• 9
  • 10
2008-04-26, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LordCaleb
Fångar är inte ovanliga, på vissa blankvapen lajv som jag har hört så har det hänt att de avrättar folk också.. grisblod i påsar och långa strålar som skvätter ner alla.. kladdigt som faen. Allt för showen då förstås, men jävligt effektfullt kan jag tänka mig =).

Fångar som inte avrättas bytes nog rätt ofta mot information eller lösensumma.

Jag tror du missförstår mig, jag vill slåss tills att det inte går mer eller tills den andra ligger ner och ger upp. Jag bryr mig inte om blod eller dylikt jag vill ha det så nära verkligheten som möjligt utan att allvarligt skada någon.
Citera
2008-04-26, 21:15
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Jag tror du missförstår mig, jag vill slåss tills att det inte går mer eller tills den andra ligger ner och ger upp. Jag bryr mig inte om blod eller dylikt jag vill ha det så nära verkligheten som möjligt utan att allvarligt skada någon.
Då kanske du skulle gå med i SCA och börja med kämpaträning iklädd plåtrustning. Kul som fan är det och ruskigt jobbigt.
Citera
2008-04-27, 02:26
Medlem
amfits avatar
Mindflayer, jag är tvungen att ge dig beröm för att du tar det så proffsigt och inte kommer med några förolämpningar.

LordCaleb,Mindflayer: som Cineasten redan förstått röstar jag givetvis på att man ska ta itu med dom negativa attityderna som omger inte bara lajv utan det mesta som ligger utanför de trygga ramarna av social korrekthet. Finns säkert nån som vet vad det beror på och hur det kan lösas.

Skälet att jag vinklade var för att komma förbi försvarsmekanismerna hos de som har ogenomtänkta åsikter så de kanske börjar fundera lite mer logiskt och inte bara går på sina känslor som han(är väl alltid en han) behållt från mellanstadiet. Om inte så vore det iallaf "roligt" om nån höll med mig

Jag höll på med rollspel en del som yngre och tyckte det var det roligaste i hela världen, nu har jag svårt med inlevelsen, går den att träna upp månntro?
Citera
2008-04-27, 04:46
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfit
Mindflayer, jag är tvungen att ge dig beröm för att du tar det så proffsigt och inte kommer med några förolämpningar.

LordCaleb,Mindflayer: som Cineasten redan förstått röstar jag givetvis på att man ska ta itu med dom negativa attityderna som omger inte bara lajv utan det mesta som ligger utanför de trygga ramarna av social korrekthet. Finns säkert nån som vet vad det beror på och hur det kan lösas.

Skälet att jag vinklade var för att komma förbi försvarsmekanismerna hos de som har ogenomtänkta åsikter så de kanske börjar fundera lite mer logiskt och inte bara går på sina känslor som han(är väl alltid en han) behållt från mellanstadiet. Om inte så vore det iallaf "roligt" om nån höll med mig

Jag höll på med rollspel en del som yngre och tyckte det var det roligaste i hela världen, nu har jag svårt med inlevelsen, går den att träna upp månntro?
Det är väl möjligt att man kan få tillbaka sin forna inlevelseförmåga men jag antar att det är individuellt.
Citera
2008-04-27, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amfit

Det går ju alltid att träna upp. Jag tror själv inte att lajv är något för mig, då min bild av lajv är att det är en ganska seriös attityd och väldigt skitviktigt att vara sin roll. Ja gillar rollspel bättre där man "får" komma med små kommentarer som gör hela grejen lite roligare.. dessutom är jag inte mycket för friluftslivet och sova bland allsköns skitdjur =p.

Nu när du säger att du har hållt på med lajv, så blir ju vinklingen i ditt tidigare inlägg en annan, och jag kan be om ursäkt om jag kokade över, men samtidigt hoppas jag att du kan förstå varför.
Det är klart att det finns negativa sidor av allting, har hört berättas om folk som gett sig på andra lajvare utanför lajvområdet/efter lajvet för att de gjorde något som den andra inte tyckte om. Där går det för långt, då har man inte insett att det är en lek, om än hyfsat allvarlig. Och som de säger i videon jag länkade till förut så är det ganska 50/50 fördelning på män o kvinnor, men det kan tyckas att killar börjar med det tidigare, från att leka krig etc, medans tjejer kan få upp intresset senare kanske under gymnasietiden.
Citera
2008-04-27, 13:25
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCaleb
Det går ju alltid att träna upp. Jag tror själv inte att lajv är något för mig, då min bild av lajv är att det är en ganska seriös attityd och väldigt skitviktigt att vara sin roll. Ja gillar rollspel bättre där man "får" komma med små kommentarer som gör hela grejen lite roligare.. dessutom är jag inte mycket för friluftslivet och sova bland allsköns skitdjur =p.

Nu när du säger att du har hållt på med lajv, så blir ju vinklingen i ditt tidigare inlägg en annan, och jag kan be om ursäkt om jag kokade över, men samtidigt hoppas jag att du kan förstå varför.
Det är klart att det finns negativa sidor av allting, har hört berättas om folk som gett sig på andra lajvare utanför lajvområdet/efter lajvet för att de gjorde något som den andra inte tyckte om. Där går det för långt, då har man inte insett att det är en lek, om än hyfsat allvarlig. Och som de säger i videon jag länkade till förut så är det ganska 50/50 fördelning på män o kvinnor, men det kan tyckas att killar börjar med det tidigare, från att leka krig etc, medans tjejer kan få upp intresset senare kanske under gymnasietiden.
Lika allvarligt som när fotbollsfans spöar skiten ur andra därför att de är missnöjda med matchresultatet eller när någon dålig förlorare får frispel och spöar på kompisen som just vunnit en match i senaste tv-spelsomgången....
Citera
2008-05-02, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Skulle någon insatt kunna tolka den här filmen åt mig:
http://www.youtube.com/watch?v=tB8VM...eature=related

Alltså...är de seriösa?
Första halvan av filmen med "strider" satt jag mest och ruskade på huvudet eftersom det såg så taffligt och tragiskt ut att jag var övertygad om att nån spelat in en parodi...men sen var jag inte lika säker längre.

Så finns det nån med lajvare i bekantskapskretsen eller kanske till och med är en så får ni gärna uttrycka er åsikt om filmen, då framförallt hur trovärdig den är.
jag skummade igenom filmen och för mig verka dom ha ett så kallat rollspel där dom lever in i sina karaktärer och spela upp en slags story. det e vad jag kan komma fram till iallafall man e inte så insatt i det hela hoppas du bli nöjd me svaret.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in