Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Trots mina unga ålder har jag stora ambitioner om att bli författare. Finns det några tips vilka böcker jag bör läsa och vilka författare är intressanta? Jag är mest intresserad av skönlitteratur då jag vill bli roman- och novellförfattare. Jag vill börja läsa på allvar när jag blir 25, om tre år och ett halvt. Jag har redan lagt en välgenomtänkt schema som ska reglera mitt läsande och skrivande, och förstås föröka mitt ordförådd.
För att citera Ivar Lo Johansson: "Att skriva handlar inte så mycket om inspiration som om stenhårt arbete." Ja, i alla fall nåt åt det hållet var vad han sa och det ligger en jävla massa i det. Skriv, skriv, skriv och åter skriv är väl enda rådet man kan ge. Ett harvande och åter harvande. Kom ihåg: Jultomten skriver inte romanen åt en.
Börja läsa på allvar kan du väl göra nu? Du vill vänta med att läsa? Du bör inte, om du vill bli författare, ens vänta med att skriva eller kalla dig författare! Du är författare nu! Nu! Publicerad eller ej, du blir inte författare, du är, alright.
Vilka författare är intressanta? Du är en intressant författare!