2005-10-26, 22:57
Medlem
jockelos avatar
Går visserligen på gymnasiet nu, men jag längtar som fan till jag går ut och kan börja på högskolan. Jag har i princip redan bestämt mig för Chalmers och Teknisk fysik verkar verkligen vara som gjort för mig. Det är precis allt jag vill ha och behöver, allt jag vill veta
Kollade in kursplanen och jag tycker det verkar något helt otroligt intressant.

Men min polare säger att det är i princip det tuffaste man kan läsa, och att jag kommer gå under .

Är det verkligen så där fruktansvärt svårt om man hänger med bra i kurserna ?
Jag menar, sjävlklart är det otroligt avancerat, men.. omöjligt.. det tror jag inte.

Någon som kan berätta om sina erfarenheter ?
Citera
2005-10-26, 23:04
Medlem
Pellenezs avatar
En trevlig men halvjobbig utbildning. Det underlätta om du har ett visst intresse för matematik. Omöjligt är det självklart inte. Vi är många som gått igenom.

För övrigt borde det här forumet varit bättre:
http://forum.flashback.info/scandina...play.php?f=105
Citera
2005-10-26, 23:05
Medlem
InkoPinkos avatar
Har själv läst civ. ing. Elektroteknik på KTH, och den linjen är ganska lik Teknisk Fysik.
Det är inte alls omöjligt svårt om du har lite fallenhet för matematik, men däremot får du räkna med att det krävs MYCKET mer pluggande än på gymnasiet.
Citera
2005-10-26, 23:05
Medlem
feldgraus avatar
Går F andra året på Chalmers. Ja, det är jävligt hårt, tycker jag i alla fall. Jag gled igenom både grundskola och gymnasiet med höga betyg, men det har fanemej tagit tvärstopp på F. Har svårt att klara studiebidraget, men ska inte ge upp. Har man intresset och viljan att plugga hårt går det.

Teknisk fysik på Chalmers/KTH är den svåraste civilingenjörslinjen i Sverige, har jag fått höra någonstans. Har även hört att snittiden för att klara de 4,5 åren ligger på strax över 6 år.

Har du betygen och intresset, sök! Märker man att man inte klarar av det så är det bara att hoppa av eller byta linje, inga problem.

/feldgrau
Citera
2005-10-26, 23:09
Medlem
jockelos avatar
Tack för svaren!
Intresset har jag defenitivt, det enda som talar mot just nu är att jag ska köra ner mig totalt och få ångest vilket kan leda till en hel rad olika tråkigheter. Men som du säger så är det ju bara att hoppa av då.

Jag planerar ju att bo hemma under hela min studietid
Citera
2005-10-26, 23:12
Medlem
evolutes avatar
Teknisk Fysik är definitivt en trevlig linje och inte särskilt mycket svårare än andra civilingenjörsprogram som elektro, farkost och data. Du kommer antagligen behöva plugga ganska mycket men det är inget problem heller så länge du hittar några sköna kompisar att plugga med.
Citera
2005-10-26, 23:15
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Teknisk Fysik är definitivt en trevlig linje och inte särskilt mycket svårare än andra civilingenjörsprogram som elektro, farkost och data. Du kommer antagligen behöva plugga ganska mycket men det är inget problem heller så länge du hittar några sköna kompisar att plugga med.
Precis.
Plugga i grupp är nyckeln till framgång, och enormt tidsbesparande. Det är alltid någon i gruppen som förstår och kan förklara uppgiften man går bet på...
Citera
2005-10-27, 14:20
Medlem
jockelos avatar
Tack för svaren!

Är bara lite nyfiken då, vad sysslar ni med efter ni har gått färdigt Teknisk Fysik
Vad har man för möjligheter ?
Citera
2005-10-27, 14:27
Medlem
MacAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
Tack för svaren!

Är bara lite nyfiken då, vad sysslar ni med efter ni har gått färdigt Teknisk Fysik

Jag doktorerade i teoretisk fysik, och forskade ett tag innan jag ledsnade på fysiken och jobbar nu mest med mjukvaruutveckling.

Tror du kan räkna med att kunna få arbete med det mesta som en civilingejör arbetar med + lite annat.
När det gäller att få viss typ av anställning så är det inte alls viktigt vilken inriktning du går, det viktiga är att du ägnar dig åt avancerade akademiska studier under en viss tid.
IMHO.
Citera
2005-10-27, 14:28
Bannlyst
schackturken i FC Z pluggade teknisk fysik va?

han verkar vara ruggigt skarp.
Citera
2005-10-27, 14:35
Medlem
Den ondes avatar
Jag jobbar med mjuk/hårdvaru-utveckling. Mycket programmering, vilket man inte lär sig på F.
Däremot har man en tendens att abstrahera och förenkla samt att förstå problem och hitta listiga lösningar om man gått på F.
Trösten är att om du väl kommit igenom kommer ingen av dina framtida arbetsuppgifter att kunna mäta sig varken i svårighetsgrad eller tidspress mot t ex en vanlig dugga i 'Matematisk Fysik' ....
Citera
2005-10-27, 14:42
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
Tack för svaren!

Av de som jag gick med och som gick ut ca 2002-2003 (och vet/kommer ihåg vad de gör) är följande yrken representerade

doktorand, fysik (minst 4),
doktorand, matematik (minst 5),
doktorand, hållfasthetslära (minst 2),
doktorand, datalogi (minst 4),
doktorand, reglerteknik (minst 2),
doktorand, elkraft (minst 1),
analytiker/trader, bank (minst 3)
analytiker/trader, fond (minst 3)
trainee, bank (minst 1)
datakonsult, Accenture (minst 2)
managementkonsult, McKinsey/Bain (minst 4)
eget företag, mjukvara (minst 3)

Detta är ju högst en tredjedel av alla som gick ut och antagligen är det ett antal som jobbar med mer klassika ingenjörsjobb men jag kommer faktiskt inte på någon just nu. Möjligtvis beror det på vilka 'kretsar' man rör sig inom och jag känner givetvis inte till vad alla gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in