Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-09, 21:21
Medlem
Någon fler som associerar till ...

Hagamannen när den nu misstänkte mannens vänner och anhöriga uttalar sig om honom: blyg, snäll, skulle inte göra en fluga förnär? (Men med facit på hand/med nya och gamla anklagelser förstår att han har en mörk sida, men som de ändå inte får in i bilden av den mes-snälle NN).
Citera
2008-04-09, 21:25
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av straycat
Har inte hängt med.. Fantombilden?

http://gfx.aftonbladet.se/multimedia...ld_264249w.jpg

Gärningsmannen i Pernilla Hellgren-mordet ska det föreställa.
Citera
2008-04-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna Freud
Hagamannen när den nu misstänkte mannens vänner och anhöriga uttalar sig om honom: blyg, snäll, skulle inte göra en fluga förnär? (Men med facit på hand/med nya och gamla anklagelser förstår att han har en mörk sida, men som de ändå inte får in i bilden av den mes-snälle NN).

Njae, Hagamannen hade en familj. Den nu gripne mannen tror jag aldrig har fått några förhållanden att hålla särskilt länge, om det ens funnits seriösa förhållanden. Att gömma en mörk väldtäktssida när man är gift och har barn är otroligt mycket svårare och komplext jämfört med om man lever solo och kan gömma sig hemma.
Citera
2008-04-09, 21:27
Bannlyst
nåt som fått mej att fundera är att de brott ae gjort förut
är antingen halvfega försök att utnyttja berusade till att inte ens försöka dölja sitt brott
i det här fallet skulle han isåfall, enligt fleras uppfattning här,
med våld fört med sig flickan, våldtagit henne och sen dödat henne

känns som det är ett MYCKET stort steg ifrån vad han tidigare gjort
sen tror jag inte en blyg 10åring skulle käfta emot så varför skulle han behöva döda henne?
ärligt verkar han inte vara en sån person som bryr sej om hon skulle berätta

så OM det är han som är gm så tycker jag att det lutar åt att hon fortfarande är i livet
synpunkter?
Citera
2008-04-09, 21:30
Medlem
Jo ...

jag kan nog ge dig rätt där. Om den nu gripne är GM känns han lite "enklare". Men det jag tänkte på är den här "snääällheten" som så många vittnar om, både när det gäller Haga-mannen och denna (eventuella) GM. Det tycker jag är likt. Och läskigt.

Citat:
Ursprungligen postat av swetrot
Njae, Hagamannen hade en familj. Den nu gripne mannen tror jag aldrig har fått några förhållanden att hålla särskilt länge, om det ens funnits seriösa förhållanden. Att gömma en mörk väldtäktssida när man är gift och har barn är otroligt mycket svårare och komplext jämfört med om man lever solo och kan gömma sig hemma.
Citera
2008-04-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Jo JAG är riktig, men...hm. Var har du fått ifrån att han aldrig träffat henne??? Det var LÄNGESEDAN, men han har dock. Farmor har bara träffat storasyster.
Klart han är oansvarig. Far runt i andra länder och ritar en massa skit Han kunde bott här och brytt sig lite. Inte komma nu och fråga "varför cyklade hon ensam"

I dagens Expressen står det att han aldrig träffat Engla. Det tror jag dock inte stämmer, för han har ju levt med mamman tills hon var nyfödd iaf? Han verkar förvissso fattig så helt omöjligt är det kanske inte.
Citera
Medlem
MILFMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Nu är inte jag någon statistiker, men borde man inte ta med respektive persons relation till platsen i uträkningen. Dvs personerna som tog bilden bor i området m.a.o. ökar rimligheten att de var på "rätt plats vid rätt tillfälle". 42-åringen påstod väl också att han kände någon som bodde i närheten vilken han brukar besöka ett visst antal gånger per år.

Oavsett oddsen så är väl sannolikheten att denne 42-åring med tanke på bakgrund skall vara inblandad relativt hög. Någon här som vet huruvida den här typen av återfallssexbrottslingar agerar främst på impuls eller planerar sina brott en tid i förväg?

Dessa försök att styrka teorier med sannolikhetslära och statistik gör att jag känner mig tvungen att citera Tage Danielsson (Hasse & Tage):

"Jag menar före Harrysburg (kärnkraftsolycka) så var det ju ytterst osannolikt att det som hände i Harrysburg skulle hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt.

Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om man menar att det som hände i Harrysburg var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt."
Citera
Medlem
Citat:
så OM det är han som är gm så tycker jag att det lutar åt att hon fortfarande är i livet
synpunkter?

Man kan ju alltid hoppas, sen angående hans tidigare brott, så vet vi ju inte om han utvecklat sin "talang" under åren som gått
Citera
2008-04-09, 21:34
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=460585&maNo=-1

En mycket bra artikel. Håller med i det som han skriver. Han har även gett ut en hel bok om detta. Är väl nästan OT för tråden men denna artikel är verkligen värd att läsa. Den får en att tänka efter.
Citera
2008-04-09, 21:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Anna Freud
jag kan nog ge dig rätt där. Om den nu gripne är GM känns han lite "enklare". Men det jag tänkte på är den här "snääällheten" som så många vittnar om, både när det gäller Haga-mannen och denna (eventuella) GM. Det tycker jag är likt. Och läskigt.

Det hör till spelets regler när media ringer och vill få nåra kommentarer från gamla bekanta, ofta mot betalning, vad ska dom annars säga? "jo ja visste juh att x brukade smyga ut i skogen på kvällskvisten för att våldta tjejer längs med joggingspåret, men nja, jag tyckte lissom inte att det var min sak att anmäla...."?
Citera
2008-04-09, 21:37
Medlem
hårigbaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
I dagens Expressen står det att han aldrig träffat Engla. Det tror jag dock inte stämmer, för han har ju levt med mamman tills hon var nyfödd iaf? Han verkar förvissso fattig så helt omöjligt är det kanske inte.

Nja. Tror inte riktigt tidningarna vet så mycket om hur han lever.
Jag anser inte att man är fattig ifall man åker iväg på "semester" eller vad han nu gör i Kanada. Jag menar, Det är ju tvärs över jordklotet.

Förvisso så kan han ju ha lånat pengarna av hans mor eller slitit och sparat hårt i många år.
Citera
2008-04-09, 21:39
Medlem
egots avatar
med tanke på att någon granne sett ae städa/rengöra bilen på söndagen.

det har nämts av någon tidigare i tråden.

på bilden tagen i stjärnsund ser den inte ut att behöva tvättas utvändigt i alla fall.

stämmer detta om grannens iakttagelse, så kan det vara kompromenterande för ae.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in