Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-18, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Du har en poäng där. Jag menade bara att lilla Sverige inte brukar fostra dessa omtalade serie/massmördare. Men vi kanske har fått en på halsen nu då.

Svarar dig i AE-tråden.
Citera
2008-04-18, 07:21
Medlem
Tuesdays avatar
Torsåkersborna hedrade Engla

Citat:
Många Torsåkersbor kom till kyrkan för att hedra minnet av Engla Höglund. Samlingen var också ett tillfälle att prata om att den som mördade henne är en granne, en man från byn.
/.../
I Torsåker är den som tog hennes liv en gammal skolkompis, en granne, en man hejar på i Ica-affären eller har varit på fest med. Sexbrotten verkar ha varit kända och nu har han erkänt att han dödat två människor, Engla Höglund och Pernilla Hellgren.

http://gd.se/Article.jsp?article=132169

Återigen kommer det fram att AE:s brottslighet var känd. Jag förstår inte! Visade inte folk att de tog avstånd från hans många sexbrott, lät de honom tro att de accepterade honom för det han gjort?
Citera
2008-04-18, 07:35
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Återigen kommer det fram att AE:s brottslighet var känd. Jag förstår inte! Visade inte folk att de tog avstånd från hans många sexbrott, lät de honom tro att de accepterade honom för det han gjort?
Jag tror många har förträngt vad han gjort innan. Jag själv hade också "glömt" att han tidigare dömts för en massa. Det kan ju i och för sig bero på att jag inte umgicks med eller träffade Eklund.
Sen har jag träffat många som kanske visste vem han var men inte hade en aning om allt han gjort.
Citera
2008-04-18, 08:09
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaM
Jag tror många har förträngt vad han gjort innan. Jag själv hade också "glömt" att han tidigare dömts för en massa. Det kan ju i och för sig bero på att jag inte umgicks med eller träffade Eklund.
Sen har jag träffat många som kanske visste vem han var men inte hade en aning om allt han gjort.

Du behöver inte ta mitt inlägg personligt AnnaM. Du bor vad jag förstått utifrån tråden inte ens i Torsåker.

Jag har bara så svårt att ta in att AE bodde på en så liten ort hela sitt liv och att de flesta ändå måste ha känt till ett och annat. Han var borta långa perioder, upprepat. Undrade inte grannar och bekanta var han var under fängelsevistelserna, visste de inget? Lokal media skriver om minsta lilla källarinbrott, rapporterades inget om rättegångerna? Det låter som förnekelse, inte brist på kännedom.

Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Det här står att läsa i tidningen idag:

http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Dalarna/57090/

Vilket märkligt påfund. Undrar om man kan äta den med god aptit.

Fy vad osmakligt. Men människor ser väl på det olika. Jag tänker på mammans brev om ljusbärare. Utgår från att hon tycker att det är ok.

Citat:
En rosa hjärtformad tårta för två av prinsess-typ.
Citera
2008-04-18, 08:54
Medlem
jamenvaddårås avatar
Mobiltelefonen användes som tillhygge?

Det här låter verkligen helt vansinnigt men tydligen misstänker de att han kan ha använt mobilen som vapen när han mördade henne:

http://www.expressen.se/nyheter/1.11...-kan-ge-svaret

Hur fan kan det ha gått till? Ok förr hade man rätt stora mobiler med antenn minns jag men nu?
Citera
2008-04-18, 08:56
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Det här låter verkligen helt vansinnigt men tydligen misstänker de att han kan ha använt mobilen som vapen när han mördade henne:

Hur fan kan det ha gått till? Ok förr hade man rätt stora mobiler med antenn minns jag men nu?
Kan inte Mr Eklund själv visa vart han kastat den?
Citera
2008-04-18, 09:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

http://www.expressen.se/nyheter/1.1127313/mobilen-kan-ge-svaret

Det låter lite konstigt men å andra sidan är den hård och finns alltid nära till hands. Det kanske fungerade bra vid Pernilla-mordet när mobilerna var större och därför upprepar han samma metod nu.

