att alfhannarna ska ha sex med alfahonorna, inte alla kvinnor. I en stam på ca 50 personer så är ett ytterst litet antal alfahonor. Hälften är män, så vi har 25 kvinnor. Hur många av dem kommer att vara tagna, fula, sjuka, för unga, för gammla? Det är endast ett fåtal kvinnor som skulle räknas som alfahonor.
Citera
2008-03-10, 23:28
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacGyver88
Nej, teorin går ut på att alfhannarna ska ha sex med alfahonorna, inte alla kvinnor. I en stam på ca 50 personer så är ett ytterst litet antal alfahonor. Hälften är män, så vi har 25 kvinnor. Hur många av dem kommer att vara tagna, fula, sjuka, för unga, för gammla? Det är endast ett fåtal kvinnor som skulle räknas som alfahonor.

Jag köper att dom bästa vill ha dom bästa för jag tror på det lite mer själviska; att människan tänker på att gynna sig själv och sina egna gener, inte artens.
Jag tror att de bästa tar de bästa och resten tar varandra. Arten blir inte bättre, utan det blir samma , men vissa lyckas blanda sina gener till det bättre.
Citera
2008-03-11, 16:54
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacGyver88
Så för att förhindra att kvinnorna inte lockades till att ha för mycket sex för deras eget bästa så tror jag att det var därför som klitoris inte hamnade inuti vaginan.

Öhm, du vet väl att klitoris i princip är en outvecklad penis va? Det som avgör om denna "penis" ska utvecklas eller inte är helt enkelt om du har en X- och en Y-kromosom eller två X-kromosomer. På sätt och vis kan man säga att klitoris är som en blindtarm för kvinnor, den fyller inget egentligt syfte för dem, det är bara en restprodukt från när de var foster vars kön inte hade bestämmts än. Precis som att män när de är i detta könslösa fosterstadium har föutsättningar för att utveckla en vagina. Kort och gott, vi är alla tvekönade (hermafroditer) under ett visst stadium som foster, det är kromosomerna som bestämmer vilken del som ska utvecklas vidare och vilken som ska stanna kvar.

Tror du att kromosomerna är så intelligenta att de har en "plan" för att kvinnor inte ska lockas att ha så mycket sex?

Om du ska försöka påvisa någon "mening" med det hela så lär det urarta till en teologisk debatt istället för en evolutionistisk och biologisk debatt...
Citera
2008-03-11, 18:58
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n

Tror du att kromosomerna är så intelligenta att de har en "plan" för att kvinnor inte ska lockas att ha så mycket sex?

Enligt Darwin var ju även tankar och önskan så intelligenta att det kunde skapa saker. När människan "gick" från apa till människa så ska kvinnan ha utvecklat bröst för att mannen ville ha nåt att tända på framifrån, då man nu gick på två ben. Det var tankens kraft hos mannen som gjorde att detta trollades fram.

Och Darwinister säger att religioner är ologiska
Citera
2008-03-11, 19:16
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Enligt Darwin var ju även tankar och önskan så intelligenta att det kunde skapa saker. När människan "gick" från apa till människa så ska kvinnan ha utvecklat bröst för att mannen ville ha nåt att tända på framifrån, då man nu gick på två ben. Det var tankens kraft hos mannen som gjorde att detta trollades fram.

Tankar och önskan är ju förstå drivkraften bakom skapande, men det är ju stört omöjligt att man skulle te.x få större kuk bara genom att sitta och önska att man fick det. Tja Darwinisterna är bra skumma ibland.

Citat:
Och Darwinister säger att religioner är ologiska

Jo lite dubbelmoral där. Personligen så ser båda förklaringsmodellerna lite smått religösa ut. De modeller där man försöker fylla ut luckor (dvs. avsaknad av fakta) med sin egna fantasi är religösa, oavsett hur rimlig resten av teorin låter. Livet och universum är slump, det är det enda som har visat sig stämma. Slumpt för att några kemiska grundämnen råkade komma i kontakt med ett par andra och på så sätt bildade allt vi ser idag. Det är kaos helt enkelt utan logisk anledning bakom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in