Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomboy85
Det skulle vara synnerligen grymt att inte underrätta de frivilliga som fortfarande letar febrilt efter flickan. Någon av dessa kommer i så fall att prata ut med en journalist eller två.

De letar även efter kroppen. För de anhörigas sorgearbete är det extremt viktigt att kroppen hittas. Även om man nu misstänker brott så är det en medmänsklig gärning att hitta flickan, död eller levande.

Även för hela det lokala samhällets skull är det värt att hitta flickan även om hon är död. Jag hade ställt upp och letat även om man gett upp att hitta henne i livet.
Citera
2008-04-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Edit: Naturligtvis kan han hävda att han har skjutsat henne och släppt av henne någonstans. Hur bedömer en rätt ett sånt scenario? Kommer han, om han är skyldig, att klara sig från det här om inte Engla hittas. Levande eller död...

Det skulle väl bero på vilka spår av henne (blod?) som påträffas i bilen, på hur stringent mannens historia är, och på ifall han ändrat på den under tidens gång. Han måste alltså kunna förklara vart han skulle skjutsat en flicka som var på väg hem, varför han gjort det, varför ingen sett honom lämna av henne, och vart mobiltelefonen tagit vägen. Ingen människa kommer att tro honom vad han än säger, men rättssystemet är ingen människa.
Citera
2008-04-08, 17:09
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Fast nu har han själv begärt Silbersky. Vilken oskyldig gör det?

Och Silbersky har ju tackat ja. Det skulle han väl knappast göra om de inte hade rätt gubbe inne. Han måste väl ha kollat det noga, eller hur. Annars kan det ju dyka upp en ny gärningsman om ett par dagar, och då har Silbersky redan knutit upp sig på den här figuren. I så fall kan ju en annan advokat få den riktige gm, och Silbersky missar chansen att få synas i tidningarna.
Citera
2008-04-08, 17:09
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Det skulle väl bero på vilka spår av henne (blod?) som påträffas i bilen, på hur stringent mannens historia är, och på ifall han ändrat på den under tidens gång. Han måste alltså kunna förklara vart han skulle skjutsat en flicka som var på väg hem, varför han gjort det, varför ingen sett honom lämna av henne, och vart mobiltelefonen tagit vägen. Ingen människa kommer att tro honom vad han än säger, men rättssystemet är ingen människa.
Jag uttryckte mig klumpigt. Men om man hittar spår (inte blod) efter Engla i bilen så kan han ju förklara det på det viset jag skrev. Finns det blod är det en helt annan sak. Likadant om spåren finns i bagageluckan och inte inne i bilen.

Hans förklaring är kanske inte trovärdig i våra öron, men kan man, bortom allt rimligt tvivel, säga att han har begått ett brott med dom förutsättningarna?
Citera
2008-04-08, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Den beslagtagna bilen återfanns i ett garage fullt med verktyg, om den gripne mannen haft tillgång till tidningar/internet har han ju garanterat läst om att polisen säkrat vissa "hjulspår", är han då skyldig har han ju med all förmodan bytt däck på bilen? Hoppas att dom har nåt mer att gå på ifall rätt man är gripen dvs

Ajdå. Jag har ett garage fullt med verktyg.

Kanske bäst att göra sig av med dom innan man blir misstänkt.
Citera
Medlem
Josef K.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paulstrom
Tja, vad skulle du själv göra om du var oskyldigt anklagad för ett allvarligt brott. Hoppas på att rättvisan har sin gång?

Det är mycket märkligt att någon anlitar Silbersky överhuvudtaget. Han lyckas väl aldrig i sina mål? Jag tyder det som att GM redan på förhand vet att han kommer bli fälld, och bara söker uppmärksamhet. Silbersky kommer att synas massor i media och få fler galningar som klienter i framtiden. "Spy-smiley"
Citera
Medlem
Citat:

Så länge det inte finns vittnen eller en kropp kan han slippa undan på en sådan berättelse.
Citera
2008-04-08, 17:13
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ajdå. Jag har ett garage fullt med verktyg.

Kanske bäst att göra sig av med dom innan man blir misstänkt.

Om du nu inte förstod, så menade jag att han verkar ha haft fina möjligheter att göra bilen fri från befintliga bevis. Och även gott om tid
Citera
2008-04-08, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Så länge det inte finns vittnen eller en kropp kan han slippa undan på en sådan berättelse.

Han måste väl i så fall redan ha dragit berättelsen för polisen. Annars måste han vid en rättegång dessutom kunna förklara varför han försvårade utredningen genom att hålla inne med att han skjutsat flickan. Om han redan dragit en lögn om att han skjutsat henne någon vart borde det ha bildats nya skallgångskedjor på denna nya plats, eller åtminstone ha hållits förhör med boende i närheten.
Citera
2008-04-08, 17:16
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef K.
Det är mycket märkligt att någon anlitar Silbersky överhuvudtaget. Han lyckas väl aldrig i sina mål? Jag tyder det som att GM redan på förhand vet att han kommer bli fälld, och bara söker uppmärksamhet. Silbersky kommer att synas massor i media och få fler galningar som klienter i framtiden. "Spy-smiley"

Processen ska ha sin gilla gång...
Citera
2008-04-08, 17:17
Medlem
antonivanssons avatar
Jag hade tidigt en obehaglig känsla av att fler kunde vara inblandade (- och hoppas jag hade fel!!!)
Läste att mannen som de tagit är misstänkt för att vara "delaktig i Englas försvinnande". Är detta ett allmänt uttryck bara eller låter det inte som de misstänker flera? Gud förbjude... men tycker det låter illa som fan.

Vad har ni lyckats luska fram om den här snubben hittills? Förutom att han är dömd tidigare? Nån som vet om han varit involverade i nån organiserad snuskbrottslighet? Kanske han rent av har setts i skamtrådarna på fb?
Citera
2008-04-08, 17:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Nejdå, skulle det vara han så låter det som en högst "normal" tillfällighetsförövare, som alltså tar tillfället i akt. Att han tidigare försökt våldta en 16-åring utan att lyckas talar också för att han skulle försöka hitta lättare offer.
Jo, men för att tycka att en, som jag skrev tidigare, väsentligen prepubertal tioåring är nåt att ha, även om hon är ett lättare offer, måste man ha eller ha utvecklat en pedofil läggning - vilket han inte var visat belägg för tidigare. De allra flesta sextonåringar skiljer sig inte påtagligt från vuxna kvinnor kroppsligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in