2008-04-04, 15:02
Medlem
SkinnyFistss avatar
Blav nästan lite ledsen när jag såg att det inte fanns någon tråd om den här serien ännu.
Har själv under större delen av min uppväxt varit ett Sega-fan och fick inte ta del av Mega Man på riktigt förrän runt slutet av 90-talet och nästan allt jag har att säga om seiren är positivt. Jag har väldigt, väldigt svårt för spel som kom ut innan SNES-eran och de få spelen jag uppskattar spelas nästan enbart av nostalgiska anledningar, men just Mega Man har hållit oerhört bra.
Hade en period i högstadiet (runt sex-sju år sedan) då jag tog mig igenom alla spel fram tills Mega Man 7 på emulator med savestates, men förutom detta så har jag egentligen mest spelat tvåan.
Nu ger jag mig på dom igen på NES-emulator till Xbox, fortfarande fegandes då och då med savestates, men inte ens i närheten av lika mycket som förra gången, och jag har hur kul som helst. Än så länge är bara tvåan nästan avklarad (har problem med Wily och hans skepp) och alla de första åtta bossarna i Mega Man 3 besegrade, sen när dessa är avklarade blir det nog att spela tills jag kan klara dem helt utan savestates då det verkligen är hundra gånger roligare då.

Tror nästan det enda jag inte gillar med NES-spelen är sättet Mega Man hoppar på, även om man vänjer sig ganska snabbt.

Men ja, planen var inte att trycka i er berättelsen om mitt liv utan att helt enkelt starta en tråd för diskussion om Mega Man. Förhoppningsvis kan detta sparka igång något.
Citera
2008-04-04, 15:08
Medlem
yehaaaaas avatar
Spelade aldrig Megaman då jag var mindre. Har dock provat det ett par gånger genom emulator och det är ju verkligen jävligt svårt? Är det det som är charmen eller är det bara jag som har dåligt tålamod?
Citera
2008-04-04, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yehaaaaa
Spelade aldrig Megaman då jag var mindre. Har dock provat det ett par gånger genom emulator och det är ju verkligen jävligt svårt? Är det det som är charmen eller är det bara jag som har dåligt tålamod?

Ettan är frustrerande svårt på sina ställen men de andra spelen i serien är mer balanserade och inte lika svåra. Trean är enligt mig det bästa och mest balanserade spelet i serien.
Citera
2008-04-04, 15:49
Medlem
DsoKss avatar
Hade Mega Man till det första GameBoy för flera år sedan, eller jag har det ju nu med men brukar inte spela det precis. Utav de spelen jag hade så tyckte jag att detta var det svåraste, är nog fortfarande så. R-Type är också ganska svårt
Citera
2008-04-04, 16:13
Medlem
Dope-Es avatar
TS har du din xbox chippad? I så fall tycker jag inte att emulatorerna ger mega man någon rättvisa alls.

Se till att skaffa Mega Man Anniversary Collection som innehåller 1-6 NES + några extra. Flyter gudomligt bra men måste spelas i NTSC mode. Du kommer inte att ångra dig
Citera
2008-04-04, 16:57
Medlem
Mega Man 1 tyckte jag faktist att var bland de lättare i serien utom sista bossen Wily då för den var faktist helt omöjlig.
Citera
2008-04-04, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hard_as_a_razor
Mega Man 1 tyckte jag faktist att var bland de lättare i serien utom sista bossen Wily då för den var faktist helt omöjlig.

Skojar du? Både del 2, 3 och 4 är ju klart lättare än ettan. femman och sexan har jag inte spelat så mycket.
Citera
2008-04-04, 18:56
Medlem
SkinnyFistss avatar
Av det jag spelat på senare tid finns det helt enkelt en del utmaning. Jag som brukar avsky frustrationen i äldre spel kan dock uppskatta detta. Man dör ofta pga oväntade omständigheter, men tar lärdom av detta och vet hur man ska göra nästa gång. Är egentligen främst av den anledningen som jag använder savestates, för att jag ska kunna spela igenom de svårare delarna av banorna tills jag lärt mig dem utan att riskera game over. Sparar väldigt, VÄLDIGT sällan mitt i någonting.

Finns ett ställe jag knappt förstår hur det ska gå att klara av utan Item-2 i Mega Man 2, och det är när man ska hoppa på block som kommer fram ur tomma intet på Heatmans bana. Har försökt utan att spara där jag vet inte hur länge, men det är verkligen för mycket för att jag ska lära mig hela mönstret. >_<

Sedan tycker jag bossarna i Mega Man 3 varit otroligt jävla svåra ibland. Roligare än tvåans bossar, men tror jag varit tvungen att ladda om 20-30 gånger på t ex Snake Man och när jag väl besegrade honom fanns det fortfarande en attack jag inte har någon aning om hur man ska kunna undvika.
Men som sagt, de är så JÄVLA roliga att spela mot att detta inte spelar någon som helst roll.

Citat:
Ursprungligen postat av Dope-E
TS har du din xbox chippad? I så fall tycker jag inte att emulatorerna ger mega man någon rättvisa alls.

Se till att skaffa Mega Man Anniversary Collection som innehåller 1-6 NES + några extra. Flyter gudomligt bra men måste spelas i NTSC mode. Du kommer inte att ångra dig

nej, min Xbox är inte chippad, så därför ger emulatorerna på den mega man rättvisa.. o_O

Nej jag tycker faktiskt inte det har varit någon som helst skillnad att spela Mega Man 2 på Wii Virtual Console och att spela det på emulator. Förutom att det går i NTSC-hastighet på emulator.
Citera
2008-04-04, 21:30
Medlem
Drunkpunks avatar
Ja äntligen! Åå bra att nån tänker på klassikerna!

Spelen är ju helt klart grymma. För att inte snacka om soundtracken, (bästa är det till nr.2)
Citera
2008-04-05, 23:21
Medlem
SkinnyFistss avatar
Spelade klart trean idag och jösses vad lätt sista bossen var.
Har just påbörjat genomspelningen av Mega Man 2 utan save states och ja.. tvåans vanliga banor och bossar är verkligen löjligt enkel i jämförelse med treans.
Citera
2008-04-06, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnyFists
Har just påbörjat genomspelningen av Mega Man 2 utan save states och ja.. tvåans vanliga banor och bossar är verkligen löjligt enkel i jämförelse med treans.

Håller inte riktigt med. Quickmans och Heatmans bana i tvåan är rejält mycket svårare än någon bana i trean. I övrigt är dock resten av banorna i tvåan något lättare än de i trean, men någon stor skillnad är det inte.
Citera
2008-04-06, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Håller inte riktigt med. Quickmans och Heatmans bana i tvåan är rejält mycket svårare än någon bana i trean. I övrigt är dock resten av banorna i tvåan något lättare än de i trean, men någon stor skillnad är det inte.

Ehm.. Tvåan är alldeles för lätt så man kan kanppt använda sina savestates. Det svåraste är alien bossen men man lär sig mönstret efter några försök. 3an har vissa jobbiga banor som han hardmans och spikkillen.
Jag älskar musiken i 3an, 2an kommer därefter.

Och om man ska tala om 1an. Icemans jävla flygande tefat är skitsvåra! Kom ihåg att jag körde över 100gånger och misslyckas så ofta. Och att tala om första bossen på wily stage 1. Den är ju gjord för att döda megaman. En polare fick retsamt klara den åt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in