Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Människor har en rad egenskaper som gör oss välanpassade till ett liv i vatten. Jag undrar när i vår evolutionära historia som vi levde så vattennära. Hur länge sen var det och hur såg den miljön ut närmare bestämt (öppet hav, strand, flod, mangrove)?
Människan har alltid varit beroende av vatten, ända sen vi nåde Nilen från Afrikas slätter har kustnära platser varit människans primära bosättning, det är snarare nu på modernare tid som vi lyckats erövra inländer genom konstbevattning och vattenresovarer.
Citat:
Vi kan väl också diskutera de mänskliga egenskaper som indikerar vattenanpassning. Hos vilka andra djur finns motsvarande anpassning? Till att börja med, vilka är de?
Människan är nog snarare tvärtom väldigt dåligt designade för ett vattenlevande liv, med tanke på att vi trots allt härstammar ifrån haven. Vi har stora svårigheter att röra oss i vatten, otroligt begrännsad syn under vatten, väldigt dålig lungkapacitet eftersom vi är vana med kontinueligt syre och dessutom har jag för mig att en människa efter en längre tid i vatten riskerar att falla offer för fatal njursvikt eftersom kroppen inte klarar av att rena allt vatten.
Citat:
- Simhud mellan fingrarna.
Det är väl det vi inte har?
Citat:
- Hårlös hud.
Snarare ett tecken på bepälsningens utgång. Har nog inte så mycket med en akvatisk mänsklig framtid att göra.
Citat:
- Bäbisar kan simma innan de kan lära sig gå.
Inte riktigt, bäbisar har 'sim-reflexer' så fort de hamnar i vatten men kan definitivt inte simma.
Citat:
- Att man piggnar till av kallt vatten i ansiktet lär vara en reflex som förbereder kroppen för dykning (hjärnan syresätts intensivt).
Har nog mer med kylan än med själva vattnet att göra