Vilka andra hårda föremål har man lättillgängliga?

Från samma artikel:

"- Det är intressant att veta var mobiltelefonen finns. Generellt gäller ju att en telefon bland annat kan innehålla information om vilka som har haft kontakt, säger Lars-Ola Sörestad, presstalesman, polisen Dalarna."

Kan de inte få den informationen från telebolaget?
Citera
2008-04-18, 09:24
Bannlyst
Citat:

Alltså, slår man tillräckligt mycket med näven (inte allt för många slag) dödar man tillslut en människa, har man dessutom en hård mobiltelefin i handen går det hela naturligtvis snabbare. Ett eller ett par slag mot tinningen med telefonen så är det godnatt, speciellt för ett litet barn.

Det handlar inte så mkt om storleken, utan om hårdheten.

håll i telefonen med handen, låt den stick ut några cm i slagriktningen, och vipps har du dig ngt bättre än enbart din näve....
Citera
2008-04-18, 09:27
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaM
Kan inte Mr Eklund själv visa vart han kastat den?

Han kanske inte vet exakt. Reflexmässigt kastade han ifrån sig telefonen när han hade fokus på helt andra saker?
Citera
2008-04-18, 11:23
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det låter lite konstigt men å andra sidan är den hård och finns alltid nära till hands. Det kanske fungerade bra vid Pernilla-mordet när mobilerna var större och därför upprepar han samma metod nu.

Vilka andra hårda föremål har man lättillgängliga?

Från samma artikel:

"- Det är intressant att veta var mobiltelefonen finns. Generellt gäller ju att en telefon bland annat kan innehålla information om vilka som har haft kontakt, säger Lars-Ola Sörestad, presstalesman, polisen Dalarna."

Kan de inte få den informationen från telebolaget?

Var de verkligen större då ? lite kanske men jo jag tänkte också på att de är iaf hårda
Citera
2008-04-18, 11:46
Medlem
I den här billiga "såpan" (JO, den är snart glömd, av sinnesförvirrade såssar..) så har det påståtts att mordet hade blivit mycket svåruppklarat, ifall inte ngn hade råkat fota både den cyklande ENgla och AEs Saab.
Det är INTE sant - med en normalbegåvad polis (ej från Dalarna eller Gävle Borg...) hade det bara behövts telespaning i 5 eller 10 timmar, efteråt, för att få ihop en lista på möjliga suspects. Eftersom "alla" bär en mobil på sig, så kan dom även positioneras i efterhand......

SÅ om inte AE blivit misstänkt inom några dygn, så hade han i vart fall blivit det inom ngn vecka.......
Att undgå att bli ett nationellt hatobjekt hade han således INTE lyckats med..
Citera
2008-04-18, 11:55
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
I den här billiga "såpan" (JO, den är snart glömd, av sinnesförvirrade såssar..) så har det påståtts att mordet hade blivit mycket svåruppklarat, ifall inte ngn hade råkat fota både den cyklande ENgla och AEs Saab.
Det är INTE sant - med en normalbegåvad polis (ej från Dalarna eller Gävle Borg...) hade det bara behövts telespaning i 5 eller 10 timmar, efteråt, för att få ihop en lista på möjliga suspects. Eftersom "alla" bär en mobil på sig, så kan dom även positioneras i efterhand......

SÅ om inte AE blivit misstänkt inom några dygn, så hade han i vart fall blivit det inom ngn vecka.......
Att undgå att bli ett nationellt hatobjekt hade han således INTE lyckats med..
Eftersom dom inte lyckats finna Englas mobil, varför skulle dom då finna mördaren AE via mobilspårning?

Gävleborg inte Gävle Borg
Senast redigerad av Garfield.com 2008-04-18 kl. 12:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in