Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-05, 20:55
Medlem
Trots mina unga ålder har jag stora ambitioner om att bli författare. Finns det några tips vilka böcker jag bör läsa och vilka författare är intressanta? Jag är mest intresserad av skönlitteratur då jag vill bli roman- och novellförfattare. Jag vill börja läsa på allvar när jag blir 25, om tre år och ett halvt. Jag har redan lagt en välgenomtänkt schema som ska reglera mitt läsande och skrivande, och förstås föröka mitt ordförådd.
Citera
2008-04-05, 21:00
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Jag har redan lagt en välgenomtänkt schema som ska reglera mitt läsande och skrivande.

Får man fråga hur det schemat ser ut?
Citera
2008-04-05, 21:03
Medlem
foshoos avatar
Akta dig för att läsa för mycket skönlitteratur. Inspirationen kan lätt resultera i omedvetet plagiat. Men men, jag drar till med Cosmopolis av Don Delillo. Läste rätt nyligen och den satte spår.

Verkar för övrigt jävligt krystat att lägga upp ett schema. Att läsa och skriva borde komma impulsivt och med lust, inte uppstyltat för att man måste. Det är jättebra att du har ambitioner, men forma dem utifrån vad du skapar, inte tvärtom.
Citera
2008-04-05, 21:06
Medlem
LiquidSwordss avatar
Oscar Wilde
Citera
2008-04-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
Får man fråga hur det schemat ser ut?
Fyra timmars läsning dagligen med femton minuters paus emellan på varannan timme.
Citera
2008-04-05, 21:32
Medlem
foshoos avatar
Citat:
Fyra timmars läsning dagligen med femton minuters paus emellan på varannan timme.

Och vad ska detta leda till exakt?
Citera
2008-04-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foshoo
Och vad ska detta leda till exakt?
egenskaper
Citera
2008-04-05, 21:44
Medlem
Pubertals avatar
Citat:
egenskaper

Erfarenheter?
Citera
2008-04-05, 21:46
Medlem
foshoos avatar
Citat:
egenskaper

Och detta bootcamp börjar du med när du fyller 25? Vad ska du göra tills dess? Xbox?
Citera
2008-04-05, 21:51
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Trots mina unga ålder har jag stora ambitioner om att bli författare. Finns det några tips vilka böcker jag bör läsa och vilka författare är intressanta? Jag är mest intresserad av skönlitteratur då jag vill bli roman- och novellförfattare. Jag vill börja läsa på allvar när jag blir 25, om tre år och ett halvt. Jag har redan lagt en välgenomtänkt schema som ska reglera mitt läsande och skrivande, och förstås föröka mitt ordförådd.

För att citera Ivar Lo Johansson: "Att skriva handlar inte så mycket om inspiration som om stenhårt arbete." Ja, i alla fall nåt åt det hållet var vad han sa och det ligger en jävla massa i det. Skriv, skriv, skriv och åter skriv är väl enda rådet man kan ge. Ett harvande och åter harvande. Kom ihåg: Jultomten skriver inte romanen åt en.

Börja läsa på allvar kan du väl göra nu? Du vill vänta med att läsa? Du bör inte, om du vill bli författare, ens vänta med att skriva eller kalla dig författare! Du är författare nu! Nu! Publicerad eller ej, du blir inte författare, du är, alright.

Vilka författare är intressanta? Du är en intressant författare!
Citera
2008-04-05, 21:52
Medlem
Citat:
Och detta bootcamp börjar du med när du fyller 25? Vad ska du göra tills dess? Xbox?
Kanske börjar läsa redan nu om två månader, från och med juni 2008. Nej, spel har jag övergett.
Citera
2008-04-05, 21:57
Medlem
Ålens avatar
Citat:

Du borde bli författare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in