Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-06, 23:58
Medlem
carrolajns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swetrot
C:a 5km söder om Stjärnsund finns antroposofernas behandlingshem Dormsjöskolan.

De sysslar med följande enligt deras hemsida:
"Dormsjöskolan är ett hem för vård och boende, ett s.k. HVB-hem. Här bor pojkar mellan 7 och 18 år med neuropsykiatriska funktionshinder och psykosociala svårigheter."

Åt vilket håll? mot fotbolls planen eller? tänk om det var några killar där o spelade? eller om hon chatat med nån?
Citera
2008-04-07, 00:00
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Vad heter han då?

Av ren slump börjar hans förnamn på T.
Enligt ratsit. 62:a
Citera
2008-04-07, 00:01
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipzap68
Hur skulle hon kunna ta livet av sig och gömma sin egen kropp??? De har ju gått skallgång! Självklart är hon inte kvar i området. Förhoppningsvis är hon kvar i livet...

Självmord bland 10-åringar är extremt ovanligt!

Källa självmord: http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=19032&a=45475&l=sv

Läs min andra inlägg i tråden, där har jag besvarat det du frågar. Orkar inte upprepa mig in i oändligheten.

Men självmord bland barn är enormt mycket vanligare än att en okänd gärningsman skulle angripa henne.

Ett bekräftat fall i Sverige där barn blivit bortfört och dödad av en för henne okänd man de senaste 20 åren.

Två barn under nio år tar livet av sig varje år.
Citera
2008-04-07, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuhu
http://www.expressen.se/nyheter/1.11...-nagot-var-fel

Hmm, lite motsägelsefullt av mamma Carina tycker jag? Inte rent mjöl i påsen?

Håller med! C vill ha en hel del att säga till om - och är fokuserad.
Citera
2008-04-07, 00:02
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonivansson
Kan hon själv ha smugit in i skogen och gömt sig av någon anledning? Tjuvröka bakom ett träd innan hon kommer hem? Ringa någon i smyg innan hon kommer hem? Akut kissnödig eller dylikt....? Och så händer det henne i stället något i skogen...?

Men snälla, hon är 10 år, inte 13.

Att mobilen slocknat kan även bero på dåligt väder i området, enligt polisen till SVT24.
Citera
2008-04-07, 00:03
Medlem
zipzap68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterviken
Visserligen var det flickans första cykeltur men jag tycker ändå det är märkligt att mamman blir så orolig på en gång. Kom att tänka på fallet med flickan som mördades av sin mamma i Bergsjön i början på 90-talet. Mamman ringde polisen direkt och gick ut i media och vädjade om hjälp.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article842183.ab
Har du egna barn? Troligen inte... Jag skulle bli väldigt orolig om ungen inte svarade. Troligen skulle man få för sig att hon hade cyklat omkull. Visserligen är det konstigt att en orolig mamma inte ser till att ungen har cykelhjälm!
Citera
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Det jag isf undrar över är hur en okänd gärningsman hittar in i ödemarken, som det verkar vara. Om h*n letar offer så kan ju inte en, för det mesta, öde grusväg vara idealiskt?

Kan det verkligen slumpa sig så att Engla har sån otur att hon vid sin första, ensamma, cykeltur på 1 km möter en okänd gärningsman som är ute efter ett offer i dessa glest befolkade delar av Hedemora?

Gärningsmannen har tidigare åkt runt i sin bil i ödemarker med hopp om att någon gång finna en ensam flicka. Det är ju den enda chansen han har att få en liten flicka utan att det finns några vittnen. Ja sån otur kan man faktist ha och någon hade slutligen blivit hans offer förr eller senare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carrolajn
Åt vilket håll? mot fotbolls planen eller? tänk om det var några killar där o spelade? eller om hon chatat med nån?

Nej, rakt söderut från Stjärnsund.

Om du tar fram en karta på hitta.se eller så, så kan du se att flickans cykelväg handlar om c:a 3,5km i väst-östlig rikting, från västra delen av det lilla samhället mot sitt hem som ligger nordost om samhället. Ungefär mitt i samhället kommer vägen från Dormsjö.
Citera
2008-04-07, 00:04
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterviken
Visserligen var det flickans första cykeltur men jag tycker ändå det är märkligt att mamman blir så orolig på en gång. Kom att tänka på fallet med flickan som mördades av sin mamma i Bergsjön i början på 90-talet. Mamman ringde polisen direkt och gick ut i media och vädjade om hjälp.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article842183.ab

I det fallet hade mamman blivit arg och slagit barnet, inte med mening att döda (dock alldeles för hårt). I detta fallet var ju inte mamman med flickan utan skulle i så fall ha mött henne på vägen och fört bort henne? Verkar långsökt.
Citera
2008-04-07, 00:06
Bannlyst
Citat:
Mamman berättar att dottern använder dator och chattar, men bara med kompisar.

Som en rutinåtgärd har dock polisen tagit familjens datorer, för att gå igenom innehållet i jakten på ledtrådar, skriver DT.

hmm... kan hon ha passat på och bestämt möte med någon nu när hon fick cykla själv?
Det kan man ha som en teori att hon kan ha via chatten kommit i kontakt med en för henne vilt främmande person som kan ha stämt träff med flickan, så där gör polisen rätt i att man kollar upp på chattsidan vilka personer flickan kan ha kommit kontakt med.
Citera
2008-04-07, 00:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipzap68
Hur skulle hon kunna ta livet av sig och gömma sin egen kropp??? De har ju gått skallgång! Självklart är hon inte kvar i området. Förhoppningsvis är hon kvar i livet...

Självmord bland 10-åringar är extremt ovanligt!
Jo. Men som Cobber Kain påpekade, är det väsentligt vanligare - kanske ungefär en storleksordning vanligare - än att ett barn kidnappas av en sexualmördare eller pedofil.

Samtidigt brukar man, när det gäller barn som begår självmord, i allmänhet i efterhand kunna konstatera att barnet före självmordet mer eller mindre tydligt signalerat att någonting inte var bra. "Smiling depressions" är mycket sällsynta när det gäller barn före puberteten.
Citera
2008-04-07, 00:12
Medlem
T-bears avatar
Citat:
Jag vet att det inte är jätte jätte ovanligt att barn tar självmord, 10-12 åringar som blivit mobbade etc. så har det hänt i sverige, men dock talas det aldrig om detta

kan tala om att det INTE är speciellt ovanligt. Jag är lärare, jag vet. Varje skola kan i stort sett dra fram flera exampel på detta under det senaste decenniet...det blir många självmord det. Med media skriver aldrig om detta. Sekretessen är oerhört hårt hållen, och sen ligger det mycket etik med i bilder oxå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in