Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-18, 14:56
Medlem
Har köpt en timer men fattar VERKLIGEN inte hur man ställer in denna.
Såhär ser den ut:På sidan finns en knapp man kan flytta upp och ner, under knappen är det en bild på en klocka och över så är det ett stort I (eller romerska siffran 1).
på framsidan har vi ett hjul som man kan vrida medurs och så är det siffror upp till 24.
Min fråga är nu hur ställer jag in den på 18 timmar ljus,att den ger ström automatiskt varje dag?
Jag vred den till 18 och har knappen ner mot klock bilden.
Har jag gjort rätt eller har jag gjort fel?
OCH NEJ DET FANNS INGEN MANUAL:P
Citera
2008-03-18, 15:03
Medlem
iddisss avatar
Sitter det knappar på hjulet med tiden??? Hjulet uppepå snurrar och ska vara ställt på den aktuella tiden på dyngnet ochinte antalet ljustimmar du vill ha, eftersom hjuet funkar som en klocka. Knapparn om det finns såna ska vara ned tryckta de timmar du vill ha ljus och när du vill ha mörker ska knapparna vara i det högre läget. Detta kan du kolla så att det stämmer genom att vrida på hjulet. En knapp pär halvtimme är det på den timer jag har

om det inte är en sån så posta en bild på den så kan jag säkert hjälpa dig att lista ut hur den funkar
Senast redigerad av iddiss 2008-03-18 kl. 15:07.
Citera
2008-03-18, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iddiss
Sitter det knappar på hjulet med tiden??? Hjulet uppepå snurrar och ska vara ställt på den aktuella tiden på dyngnet ochinte antalet ljustimmar du vill ha, eftersom hjuet funkar som en klocka. Knapparn om det finns såna ska vara ned tryckta de timmar du vill ha ljus och när du vill ha mörker ska knapparna vara i det högre läget. Detta kan du kolla så att det stämmer genom att vrida på hjulet. En knapp pär halvtimme är det på den timer jag har

om det inte är en sån så posta en bild på den så kan jag säkert hjälpa dig att lista ut hur den funkar

Tack så mkt ska genast ner å kolla men lyser lampan hela tiden då för varje gång ja tittat så har den lyst och det har varit runt ungefär samma tid på dygnet så jag trodde jag hade lyckats:P
Citera
2008-03-18, 15:18
Medlem
iddisss avatar
japps har man inga knappar öppåt så lyser det hela tiden, för när man köpe den är alla knappar ned tryckta så där du inte vill ha lyse dra knappen lite öppåt tiss du ser att den är högre en de andra och så fortsätter du tills du uppnåt det resultat du vill ha komihåg att ställa den på aktuell tid så den går rätt sen väljer du vilken tid på dyngnet det ska vara släckt.

Vad odlar du????
Citera
2008-03-18, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr_weed
Tack så mkt ska genast ner å kolla men lyser lampan hela tiden då för varje gång ja tittat så har den lyst och det har varit runt ungefär samma tid på dygnet så jag trodde jag hade lyckats:P

Har du kollat så den inte står på direktström? asså en knapp nånstans på sidan (vanligtvis) som overridar tiden du ställt och ger ström/spänning hela tiden.
Citera
2008-03-18, 16:34
Medlem
OKjag hittade små små svarta avlånga "fällknappar" runt hjulet, jag tryckte ner dessa å då lyste den. Ändrade om en knapp så att den pekar på en klocka istället så nu tror jag att allt funkar 18 timmar ljus 6 mörker
Men en sak till.... Jag sattte ner mina små plantor under lampan i söndags och de har nu tydlige stått under 400 w hps dygnet runt fram tills nu, är det någon som vet vad det kan ha fått för effekt på mina plantor?
De har alltså stått i 3 dyng i fullt ljus men de lever, är det nått som hänt dem eller är de lika friska som andra plantor?:P
Citera
2008-03-18, 17:33
Medlem
Xombies avatar
Citat:
OKjag hittade små små svarta avlånga "fällknappar" runt hjulet, jag tryckte ner dessa å då lyste den. Ändrade om en knapp så att den pekar på en klocka istället så nu tror jag att allt funkar 18 timmar ljus 6 mörker
Men en sak till.... Jag sattte ner mina små plantor under lampan i söndags och de har nu tydlige stått under 400 w hps dygnet runt fram tills nu, är det någon som vet vad det kan ha fått för effekt på mina plantor?
De har alltså stått i 3 dyng i fullt ljus men de lever, är det nått som hänt dem eller är de lika friska som andra plantor?:P

sålänge de veggar klarar de av att stå i ljus 24 timmar om dygnet
Citera
2008-03-19, 16:26
Medlem
Salmons avatar
skaffa en ordenlig timer! med största sannorlikhet har relät i den svetsats ihop, dom där billiga skittimrarna är inte gjorda för så höga belastningar, jag har bränt ett antal timrar innan jag fixade en ordentlig, lite jobbigt när dom pajjar i blom och man måste stänga av och sätta på manuellt
Citera
2008-03-19, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Salmon
skaffa en ordenlig timer! med största sannorlikhet har relät i den svetsats ihop, dom där billiga skittimrarna är inte gjorda för så höga belastningar, jag har bränt ett antal timrar innan jag fixade en ordentlig, lite jobbigt när dom pajjar i blom och man måste stänga av och sätta på manuellt

Höhö, där har jag oXå varit!
Nuförtiden så är det digitala som gäller för mig, de va faktiskt inte så dyra heller.
Citera
2008-03-19, 17:08
Medlem
Salmons avatar
har bränt en digital också, från classe. det slutade med att en polare som är elektriker fixade en ganska överdimensionerad timer som funkade bra. annars brukar det finnas schyssta att köpa på growshops.

se till så den klarar minst 3 ampere induktiv last (ballasten har en fet trafo i sig), på de flesta billiga varianter skriver bara ut vad dom klarar för resistiv last (oftast 16A)

mao: spara inte in på timern!
Citera
2008-03-19, 17:55
Medlem
jackecows avatar
Citat:
Såhär ser den ut:På sidan finns en knapp man kan flytta upp och ner, under knappen är det en bild på en klocka och över så är det ett stort I (eller romerska siffran 1).
på framsidan har vi ett hjul som man kan vrida medurs och så är det siffror upp till 24.
Min fråga är nu hur ställer jag in den på 18 timmar ljus,att den ger ström automatiskt varje dag?

Ta det lugnt med rökat
Citera
2009-07-18, 02:28
Medlem
Nojlagets avatar
Citat:

Jag vet att tråden är gammal men jag svarar ändå för att fler säkert kommer undra samma sak.

Det finns små piggar längs hela hjulet som man snurrar på. De är lite svåra att upptäcka på modellen som du beskriver. Tryck ner piggarna för de timmar du vill att den ska ge ljus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in