Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-13, 13:52
Medlem
Caimens avatar
Jag har noterat att ett terkommande mne hr i juridikforumet r "Fr polisen verkligen gra shr?", och detta gller oftast det fall att ngon haft husrannsakan hos sig, blivit visiterade p stan eller medtagna fr pisseprov. Hr fljer som en FAQ vad som gller fr dessa ingrepp. Kanske kan den klistras eller lggas till i lnksamlingen?

Dessa tvngsmedel finns reglerade i Rttegngsbalkens 28:e kapitel, fulltext finns p http://lagen.nu/1942:740#K28

HUSRANNSAKAN
Husrannsakan fr anvndas fr att efterska freml eller personer, kort sagt att utan samtycke bereda sig tilltrde till hus, rum eller slutet frvaringsstlle. Ett lst utrymme fr forceras, men skall terfrslutas p lmpligt stt. Ett grundlggande krav r frsts att tgrden skall ha betydelse fr utredning av brottet. Lagstdet finns i RB 28:1, 28:2, 28:3, beroende p var och i vilket syfte tgrden fretas. Det finns ven i Polislagen bestmmelser kring andra typer av husrannsakan, men dessa r sllan uppe till diskussion p FB, s de lmnar jag ute ur denna FAQ.

Vad krvs fr att polisen skall f gra en husrannsakan?
Det krvs en sklig misstanke om brott som har fngelse angivet i straffskalan. Fr att en person skall anses som "skligen misstnkt" krvs enligt JO (JO 4029-1995) att det freligger konkreta omstndigheter som med viss styrka talar fr att personen har begtt grningen som misstanken avser. Ngon tydligare grns finns inte, och det r polismannen som avgr misstanken - inte den som drabbas.

Vem fattar beslutet?
Beslutet fattas av frunderskningsledaren, som beroende p typen av brott kan vara en polisman som fr leda frunderskning, eller en klagare. Enskild polisman kan ocks fatta beslutet om det freligger "fara i drjsml". Det finns ingen legal definition p vad FID r, men doktrinen pekar p att det skall finnas en fara att syftet med tgrden gr frlorat om man tar sig tid att inhmta beslut.
Vanligast frekommande situation med beslut i fara i drjsml r narkotikabrott av olika slag, eftersom bevisen mycket enkelt och snabbt kan frstras.

Kan jag krva papper av polisen p att de har tillstnd?
Nej, med tanke p hur besluten fattas s finns inget krav p att det skall finnas papper p beslutet. Dremot kan du i efterhand begra att f ut papper p det, eftersom en husrannsakan sjlvklart dokumenteras.

Kan jag hindra en husrannsakan p ngot annat stt?
Nej. Det r en tjnstetgrd, och kommer att genomfras med vld om s krvs. Om det r mjligt har du rtt att vara med och se vad som hnder, men du fr inte lgga dig i.

KROPPSVISITATION
Kroppsvisitation kan genomfras i olika syften, och d med olika lagstd. Med kroppsvisitation avses en underskning av klder och annat som ngon br p sig samt av vskor, paket och andra freml som ngon har med sig. T.ex. vskor innefattas ocks av en kroppsvisitation, det spelar ingen roll om den r lst. Man kan enligt rttegngsbalkens regler (RB 28:11) kroppsvisitera fr att ska efter freml som kan tas i beslag eller annars fr att utrna omstndigheter som kan vara av betydelse fr utredning om brottet. I exemplet narkotikabrott r detta vad som anvnds, d fr att ska efter narkotika eller verktyg fr att inta narkotika. Andra sjlvklara freml kan vara stldgods, vapen etc.

Vem fattar beslutet? Vad krvs?
Besluten sker p precis samma stt som fr husrannsakan. FU-ledare (en polis eller klagare) fattar beslutet, eller enskild polisman med fara i drjsml. Samma misstankegrad krvs, sklig misstanke, och det skall finnas fngelse i straffskalan fr brottet i frga.

Kan jag hindra detta p ngot stt? Kan jag krva papper p beslutet?
Nej, det r en tjnstetgrd och kommer att genomfras med vld om s krvs. Beslutsfattandets former innebr att det inte finns papper p beslutet, men du kan begra ut det i efterhand.

