Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-29, 14:21
  #1
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Media är idag helt styrt av vänstern och jag märker inget av riktiga högeråsikter i Sverige. Högern är som bortblåst. Vänstern kan verka ostört genom att hjärntvätta befolkningen.

De jag umgås med på jobb och privat har i alla fall personliga åsikter som är mer till höger vilket borde tyda på att de flesta svenskar är för högeråsikter i alla fall.

Finns det någonstans i Sverige där högern gör sig hörd?
Citera
2008-03-29, 14:25
  #2
Avstängd
Rupert_Giless avatar
Jag skulle nog påstå att vänsteråsikter är mer marginaliserade i media och i den offentliga debatten än vad högeråsikter är. Men det som dominerar totalt är ju helt klart olika sorters socialliberalism, från "vänster" till "höger".

Men nyliberaler och t.o.m. högerkonservativa syns väl ändå mer än säg kommunister eller anarkister?
Citera
2008-03-29, 14:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rupert_Giles
Jag skulle nog påstå att vänsteråsikter är mer marginaliserade i media och i den offentliga debatten än vad högeråsikter är. Men det som dominerar totalt är ju helt klart olika sorters socialliberalism, från "vänster" till "höger".

Men nyliberaler och t.o.m. högerkonservativa syns väl ändå mer än säg kommunister eller anarkister?

Det beror kanske på vad man menar. Inom media verkar ju någon sorts kulturell vänster dominera, alltså värderingar om alla är "lika värda", att kvinnor är förtryckta, att vita män bär en stor skuld på sina axlar, att mänskligheten bäst ska beskrivas som kollektiv som där vissa kollektiv är förtryckta av andra, att alla har rätt till en viss (hög) standard, etc. Dock är ju ytterst sällan som rent marxistiska åsikter ges utrymme i media.
Citera
2008-03-29, 14:34
  #4
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag tror...

Citat:
Ursprungligen postat av Rupert_Giles
Jag skulle nog påstå att vänsteråsikter är mer marginaliserade i media och i den offentliga debatten än vad högeråsikter är. Men det som dominerar totalt är ju helt klart olika sorters socialliberalism, från "vänster" till "höger".

Men nyliberaler och t.o.m. högerkonservativa syns väl ändå mer än säg kommunister eller anarkister?

...att du enbart definierar "höger" utifrån ekonomiska parametrar, vilket är fel. Höger, enkannerligen värdekonservatism, handlar (även) om andra saker som att bevara traditioner, institutioner och värden som inte främst är ekonomiska.

Vi tar ett exempel. Var i mainstreammedia hittar Du en värdekonservativ motsvarighet till Åsa Lindeborg som nu skall bli stf ch kulturredaktionen på Aftonblotet?
Citera
2008-03-29, 14:39
  #5
Avstängd
Rupert_Giless avatar
På SVD kan man hitta många konservativa skribenter, ex. Per Gudmundson, Maria Abrahamsson och Göran Skytte.
Citera
2008-03-29, 14:48
  #6
Moderator
Strix m/94s avatar
På mig...

Citat:
Ursprungligen postat av Rupert_Giles
På SVD kan man hitta många konservativa skribenter, ex. Per Gudmundson, Maria Abrahamsson och Göran Skytte.

...ger de mest intryck av att vara liberaler, även om Maria Abrahamsson någon gång kommer med något konservativt nyttigt också. SvD totalt sett är inte en konservativ, särskilt inte en värdekonservativ, publikation.
Några små tester man kan utföra på en tidning (motsv):
- Hur ofta försvarar man monarkin mot dess fiender?
- Hur ofta försvarar man värdet av en stark krigsmakt?
- Hur ofta driver man värdet av att bevara Sverige, och skydda mot islamism?

Då hittar vi enbart fragment i SvD, där det förr fanns en säker högerbastion.
Citera
2008-03-29, 14:51
  #7
Medlem
Bajsfacistens avatar
Nej.
Citera
2008-03-29, 14:56
  #8
Avstängd
ArneArneArneArns avatar
Jag förstår ärligt talat inte problemet. Det är ju bara för er att starta egna tidningar, bokförlag, internetsajter, tankesmedjor, tidskrifter, etc.
Ett problem är ju att många på yttersta högerkanten har tourettianskt behov av att skrika rasistiska invektiv, vilket strider mot rådande lagstiftning.

Men framför allt tror jag ni lurar er själva, ni är helt enkelt inte så många som ni tror. Att ni är många här på FB är en sak, men användarna här är definitivt inte representativa för hela Sverige.

Många av er verkar tro att de flesta i Sverige skulle hålla med er om det inte var för den judisk-marxistiska PK-hjärntvättarkonspirationen, men den här typen av paranoia är föga konstruktiv och det var också liknande mentala irrgångar som i mycket fällde era vänsterlikar på 70-talet.
Att den frihetsrevoultion som skett i västvärlden under efterkrigstiden inte faller er på läppen och att ni känner er därför marginaliserade är ingen konspiration utan ett resultat av att ni är en liten minoritet.
Citera
2008-03-29, 15:01
  #9
Medlem
Leif Ds avatar
Flashback.info driftas väl utomlands eftersom vissa av åsikterna som ventileras i forumen inte är lagliga att framföra i Sverige?
Citera
2008-03-29, 15:14
  #10
Avstängd
Andrei Rublyovs avatar
Det är ju som tidigare talar redan påpekat, att vara höger handlar inte bara om de ekonomiska perspektivet. Det är endast de ekonomiska åsikterna som skiljer på moderater och sossar nuförtiden (iallafall nämnvärt).

Det är en skymf att kalla moderaterna och kristdemokraterna konservativa då de är nästintill exakt som vänsterblocket bortsett från skatter och dylikt. Men de har nästan exakt samma policy vad gäller invandring, homosexuallitet och mycket mer.

Visserligen får högeråsikter vädras i media lite då och då i form av krönikor. Fast dessa krönikor handlar nästan enbart bara om de ekonomiska fördelarna med att rösa blått. Var är resten av åsikterna som är menade att urskilja ett parti? De finns inte i Sveriges politiska klimat.
Citera
2008-03-29, 15:37
  #11
Avstängd
Rupert_Giless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...ger de mest intryck av att vara liberaler, även om Maria Abrahamsson någon gång kommer med något konservativt nyttigt också. SvD totalt sett är inte en konservativ, särskilt inte en värdekonservativ, publikation.
Några små tester man kan utföra på en tidning (motsv):
- Hur ofta försvarar man monarkin mot dess fiender?
- Hur ofta försvarar man värdet av en stark krigsmakt?
- Hur ofta driver man värdet av att bevara Sverige, och skydda mot islamism?

Då hittar vi enbart fragment i SvD, där det förr fanns en säker högerbastion.


Gudmundsson skulle väl kvala in på det sista, men ärligt talat så finns det ju inte många sådana personer i Sverige ö.h.t.
Citera
2008-03-29, 15:57
  #12
Medlem
kenth44s avatar
Ahlmark finns ju också. Han är förvisso helt galen, men det är väl de flesta konservativa?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback