2008-03-11, 21:42
Medlem
Blev helt plötsligt enormt sugen på att spela detta fantastiskt roliga brädspel.
Jag har bara spelat det med ett slitet exemplar från 80-talet för länge sedan. Vilket företag, om något, håller rättigheterna och tillverkar spelet idag, och vart kan man få tag på det i Stockholm (eller via internet)?

För er som inte vet så är Junta ett brädspel där man på något sätt har lyckats kondensera in i princip alla aspekter av en bananrepublik till ett kompakt och humoristiskt paket. Man spelar en av ett antal konkurrenter för makthavandet i en liten republik, och målet/vinstkriteriet är att få ut mest (foreign aid)-pengar ur landet och in i ditt privata bankkonto i Schweiz. Palatskupper, korruption, Älskarinnor, kohandel, kusinen från bergen (som ser ut exakt som din spelkaraktär och dyker upp samt tar över varje gång din karaktär blir mördad eller flyr i exil) och regelrätta våldsamheter (spelbrädet används eg bara när det är kupp och trupper ska manövreras för att erövra viktiga byggnader som ambassader och radiostationer), you name it.
Citera
2008-03-11, 22:32
Medlem
http://www.spel-landet.se/product.asp?product=369
Citera
2008-03-11, 23:06
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Blev helt plötsligt enormt sugen på att spela detta fantastiskt roliga brädspel.
Jag har bara spelat det med ett slitet exemplar från 80-talet för länge sedan. Vilket företag, om något, håller rättigheterna och tillverkar spelet idag, och vart kan man få tag på det i Stockholm (eller via internet)?

För er som inte vet så är Junta ett brädspel där man på något sätt har lyckats kondensera in i princip alla aspekter av en bananrepublik till ett kompakt och humoristiskt paket. Man spelar en av ett antal konkurrenter för makthavandet i en liten republik, och målet/vinstkriteriet är att få ut mest (foreign aid)-pengar ur landet och in i ditt privata bankkonto i Schweiz. Palatskupper, korruption, Älskarinnor, kohandel, kusinen från bergen (som ser ut exakt som din spelkaraktär och dyker upp samt tar över varje gång din karaktär blir mördad eller flyr i exil) och regelrätta våldsamheter (spelbrädet används eg bara när det är kupp och trupper ska manövreras för att erövra viktiga byggnader som ambassader och radiostationer), you name it.

Hahahah det verkar vara ett spel helt i min smak med både världsherravälde och statskupper
Citera
2008-03-12, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
http://www.spel-landet.se/product.asp?product=369

Tack! Dock ser spelomslaget annorlunda ut; är det en ny utgåva/version?
Citera
2008-03-12, 11:32
Medlem
Citat:

Jag har ingen aning, men jag misstänker det.
Citera
2008-03-12, 12:54
Medlem
Herr Lindholms avatar
Det finns att köpa på Science Fiction Bokhandeln.
Citera
2008-03-12, 20:51
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Fan det där spelet verkar jävligt kul faktiskt. Nästan så man skulle komma över på en runda
Citera
2008-03-12, 21:53
Medlem
Frostnatts avatar
Det är några mindre regeländringar i den nya versionen (den man kan köpa) samt att spelet fått en estetisk uppsnyggning (även om det egentligen inte alltid var så lyckat och några kort har bytt namn. I det stora hela är det inte så mycket som skiljer.
Citera
2008-03-12, 22:10
Medlem
Finns ett kortspel som heter Swärje som är typ som Junta, minus striderna. Jävligt kul spel, många tillfällen att manipulera och göra livet surt för sina medspelare.

http://www.worldofboardgames.com/boa...oardgameID=504
Citera
2008-03-13, 01:20
Medlem
Meursaults avatar
Jag köpte det till min flickvän från worldofboardgames.com när hon fyllde år. Hon har varit 6 månader i La Paz i Bolivia, så hon roades mycket av ämnet precis som jag misstänkte :P.
Citera
2008-03-13, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Shabby
Finns ett kortspel som heter Swärje som är typ som Junta, minus striderna. Jävligt kul spel, många tillfällen att manipulera och göra livet surt för sina medspelare.

http://www.worldofboardgames.com/boa...oardgameID=504

Mjo, Swärje har jag redan, rätt händigt att ta med på tågresor och dylikt.

Överlag gillar jag idén med interaktion mellan spelare som främsta spelmoment, men jag tycker att det blir ännu bättre med lite slumpmässighet och humor. Diplomacy känns lite torrt i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in