Vidare fr polisman enligt polislagen, 19, kroppsvisitera en person som skall avlgsnas, omhndertas eller gripas fr att faststlla dennes identitet, samt ska efter farliga freml fr att kunna skra en transport av denne. Kort sagt, s fort du skall ka polisbil och inte r vittne till brott s fr polis visitera dig fr att skra frden. Polisman fr ven i frebyggande syfte enligt PL 19 visitera efter vapen eller andra farliga freml som r gnade att anvndas vid brott mot liv eller hlsa, om det med hnsyn till omstndigheterna kan antas att ett sdant freml kan frklaras frverkat. Skolexemplet r grupper p stan som man befarar skall slss med tillhyggen - t.ex. supportrar eller ungdomsgng. Detsamma gller ven freml som kan anvndas till att skada egendom, t.ex. sprayburkar. Det skall sjlvklart finnas fog fr att tro att man kan ptrffa sdana freml i varje fall, det fr inte visiteras godtyckligt. Denna visitation beslutar alltid enskild polisman om.

KROPPSBESIKTNING, aka pissprov. RB 28:12
Detta r en tgrd som innebr underskning av mnniskokroppens yttre och inre samt tagande av prov frn mnniskokroppen och underskning av sdana prov. P FB handlar detta oftast om pissprov vid misstanke om narkotikabrott. Alla sorters blodprov tas ocks med detta std, t.ex. rattfylleri eller att man behver blod fr att jmfra DNA med en brottsplats. Personer under 15 r fr inte kroppsbesiktigas.

Vad krvs? Vem fattar beslut? Kan jag krva papper p det?
Beslutsordningen sker precis som fr kroppsvisitation och husrannsakan. FU-ledare, eller polisman vid fara i drjsml. Lokal delegationsordning gr det i vissa ln dessutom mjligt fr enskild polisman att fatta detta beslut ven utan FID. Du kan inte krva papper d provet sker, men i sakens natur ligger att du oftast r p en polisstation och kan tala med personen som fattat beslutet. Samma misstankegrad krvs - sklig misstanke och fngelse i straffskalan.

Kan jag hindra detta p ngot stt?
Nej, det r en tjnstetgrd och fr genomfras med vld om s krvs. Givetvis kan man vgra att pissa, i dessa fall kommer man att ta ett blodprov. Fr kroppsbesiktning kan man hllas kvar i 6 timmar, och ytterligare 6 timmar om det finns "synnerliga skl".

Jag r kvinna, skall en manlig polis verkligen titta p nr jag kissar?
Nej, kroppsvisitation eller kroppsbesiktning av en kvinna fr inte verkstllas eller bevittnas av ngon annan n en kvinna, lkare eller legitimerad sjukskterska. Kroppsvisitation som enbart innebr att freml som en kvinna har med sig undersks och kroppsbesiktning som enbart innebr att blodprov, alkoholutandningsprov eller salivprov fr DNA-analys tas fr dock verkstllas och bevittnas av en man. Skyddsvisitation av en kvinna (PL 19) fr verkstllas av en man.

Jag r man, skall en kvinna verkligen titta p nr jag pissar i koppen?
Tyvrr, det finns ingen motsvarande reglering som sger att kvinnor inte fr genomfra dessa tvngstgrder p mn. Sunt frnuft sger att man tar hnsynen nd om det r mjligt, men det kan inte krvas.
Senast redigerad av tjaboooo 2008-03-14 kl. 08:45.
Citera
2008-03-13, 18:18
Medlem
tjaboooos avatar

ker in i lnksamlingen.
Citera
2008-03-13, 20:17
Medlem
Bra gjort!

Keep up!
Citera
2008-03-14, 03:43
Medlem
Cum*s avatar
Bra text. Borde bli klistrad.
Citera
2008-03-14, 04:12
Medlem
amengiv1s avatar
r kanske helt ute cycklar men finns det inte undantag vid "kroppsvisitation" nr det gller personliga brev motsv?
Citera
2008-03-14, 06:11
Medlem
Mycket bra!

Ett tillgg dock, i vissa myndigheter, ex Vstra Gtaland, s r beslutet om kroppsbesiktning delegerat till enskild polisman.

Vilken polisman som helst har allts rtt att medta personer fr pisseprov. Enligt 28:12 RB
Citera
2008-03-14, 08:18
Medlem
Caimens avatar
Har frskt editera in Arkies tillgg, men noterar att det blir ett nytt inlgg - vi fr klara oss utan det d

Citat:
Ursprungligen postat av amengiv1
r kanske helt ute cycklar men finns det inte undantag vid "kroppsvisitation" nr det gller personliga brev motsv?

