2008-04-07, 13:07
Medlem
JesperLs avatar
är det idiotiskt att låna 100.000 till placering? sparar i dagsläget ett par tusenlappar i månaden sedan något halvår tillbaka men har funderat på ett lån för att bättra på avkastningen lite. Det här är altså pengar som ska ligga o gro i 20-30 år i indexfonder tills jag kan leva det liv jag vill.

Är det en dum ide, är det bättre att bara spara på som vanligt? eller kan det vara smart?
Citera
2008-04-07, 13:33
Medlem
jumpcuts avatar
Får du mer avkastning efter betalad vinstskatt än du måste betala tillbaka på lånet så är det ett bra drag. Får du det inte så är det ett dåligt drag.

Jag gissar att du, eftersom att du överhuvudtaget frågar, inte borde ge dig in i det där, utan fortsätta spara som vanligt.
Senast redigerad av Kivan 2008-04-07 kl. 16:13. Anledning: quote på trådstart
Citera
2008-04-07, 16:11
Medlem
De måste man hitta ett lån med väldigt låg ränta i så fall.
Citera
2008-04-07, 19:55
Medlem
joumas avatar
Fel inställning är att belåna aktier/fonder och sedan "stänga dörren" och låta det gro i x antal år. När man arbetar med belåning/hävstång så är det aktiv bevakning som gäller. Tänk på att du kan torska mer än insatt kapital om det vill sig riktigt illa (förmodligen inte med indexfonder, men risken finns i teorin).
Citera
2008-04-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Får du mer avkastning efter betalad vinstskatt än du måste betala tillbaka på lånet så är det ett bra drag. Får du det inte så är det ett dåligt drag.

Jag gissar att du, eftersom att du överhuvudtaget frågar, inte borde ge dig in i det där, utan fortsätta spara som vanligt.

En kapitalförsäkring vore det enda rätta isåfall, plus att TS bör vara en duktig trader.
Citera
2008-04-07, 22:55
Medlem
c^2s avatar
Tycker det låter som en mycket dålig idé. Men du har iaf försökt vara kreativ
Citera
2008-04-09, 12:28
Medlem
KingOfMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Tycker det låter som en mycket dålig idé. Men du har iaf försökt vara kreativ

Handla aktier med belånade pengar är inte alls dåligt, ger mycket bra avkastning.
Om man vet vad man pysslar med!

Go for it!
Citera
2008-04-09, 13:35
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingOfMoon
Handla aktier med belånade pengar är inte alls dåligt, ger mycket bra avkastning.

Go for it!

Jaa, om man vet vad man pysslar med som sagt! Och måste man fråga så gör jag antagandet att man inte är mogen för att göra det.
Citera
2008-04-09, 21:29
Medlem
cabbages avatar
Lån för att spara? dumt? ja!

Jag avråder dig iallafall, förstår inte att man överväger lån som ett alternativ när man pratar om investeringar. Det talar emot varandra.

Lägg undan några tusenlappar i månaden som du gjort hittills och ha tålamod,
jag skulle inte se nöjet i att spekulera med lånade pengar, spänningen hade ersatts med nervositet

..Behöva räkna på vad man måste plussa för att ge banken sin beskärda del, nej tack bespara mig det

Citat:

Vet man vad man pysslar med har man inget behov av att låna pengar
Senast redigerad av cabbage 2008-04-09 kl. 21:32.
Citera
2008-04-11, 19:22
Medlem
_Winstons avatar
Folk lånar pengar för att köpa bil, elektronik och sådant men om folk väljer att belåna huset för något som faktiskt kan gå upp i värde så.. Ja ramaskri..

Du köper något bra bolag som går med vinst och har framtiden för sig. Utdelningarna kvittar du mot räntekostnaderna. Enkelt.
Citera
2008-04-11, 19:32
Medlem
KingOfMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Jaa, om man vet vad man pysslar med som sagt! Och måste man fråga så gör jag antagandet att man inte är mogen för att göra det.

Sant.
Citera
2008-04-12, 11:22
Medlem
PGriffins avatar
CSN lån och sparkonto med bra ränta. Liten garanterad vinst och ett förmånligt lån kvar efter studierna Förutsatt att man kan ta lånet och stoppa in alla pengarna på ett konto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in