• 1
  • 2
2008-04-05, 22:39
Medlem
Det finns en massa bra infotrådar på fb, t ex "läxhjälpstråden" i matteforumet där man kan få mycket nyttig hjälp (har fått det flera ggr, tack för det). Dock kunde ju sån info sabbas av att nån gick in och ljög medvetet. Säg t ex om man vill veta nåt om nån kemisk substans eller nåt, då kunde såna lögner vara farliga.

Vad mer är, själva möjligheten att det finns såna lögner minskar ju användbarheten också av den stora majoriteten sanningsenliga tips, eftersom man inte kan utesluta möjligheten att dom är falska.

Jag kunde inte finna nåt i reglerna som tog upp detta. Borde inte såna medvetna lögner vara förbjudna? (Jag talar förstås enbart om såna infotrådar, inte om trådar i revisionistforumet, etc).
Citera
2008-04-05, 22:47
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Det finns en massa bra infotrådar på fb, t ex "läxhjälpstråden" i matteforumet där man kan få mycket nyttig hjälp (har fått det flera ggr, tack för det). Dock kunde ju sån info sabbas av att nån gick in och ljög medvetet. Säg t ex om man vill veta nåt om nån kemisk substans eller nåt, då kunde såna lögner vara farliga.

Vad mer är, själva möjligheten att det finns såna lögner minskar ju användbarheten också av den stora majoriteten sanningsenliga tips, eftersom man inte kan utesluta möjligheten att dom är falska.

Jag kunde inte finna nåt i reglerna som tog upp detta. Borde inte såna medvetna lögner vara förbjudna? (Jag talar förstås enbart om såna infotrådar, inte om trådar i revisionistforumet, etc).

Hur skall man visa att det är en medveten lögn?

Förresten så är det väl väl "ingen" som tar några viktigare beslut med utgångspunkt från vad de läst på Flashaback??? Eller har jag fel?
Citera
2008-04-05, 23:14
Medlem
Ladidas avatar
Källkritik...på självaste webben..jag har väl aldrig hört på maken!

Citera
2008-04-05, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasar2000
Hur skall man visa att det är en medveten lögn?

Förresten så är det väl väl "ingen" som tar några viktigare beslut med utgångspunkt från vad de läst på Flashaback??? Eller har jag fel?

Viktigare och viktigare - folk ställer ju iaf massa frågor om allt möjligt om ekonomi, matte, etc och vill förstås få korrekta svar. Det är väl ändå en fördel för Flashback om man kan lita på vad som står här?

Det behöver inte ens vara en medveten lögn, det kan helt enkelt vara så att en person ger tips som är helt åt fanders gång efter gång. Då borde man veta med sig att man inte ska försöka ge tips, och gör man inte det borde man inte få fortsätta göra det.
Citera
2008-04-05, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Viktigare och viktigare - folk ställer ju iaf massa frågor om allt möjligt om ekonomi, matte, etc och vill förstås få korrekta svar. Det är väl ändå en fördel för Flashback om man kan lita på vad som står här?

Det behöver inte ens vara en medveten lögn, det kan helt enkelt vara så att en person ger tips som är helt åt fanders gång efter gång. Då borde man veta med sig att man inte ska försöka ge tips, och gör man inte det borde man inte få fortsätta göra det.
Om det postas fel information (tillexempel i drogforumen) upptäcker andra andvändare detta tämligen snabbt.
Citera
2008-04-06, 01:56
Bannlyst
Ta och lär dig vad de fyra grundläggamde reglerna i matematik och dess fem postulat, eller gör något annat. (Skaffa dig en riktig mattebok istället för KomVux shit )
Citera
2008-04-06, 02:18
Medlem
klart man får ljuga, väl?
Citera
2008-04-06, 03:50
Medlem
neguins avatar
Nu har jag inte varit medlem sarskillt lange, men jag har iaf en hyfsat snav del av forumet som jag ofta kollar pa, antar att detta ar fallet for flertalet anvandare.. For min del sa galler detta tatueringar, musik, film och ovrigt - sista utvagen framst. Man lar sig vilka anvandare som ar vettiga och man kan lita pa och vilka som verkar helt crazy. Vad jag forsoker saga ar att man givetvis inte kan hindra folk fran att ljuga utan att man istallet far lara sig vilka man kan lita pa.
Citera
2008-04-06, 03:53
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Det är väl fan helt upp till en själv om man vill tro på en helt anonym källa från ett internetforum? Vad ska man kräva? Att kontot stängs av om man svarar fel? Kul hjälp man hade fått där då.

Se det som en varning folk, gör era läxor så slipper ni be folk här göra dem åt er!
Citera
2008-04-06, 09:25
Moderator
Oddballs avatar
Upptäcker man användare som ger "dåliga" läxhjälpstips så får man väl helt enkelt sätta dem på 'Ignore' så är det problemet ur världen.

Om man skriver ett svar som är delvis rätt, ska man bannas "lite grann" då bara?
Citera
2008-04-06, 10:32
Medlem
Legimitations avatar
"Klart det är sant. Jag läste det i Aftonbladet."

"Klart det är sant. Jag läste det på en sida på Internet."
Citera
2008-04-06, 10:57
Medlem
evolutes avatar
I Fysik, Matematik och Teknologi finns det minst två användare som konsekvent levererar missuppfattningar och rena lögner eftersom de inte accepterar konsensusuppfattningarna inom naturvetenskap. Det framgår ganska snabbt för alla användare att de är virrpannor och deras lögner får aldrig stå oemotsagda så systemet verkar vara självrättande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in