Jo det stmmer, "Post- eller telegraffrsndelse, handelsbok eller annan enskild handling" fr inte nrmare underskas av den enskilde polismannen som gr en husis eller kroppsvisitation. Man br kunna titta tillrckligt fr att utrna om det r av vikt att beslagta, men s fort man kan avgra det r det underskningsledaren som skall granska det nrmare. Polisman fr heller inte ppna ett oppnat brev, utan detta skall ske av underskningsledaren (eller rtten).

Jag har aldrig sett det komma till diskussion p FB dock, s jag lmnade den biten ute ocks fr att inte bli alltfr extensiv
Senast redigerad av Caimen 2008-03-14 kl. 08:23.
Citera
2008-03-14, 08:28
Medlem
tjaboooos avatar
Caimen, r det nt du vill ha redigerat, tagit bort eller lagt till s hojta till s fixar jag det.
Citera
2008-03-23, 23:46
Medlem
jag hade en husrannsakan i maj 2006 och d stormade in runt 10 civil poliser
jag och mina 2 kompisar blev direkt srade p och satta i olika rum varav mina 2 kompisar fick ka till stationen och kvar blev jag...men jag fick endast sitta p min soffa i vardagsrummet och inte anvnda min mobil inte ens dricka vatten! medans dem gick igenom lgenheten rum fr rum. sen fick jag hra att man skall f va vara med i varje rum och tom ringa ett vittne som ska f vara med s allt gr rtt till.

gick det rtt till??
Citera
2008-03-24, 00:34
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrissepisse
jag hade en husrannsakan i maj 2006 och d stormade in runt 10 civil poliser
jag och mina 2 kompisar blev direkt srade p och satta i olika rum varav mina 2 kompisar fick ka till stationen och kvar blev jag...men jag fick endast sitta p min soffa i vardagsrummet och inte anvnda min mobil inte ens dricka vatten! medans dem gick igenom lgenheten rum fr rum. sen fick jag hra att man skall f va vara med i varje rum och tom ringa ett vittne som ska f vara med s allt gr rtt till.

gick det rtt till??

Svart p vitt svar r svrt att ge p den frgan, lagen sger shr:

Citat:
7

Vid husrannsakan skall svitt mjligt ett av frrttningsmannen anmodat trovrdigt vittne nrvara. Frrttningsmannen ge anlita erforderligt bitrde av sakkunnig eller annan.

Den, hos vilken husrannsakan fretages, eller, om han ej r tillstdes, hans hemmavarande husfolk skall erhlla tillflle att vervara frrttningen s ock att tillkalla vittne, dock utan att underskningen drigenom uppehlles. Har varken han eller ngon av hans husfolk eller av dem tillkallat vittne nrvarit, skall han, s snart det kan ske utan men fr utredningen, underrttas om den vidtagna tgrden.

Vid frrttningen m mlsgande eller hans ombud tilltas att nrvara fr att tillhandag med ndiga upplysningar; dock skall tillses, att mlsganden eller ombudet icke i vidare mn n fr ndamlet erfordras vinner knnedom om frhllande, som drvid yppas.

S vittne fr du tillkalla om det inte frdrjer utredningen, och du skall ha mjlighet att vara med. Dock hnder det ju i praktiken skerligen inte att polisen brjar diktera rttigheter nr de skall gra husis, utan man mste st p sig lite. Men om du tvingades att sitta kvar och inte f vara med p vad som hnde p stllet s r det inte ett felfritt agerande frn polisens sida, nej.
Citera
2008-05-07, 23:03
Medlem
CoiloCs avatar
Som jag har frsttt det kan allts snuten bara hoppa p mig p stan, nr jag traskar runt i baggypants och hood, fr att krva att f snoka efter markers eller cans?
Absolut ingenting att stta emot allts?
Citera
2008-05-08, 00:46
Medlem
Martors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen

KROPPSBESIKTNING, aka pissprov. RB 28:12

Kan jag hindra detta p ngot stt?
Nej, det r en tjnstetgrd och fr genomfras med vld om s krvs. Givetvis kan man vgra att pissa, i dessa fall kommer man att ta ett blodprov. Fr kroppsbesiktning kan man hllas kvar i 6 timmar, och ytterligare 6 timmar om det finns "synnerliga skl".

Tnk p att att vgra om du har tagit ngon drog fr vissa kan sitta i urinet lngre en blodet ex cannbis sitter i urinet i ca en veckan medans det bara finns i blodet i 12timmar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in